Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Lite ødelegger en lang biltur mer enn en lang ladekø når du endelig ruller inn for litt påfyll. I motsetning til diesel- og bensinbiler, som gjør unna «ladinga» på et par minutter, er det slett ikke uvanlig at elbilister står på laderen i en time og vel så det. Da blir det lenge å vente for dem som kom litt for seint.
En god tommelfingerregel alle elbileiere bør ha er at man stopper ladinga på 80 prosent batterikapasitet, for så å kjøre videre. Grunnen til det er at de fleste biler lader med en langt lavere effekt omtrent i det prosenten passerer 80, for å beskytte batteriet, og da beslaglegger du ladepunktet unødvendig lenge. Hadde alle fulgt dette enkle tipset, ville ladekøene ha vært mindre bare der.

20 elbiler testet: - Bare å glemme å fullade disse på langtur
Om du i tillegg har mantraet «lad når du kan, ikke når du må» i bakhodet, vil du ha muligheten til å kjøre til neste ladestasjon om du ser det er kø. Ofte kan du med en liten snartur noen kilometer vekk fra hovedveien oppleve at du kommer til ladestasjoner med langt færre gjester.
Dette blir de travle dagene
Ladeappen Elton samarbeider med en rekke aktører innen hurtiglading og er en populær app å bruke om du lader hos forskjellige aktører.
Nå har Elton-gjengen analysert app-dataene fra fjorårets sommerferie, og de ser stor variasjon fra dag til dag.
– Ladeinnsikten vår fra i fjor viser helt klart at det er mer trykk på hurtig- og lynladestasjonene i sommerferien, og noen dager peker seg spesielt ut, forteller Jørgen Elton Nilsen, CEO i Elton.

Over ser du antall ladesesjoner fra dag til dag i sommerferieukene i fjor, der 0 angir snittet for alle dager.
Som du ser er det ikke så stort trykk i uke 26 og 27, men særlig helgene i uke 28 og 29 er det opp mot 35 prosent flere ladeøkter enn gjennomsnittsdagen. Uke 28, 29 og 30 er for øvrig fellesferieukene i år – som i fjor.

Kanskje noe overraskende er at det ikke er flere som tar lader i helga inn til fellesferien – her ser det ut til at mange drøyer avreise til inn mot helga etter.

Slik er lademulighetene ved norske fornøyelsesparker
Hva med Sverige og Danmark?
Elton har også hentet ut tilsvarende for Sverige og Danmark:


Her er variasjonene større enn i Norge, med et særlig trykk på uke 28 i begge land.
– Nordmenn har blitt flinke til å bruke elbilen i utlandet, og det er lett å se at mange nå stoler på ladenettverkene i Sverige og Danmark. Vi heier på alle ladeoperatører som gjør det lett for alle brukere å lade hos dem. Heldigvis har flere og flere skjønt at man må gjøre lading så tilgjengelig som mulig, selv om noen fortsatt prøver å låse sine ladere til å kun fungere med én app, avslutter Nilsen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.