Trøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Det var den første kommentaren til vår erfarne testsjåføren etter at han hadde kjørt bilen med de brukte, piggfrie vinterdekkene på våt vei.
Sommerens lange bilturer med tung last og høy hastighet, har medført stor slitasje på dekkene. Dekk som kanskje var helt OK da du satte dem på bilen i vår, kan nå være godt under den anbefalte grensen på tre millimeter. Kanskje har de et mønster som nærmer seg den lovlige grensen på 1,6 millimeter. Da er dekkene moden for utskifting. Å gå våte høstveier i møte med nesten utslitte dekk er farlig, viser våre tester.

Stor dekktest: Én sekser!
Sparer flere tusen
Men det er også en annen god grunn til å kjøpe nye sommerdekk nå: Du kan spare flere tusen kroner sammenliknet med om du venter til våren. Forhandlerne tømmer nå lagret av sommerdekk for å få plass til årets vinterdekk.

- Jeg kan bekrefte at det kan være ganske mye penger å spare på å kjøpe nye sommerdekk nå i stedet for å vente til våren. Hvor mye og på hvilke dekk, varierer litt fra forhandler til forhandler. Det vi har liggende som såkalte «hyllevarmere», ønsker vi å få solgt ut for å gjøre plass til vinterdekkene som kommer til oss om ikke lenge, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekk Team på Årnes.
Sikkert grep på høstføre
Han ser nå en økende tendens til at folk kommer inn med dekk som er mye slitt. Han ser også stadig oftere at folk kjører med dårlige, piggfrie vinterdekk om sommeren.

Disse dekkene gir best rekkevidde
- Dette er en skummel måte å spare penger på. Å skifte til nye sommerdekk nå er en vinn-vinn situasjon: Du sparer en god del penger, samtidig som du får sikre kjøreegenskaper på det vanskelige høstføret som snart er her, sier Lyrstad.
I den store sommerdekk-testen vår har vi testet slitte sommerdekk og piggfrie vinterdekk, begge med fire millimeter mønster, for å se hva de presterer sammenliknet med de nye dekkene i testen.

- Skremmer oss
Testsjef Jukka Antilla i Test World, som er ansvarlig for dekk-testene våre, beskriver oppførselen til disse slitte dekkene på følgende måte:
- Med de slitte sommerdekkene, mister bilen grepet brått og helt uventet bak. Det slitte vinterdekket gjør at det er umulig å kontrollere bilen i litt kritiske situasjoner. Til og med på en svingete landevei i helt normale hastigheter, kan bilen plutselig miste alt grep på veien. Det skremmer oss, sier Antilla.

Må bytte tusenvis av dekk
I bremsetesten på våt asfalt fra 80 km/t, brukte vinterdekket 31,7 meter på å stoppe. Det beste nye sommerdekket i testen, Continental PremiumContact 7, stoppet på 21,1 meter. Forskjellen høres kanskje ikke dramatisk ut, men testsjefen forklarer hva det betyr i praksis:
Så dårlig bremser de
- Når bilen med de beste dekkene stopper for et barn som løper ut i veien, har bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt 40 km/t når det smeller. I motorvei-hastighet vil bilen som kjører på disse dekkene ha 60 km/t når den smeller inn i bilen foran i køen som har stoppet opp, sier Antilla.

Når det gjelder evnen til å motstå vannplaning, er situasjonen enda verre. Det beste nye dekket i testen, også Continental, beholder veigrepet fint opp til 84,0 kilometer i timen. Bilen med de piggfrie vinterdekkene mister veigrepet og begynner å flyte på vannet allerede i 69,3 kilometer i timen.
Skummel vannplaning
- Til tross for et mønster som er langt bedre enn lovens minstekrav, vannplaner også det slitte sommerdekket i hastigheter (75,4 km/t) som alle kjører i til daglig. Vannplaning er farlig i alle situasjoner. De dårlige prestasjonene til de piggfrie vinterdekkene var vi forberedt på. At det fire år gamle sommerdekket skulle være så dårlig, overrasker meg, sier Antilla.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.