Elbilmesse:

eCarExpo i Norge: En stor suksess

Årets messe var tidenes første, men definitivt ikke den siste.

LOTUS EMEYA: Super-sedanen Lotus Emeya kommer på markedet først til høsten, men stod allerede utstilt på eCarExpo. Foto: Fred Magne Skillebæk
LOTUS EMEYA: Super-sedanen Lotus Emeya kommer på markedet først til høsten, men stod allerede utstilt på eCarExpo. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): I tre lange dager stod utstillerne og betjente besøkende, som kom i tusentall.

- Vi er fornøyde, sa messegeneral Gunnar Dackevall. Det samme sa alle utstillerne Elbil24 snakket med underveis. Til orientering er Elbil24 partner for elbilmessen eCarExpo.

Med 14 norgespremierer, noen av det gedigne slaget, fikk de besøkende valuta for pengene. Også mange av utstillerne fikk igjen for investeringen ved å selge flere biler, inklusiv hos merkene av det mer eksklusive slaget.

Verdenspremiere

Flere av utstillerne kom rett fra samme messe i Sverige helgen før, og med mildt sagt gjennomførte messerigg var messen på høyde med det aller beste i utlandet.

Av det overraskende slaget kom BMW i5 i Touring-utgave som en overraskelse på mange, for bilen ble først offentliggjort for omverdenen dagen før messen på Lillestrøm åpnet. Her var det altså snakk om en slags verdenspremiere, da ingen har sett den på offentlig grunn tidligere.

Zeekr ble også vist i Norge for første gang. De hadde med seg både Zeekr 001 og Zeekr X. Bilene er nå på vei ut i markedet i Sverige og Nederland, og skal etter hvert også ut på de norske veiene nærmere nyttår.

Flere nykommere

Polestar hadde med seg Polestar 3 og Polestar 4, to nykommere, der P3 kommer på markedet litt før P4. Det ligger i navnet, for tallet representerer rekkefølgen etter når de lanseres - ikke størrelsen på bilen.

Renault tok med seg Scenic, en bil som først kommer på markedet til sommeren. Elbil24 har som de eneste testet bilen ved fire anledninger, inkludert en fullverdig rekkeviddetest på norsk vinterføre. Bilen er basert på samme plattform som Nissan Ariya, og har de samme batterialternativene, på henholdsvis 60 kWh, eller 87 kWh.

Lucid har også kommet til Norge, først og fremst med sedanen Lucid Air. Et stykke lenger frem kommer også SUV-utgaven Gravity, men den må først lanseres i hjemlandet, USA, før den retter hjulene mot Europa.

Toyota har kjempet seg opp til å ha den fjerde mest solgte elbilen på markedet i 2023. På eCarExpo viste de frem konseptersjonen av to nykommere, der den minste kommer på markedet i begynnelsen av 2025, mens sportsedanen tidligst kommer høsten 2025. Det kan også være kalenderen viser 2026 når den er på plass. Bilene vil bli nyutviklet fra bunnen av, og levere på mye av det kundene etterspør ved elbiler.

Her kan du se flere av elbilene som ble vist frem:

Ny MVP

Voyah hadde tatt med seg suv’en Free, men også nykommeren Dream. Dette er en fullelektrisk MPV med opp til syv seter, og målet er at alle syv som fraktes i bilen skal ha det like komfortabelt. Det betyr skinnstoler i kapteinstil, og alt øvrig man måtte be om.

I tillegg har Voyah også bygget om bilen til å bli en varebil med skillevegg, for dem som trenger det. Ettersom det ikke er særlige avgifter å spare penger på i varebilutgaven, så betyr det at du betaler først for personbilen, som er utgangspunktet. Deretter kommer kostnaden for å bygge den om til varebil, noe som gjøres av et eksternt firma.

Resultatet blir dermed at varebilen faktisk blir dyrere enn personbilen. Men trenger man en varebil, så hjelper det ikke å kjøpe en personbil, bare fordi den er billigere.

Pickup

En Rivian pickup hadde også funnet veien til Lillestrøm og eCarExpo. Bilen er privateid av et medlem fra Rivian Owners Club, og er registrert i Estland. Eieren hadde likevel tatt seg bryet verdt å beregne norsk pris på bilen, og kom frem til den nette sum av 1,7 millioner kroner.

Så gjenstår det å se om den store interessen for alle de store pickup’ene avtar når bilene havner i dette prisleiet. Det er få tegn til at en Tesla Cybertruck vil bli noe særlig rimeligere, og da spørs det nok om ikke mange av dem som per nå står på reservasjonslisten kommer til å hoppe av.

Også Volvo hadde funnet veien til Lillestrøm. Med seg hadde de naturligvis noen utgaver av sin nye baby, Volvo EX30. Det er stor blest om bilen, som har en startpris på 312.000 kroner, men bestiller du den heftigste utgaven – med litt utstyr – så kan du faktisk ende opp på over en halv million.

Volvo EX30 er forøvrig en nær slektning av Zeekr X, der sistnevnte er marginalt lenger. Begge er laget av de samme byggeklossene, den samme plattformen, og begge merkene tilhører den kinesiske Geely-gruppen.

Riviand pickup er både stor og dyr. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Riviand pickup er både stor og dyr. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Bestselgeren

En elbilmesse uten Tesla, ville være en messe med en mangel. På eCarExpo hadde Tesla med seg en Model Y, og den oppgraderte Model 3.

Ryktet tilsier at de også på messa skal ha solgt godt med biler, så vi skal ikke se bort fra at Tesla sin reise vil fortsette på toppen av registreringsstatistikken. Tesla Model Y endte som kjent opp med å bli Norges mest solgte bil i 2023, med god margin på nummer to, som var VW ID.4.

Volkswagen valgte i år å ikke delta på eCarExpo, men en ID.7 hadde likevel funnet veien inn på en av plassene til Elbil24. Vi blir forundret om de ikke er tilstede på neste års utgave av eCarExpo, som vil bli å finne omtrent på samme tidspunkt neste år.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.