Trafikkdrepte og selvmord:

Dyster start på året - nå tas det nye grep

Trafikkulykke, selvmord, eller naturlig dødsfall? Fra 1. mai innføres krav om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte.

TAR GREP: Fra 1. mai innføres krav om at alle trafikkdrepte skal obduseres. Foto: Geir Stenersen / NTB scanpix
TAR GREP: Fra 1. mai innføres krav om at alle trafikkdrepte skal obduseres. Foto: Geir Stenersen / NTB scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I 2019 var det ingen barn under 16 år som ble drept i trafikkulykker i løpet av året, men vi skulle dessverre ikke lenger enn inn i årets første måned før det skjedde igjen. Da omkom igjen et barn i trafikken.

2020 har ikke vært et godt år i det hele tatt, uansett alder, for totalt mistet åtte personer livet i januar. I februar endte det med ti trafikkdrepte – totalt 18 i årets første to måneder.

Fra 1. mai blir det innført krav om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte, melder Samferdselsepartementet i dag.

De ønsker nå å finne årsaken til trafikkulykkene, noe som vil styrke både trafikksikkerheten og rettssikkerheten, og ikke minst være viktig for mange pårørende og etterlatte, melder departementet i en pressemelding.

Folkehelseproblem

– Trafikkulykker er et betydelig folkehelseproblem. Å vite mer om årsaken til en dødsulykke kan hjelpe oss å forebygge fremtidige ulykker og tap av liv i trafikken. Det er også viktig for mange pårørende og etterlatte å få vite mer om hvorfor en ulykke skjedde, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

– Vi har et mål om ingen ulykker med drepte eller hard skadde i trafikken. For å komme dit, trenger vi mer kunnskap om årsaker til trafikkulykker med dødelig utfall. Det vil kunne bidra til en enda bedre målretting av trafikksikkerhetstiltakene. Lovendringene vil styrke både trafikksikkerheten og rettsikkerheten og det tverssektorielle samarbeidet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Styrker både trafikksikkerheten og rettssikkerheten

Bakgrunnen for de nye reglene er at obduksjonsfrekvensen i Norge er relativ lav, og det er store forskjeller mellom politidistriktene.

Dette kan ha uheldige konsekvenser for trafikksikkerheten, rettssikkerheten, dødsårsaksstatistikken og for de pårørende.

En rettsmedisinsk obduksjon av den trafikkdrepte bidrar til å avdekke faktisk dødsårsak og kan gi bedre kunnskap om hendelsesforløp, årsaksfaktorer og skademekanismer ved en trafikkulykke.

Obduksjonsfunn kan også være avgjørende for om dødsfallet skal klassifiseres som en trafikkulykke - eller om det er tale om selvmord ved kollisjon eller et naturlig dødsfall.

De nye reglene om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte trer i kraft fra 1. mai. Dermed skal, etter ny regel i obduksjonsloven, krav om obduksjon fremsettes av politiet i de tilfellene der påtalemyndigheten ikke begjærer rettsmedisinsk obduksjon etter straffeprosessloven.

Nærmeste pårørende kan imidlertid gis rett til å nekte obduksjon, dersom dette er begrunnet i religiøs eller livssynsmessig overbevisning.