Polestar 5 Precept

Dropper bakrute i nytt flaggskip

Polestar-sjefen er på Oslo-visitt for å vise fram bilprodusentens kommende stolthet. Vi tok turen.

FORSMAK PÅ POLESTAR 5: Foreløpig heter den bare Precept, men den produksjonsklare bilen blir hetende Polestar 5. Det skjer først i 2025. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

(Elbil24): Denne uka arrangerte Norsk elbilforening Nordic EV Summit på Norges Varemesse på Lillestrøm. Dette er Nord-Europas største elbil-relaterte konferanse og en viktig møteplass for bransjer som er knyttet til elektrifisering av bilparken.

Endelig fikk vi se Precept

Under årets arrangement viste blant andre Polestar til stede for å vise fram et par av sine fremtidige produkter. En av dem var farkosten Re:Move, som er en slags blanding av elsparkesykkel og varetralle, den andre var langt mer spennende for de elbil-interesserte frammøte: Polestar Precept.

Dette er en stor og luksuriøs elektrisk sportsbil som skiller seg kraftig ut fra det vi har sett fra Polestar og søsterselskapet Volvo tidligere. Den coupé-aktige fasongen hinter i retning av Porsche Taycan, Audi e-tron GT og Tesla Model S. Her formelig oser rå kraft av Precept-designen.

Og bilen er virkelig svær: Godt over fem meter lang og med en akselavstand på 310 centimeter. Her er det god plass til både folk, bagasje og ikke minst batteripakke mellom de fire hjulene.

Artikkelen fortsetter etter bildene

Precept skulle egentlig vises fram på motormessen i Geneve i fjor, men arrangementet ble som kjent avlyst på grunn av pandemien. Nå åpnes verden etter hvert opp igjen, og de to bilene som er bygd, er ute på turné; én i Europa, den andre på vei til New York og USA.

Rettesnor for fremtidige modeller

I praksis er dette en konseptbil, men Polestar omtaler den som en forpliktelsesbil - en slags rettesnor for fremtidige Polestar-modeller. Og da tenker selskapet neppe bare designfilosofi, men også materialbruk, funksjonalitet og sikkerhet.

For å ta det siste først: Precept er utstyrt med en rekke kameraer og sensorer som kartlegger omgivelsene mens man kjører. Sentralt står et Lidar-basert system på taket som leser omgivelsene i 360 grader.

Systemene sørger blant annet for å oppdage hindringer i veibanen før farlige situasjoner oppstår. De danner også grunnlag for sikker selvkjøring på motorveiene, noe Polestar-sjef Thomas Ingenlath håper kan skje om ganske få år.

NORGESVISITT: Polestars toppsjef Thomas Ingenlath viste fram Precept til frammøtte norsk journalister. Foto: Bjørn Eirik Loftås
NORGESVISITT: Polestars toppsjef Thomas Ingenlath viste fram Precept til frammøtte norsk journalister. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Den tyske bildesignerenn overtok som administrerende direktør i Polestar i 2017, etter lang fartstid i Volvo- og Volkswagen-systemet, og har tatt turen til Lillestrøm for å vise fram selskapets nye stolthet.

Skal stå på helt egne ben

- Det er fint endelig å få vist fram bilen fysisk, ikke bare virtuelt, sier Ingenlath, som er opptatt av å framheve detaljene som bekrefter at Polestar har flyttet seg langt fra starten med Polestar 1 - som egentlig var et Volvo-konsept.

- Vi er fortsatt i en utviklingsfase for merkevaren, men folk vil oppleve at vi fremover står på helt egne ben, sier han.

Ingenlath viser blant annet til fronten på Precept - som har et «ansikt» som definerer noe Polestar-unikt, mener han.

EGET UTTRYKK: Polestar 3, som kommer i 2022, vil ha en front som ser svært lik ut som Precept-fronten, bekrefter Polestar-sjefen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
EGET UTTRYKK: Polestar 3, som kommer i 2022, vil ha en front som ser svært lik ut som Precept-fronten, bekrefter Polestar-sjefen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

- Fronten på Precept har dessuten mange likhetstrekk med fronten på den kommende Polestar 3, som lanseres i 2022, sier Ingenlath.

Han er også opptatt av å vise bakruten - eller rettere sagt: Mangelen på bakrute. I stedet er bilen utstyrt med flere vidvinkel-kameraer som er plassert like over der bakruta normalt hadde startet.

- Det sørger for en mye bedre oversikt bakover enn hva man hadde fått gjennom en glassrute, fortsetter Ingenlath.

INGEN BAKRUTE: I stedet er Precept utstyrt med flere bakovervendte kameraer. Foto: Bjørn Eirik Loftås
INGEN BAKRUTE: I stedet er Precept utstyrt med flere bakovervendte kameraer. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Bærekraft-fokus

Deretter forklarer han hvor mye bærekraft betyr for selskapet. I produksjonen brukes blant annet bruke resirkulerte og miljøvennlige materialer i så stor grad som mulig.

I Precept er det brukt alt fra resirkulerte plastflasker til vevde fibre av lin i interiøret. Sistnevnte er brukt for å redusere vibrasjoner og vekt, og fordi linplanten gir mindre påkjenninger for jordsmonnet enn andre jordbruktsplanter, bedyrer Polestar.

LIN: Fibre av lin er benyttet i interiøret. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LIN: Fibre av lin er benyttet i interiøret. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Blir til Polestar 5

Bilen er imidlertid langt fra ferdig, og det sies ingenting om verken ytelser eller rekkevidde. Dørene kan ikke en gang åpnes. Men det som er sikkert, er at Precept skal i produksjon.

- Og da skal den hete Polestar 5. Det vil sannsynligvis skje i 2025, avslutter Ingenlath.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer