Flyvende racerbil:

Drona du kan bli med i selv

Snart kan du ha din egen flyvende bil i garasjen, og den kommer på markedet senere i år.

ÅTTE MOTORER: To motorer på hver arm skal sørge for sikkerheten. Foto: Alauda
ÅTTE MOTORER: To motorer på hver arm skal sørge for sikkerheten. Foto: Alauda Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): For å være ærlig, så sliter vi litt med definisjonen på det som her kalles en flyvende racerbil, men navnet skjemmer ingen. I våre øyne ser den mer ut som en drone. Det viktigste er likevel ikke hva den i øyeblikket er, men hva den er ment å bli.

Dette er nemlig den tredje generasjonen i utviklingen av det produsenten – Alaud – forteller er en flyvende racerbil.

Navnet på den er Airspeeder, og det er nå MK3-utgaven som nylig er lansert. Denne vil delta i en racingserie med opphav i Australia, og når serien starter senere i år vil doningene være fjernstyrte - altså uten bemanning i selve fartøyet. Men det er bare foreløpig.

BILBYTTE: Snart kan bilen i garasjen byttes ut med en slik flygende bil, i følge produsenten Alauda. Foto: Alauda
BILBYTTE: Snart kan bilen i garasjen byttes ut med en slik flygende bil, i følge produsenten Alauda. Foto: Alauda Vis mer

Sikkerheten først

Sikkerheten er naturligvis avgjørende når man først sender slike i lufta med personer ombord. Det er ment å finne sted neste år, og da med MK4-utgaven, som enda ikke er lansert. Erfaringene med MK3-versjonen skal bidra til å forme MK4-utgaven, og man skal innen da ha forsikret seg om at alt er så sikkert som bare mulig.

I utviklingen av dingsen står det sterke merkenavn, som McLaren, Babcock Aviation, Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls Royce og Brabham.

Det er med andre ord en god miks av fly- og bilprodusenter som tydeligvis mener alvor med satsingen. Som enkelte kanskje husker, ville postordreselskapet til Fridtjof Arngren gjerne selge flyvende biler til hvermannsen på 80-tallet, men han var nok en smule for tidlig ute.

Fremtidens bil

Grunnleggeren av Alauda Aeronautics, Matthew Pearsen, anser Airspeeder for å være begynnelsen på en revolusjon innen mobilitet, og han er ikke alene.

Det er flere selskaper der ute som ser på dronen som en perfekt fremtidig budbil, både ubemannet og bemannet, og de mer ambisiøse ser ikke bort fra at det også lar seg gjøre for privatpersoner å frakte seg selv med slike farkoster.

Airspeeder MK3 har åtte motorer, to på hver av de fire armene. De gir en total effekt på 96 kW, eller 130 hestekrefter om du vil. Selve dronen – eller racerbilen – veier rundt 100 kg ubemannet, og kan fly i hastigheter opp til 120 km/t. Som på de mindre dronene som selges for foto- og videoformål, har også Airspeeder systemer som skal hindre den i å kollidere i hverandre eller i andre gjenstander.

Konkurranseinstinkt

Årsaken til at selskapet gjør utviklingen gjennom racing er rett og slett fordi de mener konkurranse og idrett bidrar til en raskere utvikling, litt på samme måte som at F1 i tidligere dager var en utviklingsressurs for gatebiler.

Vi er likevel et stykke unna å tro at dette er noe hvermannsen kommer til å kjøre rundt i om bare få år. Først må vi få på plass selvkjørende biler på bakkeplan, og selv det ser ut til å ta sin tid.

Ettersom Airspeeder ikke er i ordinært kommersielt salg, er det heller ingen priser å oppdrive.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer