Lucid Air

Drømmebilen skulle egentlig komme hit i sommer. Slik gikk det ikke

Luksuriøse Lucid Air Dream Edition lover å parkere konkurrentene på blant annet rekkevidde og ladetid. Men alt har ikke gått på skinner for amerikanerne. Finnes det lys i tunnelen?

LUKSURIØS SEDAN: Målet var at 20.000 Lucid Air skulle rulle ut fra fabrikken i 2022, men så langt er tallet langt, langt lavere. Foto: Lucid
LUKSURIØS SEDAN: Målet var at 20.000 Lucid Air skulle rulle ut fra fabrikken i 2022, men så langt er tallet langt, langt lavere. Foto: Lucid Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Verdens beste rekkevidde, raskeste ladehastighet, høyeste ytelser og klassens største bagasjerom. Dette er bare noen av innsalgene som brukes når amerikanske Lucid presenterer sin første elbil, den godt utstyrte modellen Air Dream Edition.

Vi snakker om en svær, elektrisk luksusdoning på fire hjul, med rekkevidde på inntil 90 mil, 1111 hestekrefter og 0-100 på 2,7 sekunder - bare for å nevne noe.

Stor interesse, lav produksjon

De første produksjonseksemplarene var klare for USA allerede i fjor høst, og bilen skulle egentlig vært i Europa nå. Men siden vi skrev om Lucid Air i mai, har det vært svært stille fra den kanten.

Det skyldes definitivt ikke manglende interesse for bilen, skal vi tro Lucid selv. I august rapporterte selskapet at mer enn 37.000 eksemplarer var blitt reservert, og de potensielle kjøperne kommer fra hele verden - Norge inkludert.

I stedet handler det naturligvis om vanskelig tilgang på deler, en utfordring Lucid deler med stort sett hele bilbransjen for tiden. Det tar rett og slett lang tid fra bilene blir påbegynt, til de er ferdig produsert.

Se Lucid Air kjøre kvartmila på under 10 sekunder. Vis mer

Langt bak målet, men bedring i sikte

Lucid hadde først ambisjoner om å produsere 20.000 biler i 2022. Siden har prognosene blitt redusert to ganger, og når årets tre første kvartal er unnagjort, er antallet produserte biler beskjedne 2437, skriver InsideEVs.

Produksjonstempoet har imidlertid tatt seg opp, fra 360 i første kvartal, 679 i andre, til 1398 i tredje kvartal. Ifølge selskapet ligger det an til at fjerde kvartal blir det klart beste, og de forventer å nå sitt nye, reduserte mål, på mellom 6000 og 7000 biler totalt i år.

Førermiljøet i Lucid Air domineres av skjermer, slik det som regel gjør i 2022. Foto: Lucid
Førermiljøet i Lucid Air domineres av skjermer, slik det som regel gjør i 2022. Foto: Lucid Vis mer

Kommer til Norge, men kan bli lenge å vente

Det må bety at tilgangen på deler har bedret seg kraftig gjennom året, men med 37.000 på venteliste, vil det uansett bli lenge å vente for mange. For øyeblikket er det ikke lenger mulig å reservere topputgaven Dream Edition, mens de tre andre utgavene som er myntet på Europa, Air Pure, Air Touring og Air Grand Touring ikke en gang har fått noen dato.

Og når det gjelder oss her på bjerget, er det fortsatt et ørlite håp om å få bil før året er omme, men da kun Dream Edition. Ifølge Lucid «skal Dream Edition produseres i et meget begrenset antall for Europa», og vil kun bli tilgjengelig for kunder i Tyskland, Nederland, Sveits og Norge.

Kostbar doning

Dersom man derimot har reservert en av de andre tre utgavene av bilen, kan man endre reservasjonen til en Dream Edition - hvis budsjettet tillater det. Vi snakker tross alt om en bil som for øyeblikket er priset til 1.850.000 kroner - og det før eventuell moms og vektavgift.

Når det gjelder de øvrige utgavene, oppgis ikke norske priser for øyeblikket. I USA starter imidlertid prisene på 87.400 dollar - eller rundt 870.000 kroner. Innstegsutgaven har fått navnet Air Pure, har litt enklere motorisering og en oppgitt rekkevidde på 654 kilometer, målt etter den strenge EPA-standarden.

Denne, Air Touring og Air Grand Touring, kan fortsatt reserveres i Norge, men det er altså usikkert når bilene kommer hit. Elbil24 vil komme med oppdateringer så snart vi vet mer.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.