(Elbil24): Denne uka arrangerte Norsk elbilforening Nordic EV Summit på Norges Varemesse på Lillestrøm. Dette er Nord-Europas største elbil-relaterte konferanse og en viktig møteplass for bransjer som er knyttet til elektrifisering av bilparken.
Endelig fikk vi se Precept
Under årets arrangement viste blant andre Polestar til stede for å vise fram et par av sine fremtidige produkter. En av dem var farkosten Re:Move, som er en slags blanding av elsparkesykkel og varetralle, den andre var langt mer spennende for de elbil-interesserte frammøte: Polestar Precept.
Dette er en stor og luksuriøs elektrisk sportsbil som skiller seg kraftig ut fra det vi har sett fra Polestar og søsterselskapet Volvo tidligere. Den coupé-aktige fasongen hinter i retning av Porsche Taycan, Audi e-tron GT og Tesla Model S. Her formelig oser rå kraft av Precept-designen.
Og bilen er virkelig svær: Godt over fem meter lang og med en akselavstand på 310 centimeter. Her er det god plass til både folk, bagasje og ikke minst batteripakke mellom de fire hjulene.
Artikkelen fortsetter etter bildene
Precept skulle egentlig vises fram på motormessen i Geneve i fjor, men arrangementet ble som kjent avlyst på grunn av pandemien. Nå åpnes verden etter hvert opp igjen, og de to bilene som er bygd, er ute på turné; én i Europa, den andre på vei til New York og USA.

NAF langer ut mot Polestar. Vår test viser at de kan ha en dårlig sak
Rettesnor for fremtidige modeller
I praksis er dette en konseptbil, men Polestar omtaler den som en forpliktelsesbil - en slags rettesnor for fremtidige Polestar-modeller. Og da tenker selskapet neppe bare designfilosofi, men også materialbruk, funksjonalitet og sikkerhet.
For å ta det siste først: Precept er utstyrt med en rekke kameraer og sensorer som kartlegger omgivelsene mens man kjører. Sentralt står et Lidar-basert system på taket som leser omgivelsene i 360 grader.
Systemene sørger blant annet for å oppdage hindringer i veibanen før farlige situasjoner oppstår. De danner også grunnlag for sikker selvkjøring på motorveiene, noe Polestar-sjef Thomas Ingenlath håper kan skje om ganske få år.

Den tyske bildesignerenn overtok som administrerende direktør i Polestar i 2017, etter lang fartstid i Volvo- og Volkswagen-systemet, og har tatt turen til Lillestrøm for å vise fram selskapets nye stolthet.
Skal stå på helt egne ben
- Det er fint endelig å få vist fram bilen fysisk, ikke bare virtuelt, sier Ingenlath, som er opptatt av å framheve detaljene som bekrefter at Polestar har flyttet seg langt fra starten med Polestar 1 - som egentlig var et Volvo-konsept.
- Vi er fortsatt i en utviklingsfase for merkevaren, men folk vil oppleve at vi fremover står på helt egne ben, sier han.
Ingenlath viser blant annet til fronten på Precept - som har et «ansikt» som definerer noe Polestar-unikt, mener han.

- Fronten på Precept har dessuten mange likhetstrekk med fronten på den kommende Polestar 3, som lanseres i 2022, sier Ingenlath.
Han er også opptatt av å vise bakruten - eller rettere sagt: Mangelen på bakrute. I stedet er bilen utstyrt med flere vidvinkel-kameraer som er plassert like over der bakruta normalt hadde startet.
- Det sørger for en mye bedre oversikt bakover enn hva man hadde fått gjennom en glassrute, fortsetter Ingenlath.

Bærekraft-fokus
Deretter forklarer han hvor mye bærekraft betyr for selskapet. I produksjonen brukes blant annet bruke resirkulerte og miljøvennlige materialer i så stor grad som mulig.
I Precept er det brukt alt fra resirkulerte plastflasker til vevde fibre av lin i interiøret. Sistnevnte er brukt for å redusere vibrasjoner og vekt, og fordi linplanten gir mindre påkjenninger for jordsmonnet enn andre jordbruktsplanter, bedyrer Polestar.

Blir til Polestar 5
Bilen er imidlertid langt fra ferdig, og det sies ingenting om verken ytelser eller rekkevidde. Dørene kan ikke en gang åpnes. Men det som er sikkert, er at Precept skal i produksjon.
- Og da skal den hete Polestar 5. Det vil sannsynligvis skje i 2025, avslutter Ingenlath.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.