Eksplosiv elbil-vekst for Volkswagen

Melder om kraftig vekst globalt i første halvår, men det er noen skjær i sjøen framover.

POPULÆRE: Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4 har bidratt til å løfte elbilsalget til Europas største bilprodusent. Foto: Bjørn Eirik Loftås
POPULÆRE: Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4 har bidratt til å løfte elbilsalget til Europas største bilprodusent. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Elbiler utgjorde i andre kvartal en dobbelt så høy andel av nybilsalget i Europa sammenlignet med samme periode i fjor.

Helelektriske biler sto for 7,5 prosent av nybilsalget fra mars til juni, mot 3,5 prosent i andre kvartal i fjor. Det opplyste produsentforeningen ACEA nylig.

Og nær sagt alle de store bilprodusentene setter nå inn enorme ressurser på en overgang fra fossilt drivstoff til elektrisitet. Det er også tvingende nødvendig, for EU setter mest sannsynlig foten ned for salg av nye bensin- og dieselbiler allerede om 13 og et halvt år.

Omstillingen gjelder i høy grad også Europas ledende produsent, Volkswagen-konsernet, som den siste tiden har kommet med en rekke elbiler som har blitt godt mottatt i markedet, ikke minst i Norge, der blant annet Audi e-tron ble årets mest solgte bil i 2020.

Godt 1. halvår

Nå melder selskapet om kraftig vekst i salget, også globalt. Går vi ett år tilbake, solgte konsernet 64.462 hel-elektriske biler i første halvår. I år er dette tallet 170.939, noe som innebærer en økning på hele 165,2 prosent.

Den aller største økningen kom i 2. kvartal, med hele 259,7 prosent økning fra samme kvartal i 2020. Dettes skyldes i stor grad utvidet modellutvalg, ikke minst Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4.

Illustrasjon: Volkswagen
Illustrasjon: Volkswagen Vis mer

ID.6 og Cupra Born

Selskapet melder videre at de forventer en fortsatt økning i siste halvdel, mye takket være ID.6 som er en større bil enn ID.4, som i første omgang er laget for Kina, der elbilveksten er svært stor for tiden.

- Med nye ID.6 legger vi grunnlaget for at minst 50 prosent av våre solgte biler i Kina er elektriske innen 2030, har Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket, tidligere uttalt.

I tillegg kommer også Cupra Born i høst, som er en søstermodell til ID.3, og den første modellen fra konsernet under Cupra-merket. Den kommer også til Norge.

Så langt i år ligger Volkswagen ID.4 på andreplass på registreringsstatistikken her til lands, bak Tesla Model 3. På tredjeplass finner vi fortsatt Audi e-tron, ifølge Elbilstatistikk.no.

Merkefordeling elbiler fra VW, 1. halvår (globalt)

Volkswagen54,3 prosent
Audi19,2 prosent
Porsche11,6 prosent
Skoda10,4 prosent
Seat3,6 prosent

Kilde: Electrive.com

Bygger framtidas bilfabrikk

Allerede i desember gikk Volkswagen ut med planene om å gjøre deres produksjonsanlegg i Wolfsburg til «den banebrytende fabrikken» for høyautomatisert produksjon av elektriske kjøretøy, skriver Automotive News Europe (ANE).

Og det er ikke et hvilket som helst bilproduksjonsanlegg det er snakk om; anlegget i Wolfsburg er verdens største, og årlig ruller det mer enn 800 000 biler ut fra fabrikkportene.

Volkswagen-gruppen er svært ambisiøse i sine målsetninger for elbilproduksjon i tiden framover. Fram mot 2030 er målet å produsere 29 millioner elektriske biler, fordelt på 74 hele modeller.

I tillegg planlegger de å bygge seks store batterifabrikker i Europa.

Skjær i sjøen

Det er imidlertid noen store utfordringer knyttet til produksjonen, en av dem rammer både Volkswagen og resten av bilindustrien hardt for tiden: Mangel på elektroniske komponenter.

Motor melder at både Skoda Enyaq og ID.4 opplever forsinkelser i produksjonen, og dermed må kundene vente lenger på bilene enn først forespeilet.

Nye biler omtales ofte som «datamaskiner på hjul», der mikrobrikker og halvledere er vesentlige komponenter for å få det hele til å spille. Uten tilstrekkelig tilgang på disse komponentene, blir det rett og slett ikke mulig å ferdigstille bilene.

Analytikere og andre eksperter på bilindustrien, sier at problemene er ventet å vedvare lang tid. Dette kan du lese mer om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer