Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): - Vi må ta på alvor politiets bekymring når de opplever flere tilfeller av ekstrem råkjøring enn før, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf i en pressemelding.
Hun viser til at Transportøkonomisk institutt (TØI) har kartlagt årsak til dødsulykker i perioden 2017-2020, på oppdrag fra Statens vegvesen. Med flere nylige tilfeller av ekstrem fart på norske veier, må disse tallene frem i debatten, mener Naf.
- Ulykkene som skjer på grunn av brudd på trafikkreglene kjennetegnes av at sjåførene ofte er yngre, og at ulykkene skjer i høy fart, sier Handagard.

118 modeller sjekket: Disse svinger best og dårligst
Kan ta bilen fra råkjørerne
Det har vært få tilfeller i Norge der folk har fått inndratt kjøretøyet på grunn av fartslovbrudd, men det er åpning for det i lovverket:

Ny straff: Vil ta fra deg bilen og selge den på auksjon
Naf mener denne reaksjonen kan være aktuell i tilfeller av ekstrem råkjøring, fordi ulykkespotensialet er stort.
- Ingen kjører i to hundre kilometer i timen og tror at det er lov. Dette er bevisste lovbrudd, som kan få alvorlige følger. I disse tilfellene av villmannskjøring støtter vi inndragning av kjøretøyet, sier Handagard.
Vil ha mer synlig politi
Det er en tendens til at flere yngre blir drept eller hardt skadd i trafikken de siste årene, ifølge tall fra politiet.
- Økt bevissthet om ulykkesrisikoen og økte ressurser til å ta råkjørerne, må virke sammen, sier Handagard.
Hun og Naf mener mer synlig politi langs veiene derfor kan være et viktig virkemiddel.
Ulykker om natten
Fra TØI kommer det frem at ulykkene som skjer på grunn av brudd på trafikkreglene oftere skjer om natten og at førerne gjerne er yngre.
Ulykker som ikke skyldes brudd på trafikkreglene har gjerne andre kjennetegn. Her er det oftere uoppmerksomhet, trøtthet eller at bilfører ikke har avpasset farten nok etter forholdene som er årsak.
Også forhold ved veien kan forårsake ulykker.
- Vi har alle et ansvar for trafikksikkerheten. Å være oppmerksom og konsentrere seg om kjøringen er det grepet vi alle kan ta, i tillegg til å tilpasse farten etter forholdene. Og så har myndighetene et ansvar for å sikre trygge veier, sier Handagard.
Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås, mener Naf.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.