Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I evigheter er det blitt snakket varmt og lenge om de kommende fullelektriske pick-up’ene som skal komme. Vi kan ramse opp i fleng med biler som Tesla Cybertruck, Rivian R1T, Hummer EV pick-up, Chevrolet Silverado EV, for ikke å glemme Ford F-150 Lightning, som vi allerede har prøvekjørt.
I disse dager har Dodge benyttet anledning til å lansere sitt bidrag i denne klassen, under den pågående CES-messen i Las Vegas.

Fellesnevneren for alle disse bilene er dessverre at de ser ut til å la vente på seg. Per nå er det kun Rivian som har satt bilene i produksjon, med Ford hakk i hel. Vi har også sett Hummer på gaten, under vårt besøk i Los Angeles tidligere i høst. Men til Europa er det foreløpig ingen klare signaler, annet enn ryktene om at Ford F-150 Lightning sitt Norges-besøk på ingen måte var tilfeldig.

Vi har prøvekjørt Ford F150 Lightning
En ekte RAM
Når Dodge skal lansere en pick-up er det helt naturlig at den skal hete RAM, som tross alt er varemerket deres for disse bilene. Og det er ikke et hva-som-helst av karosseri de har laget til den heller. Riktig nok er bilen på bildene en konseptutgave, men det er liten grunn til å tro at designen trenger vi veldig langt unna det vi her ser på bildene.
At bilen får et endelig navn som både inneholder Dodge og RAM er det heller ingen tvil om.

Men herfra er det et og annet vi må gjette oss til, og noe som er stadfestet. Dodge RAM 1500 Revolution har vært på papiret en stund, og det har tidligere blitt vist rendringer av den ferdige bilen, men nå er den altså offisiell. Bilen ble vist med løfter om at den skal komme på markedet i løpet av 2024, med mer informasjon i løpet av året. Det spekuleres dessuten i at navnet RAM 1500 Revolution henspeiler til den spanske revolusjonen i år 1500, men det blir uansett noe søkt. Revolusjonen ligger antagelig vel så mye i drivlinjen.
Fortsetter etter videoen
Fra arbeid til privat
Dodge har valgt å gjøre bilen til en noe mindre arbeidsbil, og gitt den et mer personbilpreg enn mange av konkurrentene, og det er ikke sikkert dette er så dumt. For veldig mange av de pick-up’ene vi ser på den andre siden av dammen har noen gang satt i hardt arbeid i hele sitt liv. De går som asfalt-slitende personbiler, for alle familier med respekt for seg selv må jo ha en pick-up, ikke sant? Da trenger den ikke være av det hardføre slaget, og med innebygget kunstig intelligens har Dodge pakket bilen med mange sære funskjoner, som i Production-mode, for ikke å snakke om Party-mode. Det betyr naturligvis ikke at den ikke er hardfør, for den er bygget på en rammekonstruksjon, og Dodge lover at den skal bli sertifisert til å kunne trekke over 4,5 tonn hengervekt.

Bilen har også et Shadow-mode, der du kan gå foran bilen og få den til å følge etter deg som en lydig hund – litt som ei diger trillebår som du slipper å trille selv.
Laaaang rekkevidde
Som nevnt vil den få en flokk av konkurrenter. En ting er i hvilken rekkefølge alle disse bilene blir lansert i USA, en annen ting er hvilken av dem som kommer til Europa og Norge. Vi er uansett helt sikre på at noen vil starte import av disse bilene på sidelinjen av de offisielle importørene, men foreløpig vet vi heller ikke når så måtte være.

En ting er i det minste klart, og det er at RAM1500 vil bli lansert med en ganske så spinnvill rekkevidde på 805 kilometer, og det etter den amerikanske EPA-standarden, som virker å være en del strenger enn WLTP-standarden.
Kanskje dette betyr at vi kan nærme oss de imponerende 85 mil, i det minste på papiret?
Det burde være mulig med batteripakker med så mye som 200 kWh energilager. Med såpass store kapasiteter er det også helt naturlig at bilen jobber på en 800 volts arkitektur. Tross dette sier Dodge at den vil kunne lade med opptil 350 kW, noe som ikke er uventet med et såpass stort batteri, i kombinasjon med 800 volt.

Disse elbil-eierne er minst og mest fornøyd med rekkevidden på vinteren
Dodge RAM vil for øvrig også komme med firehjulsstyring, noe som er naturlig med en såpass lang akselavstand som denne bilen har.
Det praktiske er også ivaretatt ved at veggen bak baksetene er til å legge ned, etter at bakseteryggene er lagt ned først. Dette øker lengden på planet kraftig. Skulle ikke dette være nok, så kan du brette ut de to dørene baklemmen består av. Deretter kan du trekke ut en plate i planet, og du får ytterligere en full forlengelse av planet, inkludert sidepanelene. På den måten blir den ellers 5,5 meter lange bilen rundt 6 meter.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.