Motorsport:

Duket for skandinavisk elbil-serie

STCC blir elektrisk, og vil kjøre billøp i bygatene. Kanskje også i Norge?

Duket for skandinavisk elbil-serie
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): De fleste med et snev av interesse for motorsport har hørt om de forskjellige «Touring Car»-mesterskapene, enten det er WTCC, BTCC, eller STCC. Sistnevnte står for Scandinavian Touring Car Championship, og er en serie som ble startet i 1996. Nå gjør serien den største endringen gjennom hele deres levetid.

Fra og med 2023 blir STCC en racing-serie bestående kun av fullelektriske biler.

- Vi skriver historie i dag, sier Micke Bern, sjefen for STCC.

Og han kan ha rett, for på sikt vil antagelig flere av de andre seriene måtte følge etter. Den mest kjente elektriske serien er naturligvis Formel E, men STCC bruker standardbiler som bygges om, og vil med dette appellere til bilprodusentene på en annen måte. Vi skal derfor ikke se bort fra at typiske fabrikkteam igjen vil kunne melde sin interesse.

- Vi har sammen med nøkkelpersoner jobbet hardt med dette i flere år, og nå er forutsetningene til stede for å gjennomføre det på en holdbar måte, opplyser Bern.

Gateløp

I likhet med Formel E vil man gjerne ha publikum på løpsdagene, og i likhet med Formel E skal også STCC søke inn mot byer og steder der det et noe mer befolkningstetthet. Som et første ledd i dette har STCC nå gjort en første 3-års avtale med Helsingborg om at STCC skal gjennomføre et byløp i nærheten av havnen.

Avtalen strekker seg i første omgang til 2025, og løpsdatoene for 2023 blir 16.-17. juni.

Ettersom bilene er elektriske og verken genererer utslipp eller særlig med støy, lar det seg gjøre å trekke motorsporten til folket, og ikke nødvendigvis motsatt.

Bilene

Det er svenske EPWR som skal lage bilene, og de tolv første er allerede under produksjon. Den første bilen som bygges om er basert på Tesla Model 3, men flere merker og modeller vil komme etter hvert. Bilene vil til å begynne med ha et batteri på 45 kWh, og benytte 800 volt teknologi. Dette er nok til å produsere 550 hestekrefter, som igjen skal gjøre sprinten til 100 km/t unna på under tre sekunder, og ha en toppfart på nær 300 km/t.

Utgangspunktet er likevel helt ordinære standardbiler, som deretter bygges om med tanke på sikkerhetsutstyr, bremser, dempere, med mer.

Det skal likevel sies at den eksisterende serien - med bensindrevne biler – ikke er død. Denne serien døpes om til TCR Scandinavia, og vil kjøres på noen av de samme helgene og løpene som de elektriske STCC-løpene – først og fremst der de ikke kjøres i gater og byer. Men selv TCR-serien vil inneholde nyheter, ettersom de fra 2023 også inkluderer hybrider, altså en slags delelektrifisering. TCR-serien vil fremover bli brukt til junio-racing, der den yngre garde kan jobbe seg opp til de mer kraftfulle bilene de får kjøre når de kommer opp i den fullelektriske STCC-serien.

Dersom du vil inn og følge med på det som foregår i STCC allerede nå, så har du neste mulighet 17-18. juni. Da kjører de med dagens STCC-oppsett i Skellefteå, der de også vil komme med ytterligere informasjon rundt det nye STCC som starter for fullt fra neste sesong. Vi venter med glede på en melding om kommende løp i Norge også, men dette er foreløpig ikke kommunisert.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.