Nio:

Dumper prisene på lagerbiler

Nå kan du spare opptil 150.000 kroner på å kjøpe bil fra Nio.

Her ser du hvordan det fungerer når du ankommer en av Nios batteribyttestasjoner. Video: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

(Elbil24): 2023 har til nå vært et år der «kjøpers marked» må sies å være betegnende. Fra Teslas voldsomme priskutt på Model 3 og Model Y i januar har den ene etter den andre fulgt etter.

Sist ut er Nio, som ifølge bransjenettstedet Bilbransje24 nå senker prisene på flere av sine modeller – med inntil 150.000 kroner.

Mest på den dyreste

Det gjelder den største SUV-en i Nios sortiment, ES8, som også var den første Nio-bilen som ble lansert i det norske markedet.

Signature-utgaven faller fra 691.750/681.750 (6/7 seter) til 541.750/531.750 kroner. Samme modell, men ikke i Signature-utførelse, koster nå fra 450.680 kroner, og er med det satt ned med over 130.000 kroner.

ET7, som var nominert til Årets Bil i fjor og fikk en andreplass, kostet før prisfallet 631.500 kroner, men fås nå til 522.327 kroner. Lillebror ET5, som ble lansert i år, går 35.000 kroner ned – fra 436.000 til 401.000. Sistemann ut er EL7, en noe mindre SUV enn ES8, som nå synker 110.000 kroner – fra 681.500 til 571.500 kroner.

Fortsatt har Nio to modeller som ikke er med i priskuttet: stasjonsvogna ET5 Touring og den rimeligere SUV-en EL6, men begge er biler som er rett rundt hjørnet, og som ikke er i salg foreløpig.

Uten batteri

Kommunikasjonssjef Asbjørn Mitusch understreker overfor Bilbransje24 at priskuttet gjelder modeller som allerede befinner seg i Norge, og at Nio ikke kommer til å kvitte seg med samtlige eksemplarer til disse prisene, siden deres strategi er alltid å ha biler på lager til en hver tid.

Tall fra elbilstatistikk.no viser dog at Nio, som mange andre, sliter med 2023-salget, der de har solgt 348 eksemplarer mot 596 per samme dato i fjor, tross flere modeller å velge blant. Det tilsvarer en nedgang på 42 prosent.

Merk også at prisene ikke inkluderer batteri. Nio tilbyr kundene å kjøpe bilen uten batteri og heller leie det, som da koster 1400/mnd for 75 kWh og 2000 kr/mnd for 100 kWh – en pris som inkluderer to batteribytter/200 kWh hurtiglading.

Batteriet kan også kjøpes, men da blir prisen høyere enn omtalt over. Over 90 prosent av norske kjøpere har valgt å leie batteriet, der Nio planlegger å være klare med en 150 kWh-variant i overskuelig fremtid.

Prisen på batteri og batterileie skal være uendret.

Få mer ut av Elbil24!
Bli medlem og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet, følg oss på Facebook eller bli med på praten i Facebook-gruppa Elbil24 - diskusjoner.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.