Eie eller leie:

- Du ønsker faktisk ikke å eie bil

Kommentar: Om bompenger, service, elektrifisering og forutsigbarhet.

I FRONT: VW-importør, Møller Mobility Group, og Volvo er langt fremme i å ville tilby bilby bil som et abonnementsprodukt. Foto: NTB Scanpix
I FRONT: VW-importør, Møller Mobility Group, og Volvo er langt fremme i å ville tilby bilby bil som et abonnementsprodukt. Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Stadig blir vi fortalt at bilkundene i fremtiden ikke lenger ønsker å eie bilen selv. Bilprodusenter og importører rigger derfor opp et nytt regime når det gjelder måte å omsette biler på, slik at du i fremtiden betaler for bilen i en form for Spotify-modell, en abonnementsløsning, fremfor at du selv eier bilen.

Jeg har til gode å se en eneste markedsundersøkelse som forteller at dette er noe kundene har bedt om, og at det er markedet som etterspør slike løsninger.

De påstandene kan bransjen dra lenger ut på landet med, og jo lenger ut på landet de kommer, jo mer fjern er antagelig tanken, sett med forbrukernes øyne.

At dette vil være en løsning for de urbane som bor innenfor ring 1 og 2 i Oslo, der bomstasjonene nå popper opp som ugress i blomstringstida, ja det er det ingen tvil om.

Her finnes det allerede flere former for bilkollektiver. Men at en hel bilbransje klarer å snu et helt marked over til denne formen for eierskap tror jeg vil ta lengre tid enn de håper på.

For hvor mange av Norges befolkning har hørt om løsningene Flex fra Bertel O. Steen, Care by Volvo, eller Hyre fra Møller Mobility Group. Jeg tipper at svaret er overraskende få, noe som samsvarer dårlig med bransjens påstander om at det er kundene som etterspør slike løsninger.

LES OGSÅ: Ikke alt ved leasing er rosenrødt

Hvorfor?

Så hvorfor er da bransjen så ivrig etter å lansere løsningene? Det enkle svaret er naturligvis penger. Når bilbransjen selv eier bilen, og kun leier den ut til deg som en transporttjeneste, så sitter de med bukta og begge endene til å gjøre med bilen som de vil.

MENINGER: Fred Magne Skillebæk er redaksjonssjef i Elbil24, og har fulgt bilbransjen tett i over 20 år. Foto: Per Ervland
MENINGER: Fred Magne Skillebæk er redaksjonssjef i Elbil24, og har fulgt bilbransjen tett i over 20 år. Foto: Per Ervland Vis mer

Da vil all service tas på deres egne merkeverksteder, alle deler hentes naturligvis fra produsentenes eget lager med originale deler, dekkene kjøpes av dekkleverandørene det respektive merket har avtaler med, og så videre.

Bilimportør vil med andre ord eie hele bilens verdikjede, ikke bare ved et salg til deg som kunde, men også etter at du har kjøpt den – unnskyld – leid den, for det er hva du i praksis gjør, dersom bilbransjen får det som de vil.

Det er heller ikke tilfeldig at dette skjer samtidig som elektrifiseringen av bilparken finner sted. En elbil har langt færre slitedeler, og trenger betydelig mindre vedlikehold enn biler med forbrenningsmotor.

Et eksempel på dette er Tesla, som nå varsler at du skal se bort fra de faste serviceintervallene, og vente til enten Tesla eller bilen selv varsler om at noe må gjøres, samt noen faste punkter spesifisert av selskapet.

Dette er dårlig nytt for bilimportører som sitter med flere titalls merkeverksteder rundt om i landet. Ved å eie bilen selv, og heller la oss forbrukere benytte den i en eller annen modell for leie, hindrer de også at vi sender bilen på et frittstående verksted, der den havner utenfor merkenes egen verdikjede og inntjening. Noen har sågar begynt å se på et liv uten så mange verksteder og utsalgssteder.

Med elektrifisering ser bilbransjen også flere nye skjær i sjøen, for en elbil har foreløpig en så høy teknologikostnad at det for bilbransjen er vanskelig å legge til en fortjeneste i samme grad som for en langt billigere bensin eller dieselbil ved et salg.

Et eksempel på dette er Tesla Model S, som uten engangsavgift og merverdiavgift koster det samme som to BMW 5-serie, uten engangsavgift og merverdiavgift.

Skulle Model S ha det samme påslaget av inntjening som en BMW 5-serie, og deretter få tillagt både engangsavgift og moms, så ville den rett og slett ikke vært mulig å selge.

Derfor må bransjen omstrukturere, og finne nye måter å tjene penger på. For det skulle bare mangle om bransjen ikke skal tjene penger. De bør til og med tjene såpass med penger at det blir en viss balanse i det økonomiske bildet mellom bedriften og kunden.

Forutsigbarhet

Et av salgsargumentene vi kommer til å høre ofte i tiden som kommer er «forutsigbarheten». En fast sum i måneden vil gjøre alt så mye enklere for oss som kunder, kommer vi til å få vite.

Og ja, det er ingen tvil om at det i det minste er praktisk å kunne betale én sum i måneden til én enkelt aktør, og denne inneholder alt fra bilkostnad, forsikring, service og andre variabler. Derfor vil en passe månedlig sum være langt bedre for oss, vil vi bli fortalt.

Ja, så forutsigbart vil alt bli, at selv bilens funksjoner vil vi kunne leie måned for måned – såkalte «functions on demand» - funksjoner etter behov.

Ved å gå inn i bilens meny kan vi med kredittkortet åpne funksjoner som allerede ligger i bilen, men vi må betale per måned for å få ha tilgang til dem. Alt blir like forutsigbart som det nevnte Spotify-abonnementet, der det drypper en skvett penger ut av kontoen hver måned for at du skal ha fri tilgang til musikk når du selv måtte ønske, eller at du har funksjoner i bilen du mener er nødvendige. Praktisk, ikke sant?

Forutsigbarheten kommer spesielt til syne dersom man en gang i året tar en statussjekk av kontoutskriftene og faktisk sjekker hvor mange slike forutsigbare avtaler man har inngått over tid.

Dette blir gjerne en tid for refleksjoner og avbestillinger.

Men vi kunder har ingen ting å klage over, for det er jo vi selv som har bedt om disse nye måtene å eie bilen og dens funksjoner på. Eller er det egentlig det?

Som avsslutning er det likevel viktig å legge til at noen av løsningene er frivillige. For noen er det nok å ha kontroll på de månedlige utgiftene. Andre vil ha full kontroll over hva de får for pengene dag for dag.

Men det er langt fra det samme som at kunder flest ønsker et slikt bilhold.

Lik Elbil24 på Facebook