Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Neste uke planlegger Circle K å åpne sin sjette mobile ladecontainer i Norge, nærmeste bestemt på Circle K E18 Arendal.
Fra før finnes slike ladecontainere på Ski, Evenes, Buktamoen (Troms), Vik (Buskerud) og sør for Trondheim.
På hjul
Circle Ks ladecontainere er flyttbare, slik at selskapet forholdsvis enkelt kan plassere dem etter behov.

Tjen penger på å låne bort hjemmeladeren
Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K ser imidlertid ikke for seg at de vil bli flyttet på så ofte.
– Selv om ladecontaineren teknisk sett er mobil, er det ikke tenkt at den skal flyttes rundt så mye. Men denne løsningen gir oss mulighet til å øke kapasiteten raskt der behovet for lading er stort, ettersom det ikke vil være behov for ny tilknytning til nettet. Vi bruker eksisterende nett-tilknytning enten fra stasjonen eller koblingspunkt i området, sier Hansen til Elbil24.
I Sverige har Circle K nettopp satt opp et par slike stasjoner, som for tiden er plassert i Ljusdal og Mora, der man forventer mer trafikk i forbindelse med påskeferien.
Der ser det ut til at planen nettopp er å flytte rundt på dem.
– Tanken med disse mobile enhetene er at de skal kunne flyttes rundt. Det kan dreie seg om sesongbaserte lokasjoner, lokasjoner vi ønsker å teste eller lokasjoner vi ser et stort potensial i men som det tar lang tid å få nettforbindelse til, sier Jenni Alterling, senior manager E-mobility hos Circle K i Sverige.
Batteribasert
Ladestasjonene består av to hurtigladere som kan lade opptil fire biler samtidig, og den totale ladeeffekten er på 300 kW. Laderne er knyttet til Circle Ks ladeapp, og brukes på normal måte, forteller Hansen.
Installasjonen har et 300 kWh batteri som fortløpende lades opp via et nærliggende kontaktpunkt.
Hansen ser for seg at dette er en løsning Circle K kommer til å benytte på steder der selskapet muligens må fjerne ladetilbudet på sikt, for eksempel på steder der de ikke har en langsiktig leieavtale, områder som er under utvikling eller steder hvor Circle K selv ikke har erfaring med lading og ønsker å teste behovet i markedet.
Containeren er helnordisk. Strukturen er satt sammen av Stokke-selskapet Elywhere, mens Pixii fra Kristiansand har utviklet batteriet og finske Kempower står bak laderne.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.