Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Elbil24 skrev nylig om at det nå er elbil-feber hos Söta bror. Norge har lenge vært overlegen våre naboland når det gjelder elektrifisering av bilparken, men nå er det mye som tyder på at våre naboer i øst er i ferd med å våkne.
I mars var andelen nyregistrerte elbiler større enn alle andre drivlinjer i Sverige. Totalt ble det registrert rundt 9300 elbiler i Sverige i mars. Det utgjorde i underkant av 1/3 av alle nyregistreringene.

Isolert sett høres kanskje ikke tallene voldsomt imponerende ut, men de tilsvarer en økning på hele 253 prosent sammenlignet med mars 2021, skriver Statistiska centralbyrån i en pressemelding.

Kraftig økning i slike elbiler - bransjen advarer
Tesla leder an i Norge
At svenskene følger i våre fotspor, betyr nødvendigvis ikke at de hermer oss i hvilke biler de kjøper. Elbil24 har undersøkt nyregistreringene i Sverige for å finne ut hvilke elbiler som er mest populære hittil i 2022. La oss først begynne med den samme oversikten i Norge:
Flest nyregistreringer i Norge hittil i 2022:
Modell: | Antall: |
Tesla Model Y | 3422 |
VW ID.4 | 2147 |
Hyundai Ioniq5 | 1970 |
Audi Q4 e-tron | 1915 |
Tesla Model 3 | 1794 |
BMW iX | 1667 |
Skoda Enyaq | 1626 |
Polestar 2 | 1447 |
Kia e-Niro | 1390 |
Audi e-tron | 1374 |
Kilde: Elbilstatistikk.no
Som vi ser av tabellen, er Tesla Model Y soleklart mest populær i Norge så langt i år. VW ID.4 følger på 2.-plass, mens Hyundai Ioniq5 kniper den siste pallplassen.
Hva så med Sverige?
Flest nyregistreringer i Sverige hittil i 2022:
Modell: | Antall: |
Kia e-Niro | 2944 |
VW ID.4 | 2356 |
Tesla Model Y | 1960 |
Volvo XC40 | 1757 |
Polestar 2 | 1617 |
Tesla Model 3 | 1183 |
BMW i3 | 1103 |
Nissan Leaf | 1099 |
KiaEV6 | 1053 |
Audi Q4 e-tron | 767 |
Tallene er fra perioden 1. januar 2022 til 27. april 2022. Kilde: Car.info

NÅ: Elbiler kan miste bom-rabatt
Overraskende favoritt
Som vi ser av tabellen over, er det faktisk Kia e-Niro som stikker av med topplasseringen i Sverige. Det er registrert nærmere 3000 eksemplarer av den sør-koreanske modellen siden 1. januar. Til sammenlikning er e-Niro kun på 9.-plass i Norge (1390 eksemplarer).
Model Y, som topper i Norge, er kun den tredje mest populære elbilen hos Söta bror. Videre ser vi at Ioniq5, som altså står for tredje flest nyregistreringer i Norge, ikker er å se på topp ti-lista i Sverige. Faktisk har den solgt kun 247 eksemplarer i Sverige, mot 1970 i Norge.
Heller ikke premiumbilen BMW iX, som inntar 6.-plass i Norge med 1667 eksemplarer, er å se på topp ti-lista hos våre naboer. I Sverige er det kun registrert 218 nye eksemplarer av BMWs dyreste elbil.
Mange svensker sverger til deres egen Volvo XC40, som med 1757 nyregistreringer er fjerde mest populær i Sverige. I Norge er 13 andre elbiler mer populære. Også Polestar 2 er mer populær i hjemlandet, men her er forskjellene mindre.
Store prisforskjeller
Så kan man spørre seg hva det er som gjør at noen biler er veldig populære i Norge og ikke i Sverige - og vice versa. Trolig er prisene en viktig årsak.
Ser vi nærmere på hva de ti mest populære elbilene i Sverige koster, og sammenlikner prisene med hva tilsvarende biler koster i Norge, ser vi klare forskjeller:
Topp 10 i Sverige: Priser sammenliknet med Norge
Modell: | Startpris i Sverige (SEK): | Omgjort til NOK: | Startpris i Norge: |
Kia e-Niro | 487.900 kr | 467.300 kr | 339.900 kr |
VW ID.4 | 544.900 kr | 521.900 kr | 414.100 kr |
Tesla Model Y | 729.990 kr | 699.200 kr | 549.990 kr |
Volvo XC40 | 520.900 kr | 499.000 kr | 466.600 kr |
Polestar 2 | 509.000 kr | 487.700 kr | 369.000 kr |
Tesla Model 3 | 604.990 kr | 579.700 kr | 409.990 kr |
BMW i3 * | 464.400 kr | 445.000 kr | 324.400 kr * |
Nissan Leaf | 362.400 kr | 347.500 kr | 219.900 kr |
KiaEV6 | 584.900 kr | 560.700 kr | 419.900 kr |
Audi Q4 e-tron | 479.900 kr | 460.000 kr | 399.900 kr |
Kursen på 100 svenske kroner er i skrivende stund 96 norske. Omgjøringen til NOK er avrundet. *Tatt ut av produksjon.
Oversikten over viser tydelig at elbiler er dyrere i Sverige. Om en svenske ønsker å kjøpe norgesfavoritten Tesla Model Y, må vedkommende ut med 729.990 svenske kroner. Det tilsvarer ca 700.000 norske kroner - hele 150.000 mer enn hva vi betaler i Norge.
Her er moms mye av forklaringen. Mens vi nordmenn enn så lenge får momsfritak ved kjøp av ny elbil, må svenskene plusse på 25 prosent på hele beløpet.
Til gjengjeld får kjøpere av ny elbil i Sverige en miljøbonus på opptil 70.000 svenske kroner.

Nå innføres omregistreringsavgift for elbiler: Dette vil det koste
Disse blir billigere i Sverige
Inkluderer vi denne miljøbonusen i regnestykket, ser vi at startprisen på Volvo XC40 er lavere i Sverige enn i Norge. 520.900 - 70.000 = 450.900 svenske kroner. Det tilsvarer drøye 431.000 norske kroner, mens bilen i Norge altså koster fra 466.600 kroner.
Dette kan være mye av forklaringen på at XC40 er langt mer populær i Sverige enn i Norge.
Også startprisen på Audi Q4 e-tron ender opp med å ligge lavere i Sverige enn Norge, riktignok bare med noen få tusenlapper. Bilen koster 409.900 svenske kroner når miljøbonusen er trukket fra. Det tilsvarer knappe 392.000 norske kroner etter dagens kurs. I Norge koster bilen fra 399.900 kroner.
Så er det viktig å presisere at man i Sverige må søke om miljøbonusen, og at man tidligst får utbetalt bonusen seks måneder etter at den nye elbilen ble registrert.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.