Tilbakekallinger:

Disse merkene har flest tilbakekallinger

Knapt en ny elbil har unngått en tilbakekallingskampanje. Gjør bilpodusentene en for dårlig jobb, og er vi prøvekaniner?

TILBAKEKALLES: Hver eneste uke tilbakekalles det biler for feilretting. Er vi test crash-dummies? Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TILBAKEKALLES: Hver eneste uke tilbakekalles det biler for feilretting. Er vi test crash-dummies? Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Siste nytt ut er at Porsche må tilbakekalle så godt som alle Taycan de har solgt. 43.000 biler skal tilbake til sitt opphav for å få fikset et problem relatert til programvaren. Dette som en følge av plutselig tap av kraft for fremdrift, som anses som et sikkerhetsproblem.

I Kina har trafikkmyndighetene annonsert at Tesla må kalle tilbake 285.000 biler som en følge av en utfordring med deres Autopilot, men heldigvis for Tesla lar dette seg løse med en oppdatering av programvaren, og de fleste bileierne vil knapt merke at noe er endret.

Tesla har også fått en ny sak på bordet i USA, med Tesla Model Plaid, som er deres nylig lanserte råtass. En slik bil skal ha tatt fyr under kjøring, og brant til grunne. Sjåføren skal ha rapportert at han ikke fikk åpnet dørene da han skulle komme seg ut, og de amerikanske trafikkmyndighetene, NHTSA, har anmodet et midlertidig kjøreforbud med det fåtallet av biler som til nå er utlevert. Denne saken er derimot knapt startet, for det spekuleres nå i om brannen er et resultat av ond vilje, startet av noen som har shortet Tesla-aksjen, og derfor ønsker å påføre selskapet negativ omtale. Ryktene er mange.

Alle er involvert

Men Porsche og Tesla er bare to av en uendelig lang rekke bilprodusenter som har måttet tilbakekalle elbiler. Vi kan ramse opp merker som Audi, Polestar, Volvo, Hyundai, Opel, Ford, VW, MG, Kia, Mercedes-Bens, med flere.

Faktisk er tilbakekallingskampanjer langt fra uvanlig, og bør anses som riktige og preventive tiltak, fremfor negativ ladede grep. Den bilen som står oppført som siste bil som trenger oppfølging, er BMW iX3. Her er det en rettelse i bilens BMS (Battery Management System) som må utføres, men også denne gjøres gjennom en såkalt OTA-løsning (Over The Air), på samme måte som mobiltelefoner, når disse oppdateres.

Om vi ser på listen over årsakene til tilbakekallinger, så står bremser, fare for brann, understell og styring som de mest vanlige tilfellene.

Ingen ting er likevel i nærheten av å overgå det som til nå har vært den største kampanjen for tilbakekallinger gjennom tidene.

Har tatt en rekke liv

Den er det japanske Takata som står for, der et titalls millioner kollisjonsputer må byttes ut, ettersom de har mistet kontroll over hvor mye av sprengladingen som utløser kollisjonsputen som faktisk går av. Resultatet er at hele ladningen går av og drar med seg braketter og annet som flyvende objekter.

Det var undertegnede, den gang for Dinside/Dagbladet, som avdekket sakens omfang i Norge. Den gang rullet det over 130.000 biler rundt i Norge med livsfarlige kollisjonsputer som måtte byttes ut. Fortsatt ruller mange av disse rundt med sine opprinnelige – og farlige – kollisjonsputer.

I ettertid har enda flere biler blitt lagt til på listen.

Utfordringen i dette tilfellet er at det må byttes puter i biler langt tilbake, og det finnes rett og slett ikke kapasitet til å produsere erstatningsdeler for å bøte på problemet.

Strengt tatt burde bilene blitt parkert, ettersom det påviselig er flere liv som har gått tapt som følge av flyvende metallbraketter, og andre deler som har fulgt med når putene har eksplodert.

Heldigvis er dette de ekstreme tilfellene, og de fleste tilbakekallinger er av mer uskyldig karakter.

Foreløpig finnes det ingen offisiell statistikk over hvilke drivlinjer som har flest feil, således ikke hvorvidt det er elbiler eller annet. Men lister over hvilke produsenter som må utbedre flest feil finnes.

Samlet sett er dette topplisten over hvilke merker som hadde flest tilbakekallinger i 2020 (siste hele år) – uavhengig av om det var en elbil eller ei:

Topplisten over flest tilbakekallinger 2020:

Plass Merke Tilbakekall. Modeller
1Mercedes-Benz5727
2Peugeot2811
3Ford2416
4Volkswagen2412
5Toyota2214
6Audi1912
7Citroën1813
8BMW1718
9Renault1511
10Opel147
11Volvo1015
12Honda86
13Mazda85
14Nissan711
15Jeep75

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer