Brukte elbiler:

Eksplosjon i bruktmarkedet for elbiler

Nær dobbelt så mange til salgs i år mot i fjor.

EKSPLOSJON: Det blir flere og flere brukte elbiler til salgs, antallet har nesten doblet seg på kun ett år. Foto: NTB Scanpix
EKSPLOSJON: Det blir flere og flere brukte elbiler til salgs, antallet har nesten doblet seg på kun ett år. Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Så langt i år har det vært det rekordmange nye registrerte biler i Norge.

Nesten 18 000 nye elbiler har blitt registrert i årets første tre måneder, over 11 000 av disse bare i mars. Øverst på listen av bilmodeller troner Tesla Model 3, med over 6000 registrerte biler.

Men hva gjør dette med tilgangen på brukte elbiler?

Nesten 100 prosent økning

Per i dag ligger det over 7000 brukte elbiler til salgs på markedsplassen Finn.no. Dette er brukte biler solgt av både privatpersoner og forhandlere.

Hos FINN har de sett en jevn økning de siste åra, forteller forretningsutvikler for FINN Motor, Magnus Frøshaug Ryhjell.

– I fjor hadde vi en sterk økning, med 79 prosent flere elbiler annonsert på FINN i 2018 enn i 2017. Perioden januar til mars 2018 hadde 69,8 prosent flere annonserte elbiler enn på samme tid i 2017. Så her er det økning hele veien.

Ser man på denne perioden i år, ser man imidlertid nesten en dobling fra i fjor, sier Ryhjell.

– Til nå i år har det vært publisert 17 529 elbilannonser på FINN. Ser man på perioden januar til mars i 2019 opp imot samme periode i 2018, ser vi en økning på 97,5 prosent.

ØKNING: Forretningsutvikler i FINN Motor, Magnus Frøshaug Ryhjell, sier de ser en jevn økning i brukte elbiler til salgs. Foto: Finn.no
ØKNING: Forretningsutvikler i FINN Motor, Magnus Frøshaug Ryhjell, sier de ser en jevn økning i brukte elbiler til salgs. Foto: Finn.no Vis mer

– Det er, ikke overraskende, Akershus, Oslo, Hordaland og Rogaland som drar lasset. 63 prosent av elbilannonsene i år kommer fra disse fylkene.

Dette stemmer også godt overens med hvor andelen av elbiler i Norge befinner seg.

Nye modeller = flere bruktbiler til salgs?

Bare den siste måneden har det altså blitt utlevert over 11 000 splitter nye elbiler.

Hvis man sammenlikner siste kvartal i 2018 med første kvartal i 2019 så er det en økning på 37 prosent i antall annonser ute på FINN. Dette kan tyde på at flere legger ut sin gamle elbil etter å ha mottatt en ny.

Til sammenlikning var endringen fra fjerde kvartal 2017 til første kvartal 2018 på 17 prosent.

Likevel er det vanskelig å si om økningen er en direkte konsekvens av årets utleveringer, sier Ryhjell.

– Det blir vanskelig, siden vi ikke vet hva slags bil de som kjøpte eksempelvis Model 3 har, eller om de har kjøpt den i tillegg til bilen de har fra før, eller om de skal kvitte seg med den de hadde.

Og når det gjelder Model 3 spesifikt, så kan det være at man ikke enda har sett utslaget, tror Ryhjell.

– Tesla tar vel ikke innbytte i andre merker, så vidt jeg har hørt. Da kan man anta at mange av dem som nå har fått sin Model 3 vil selge sin gamle på FINN. De leverte jo ut over 5000 biler i mars så kanskje vi først ser Model 3 effekten i april.

"Sniker" i køen

Det man kan se, er en sammenheng mellom nylanseringer og søk på FINN, forteller Ryhjell.

– Vi ser nok en sterkere korrelasjon mellom søk/interesse og nylanseringer enn vi gjør mellom annonsevolum og nye lanseringer.

For selv om interessen for bruktbiler er stor, er det mange av disse som går på FINN for å se etter de nyeste bilene.

– Mange kommer til oss på jakt etter de nylanserte bilene, selv om vi i all hovedsak har bruktbiler på FINN. Det er en del av dem som er tidlig ute og får levert en elbil-modell, som mange andre står i kø og venter på, som forsøker å selge bilen sin med en gang for å tjene noen kroner.

– Dette er det også en del som lykkes med. Vi har eksempler på dette med Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Hyundai Kona i alle fall, sier han.

For flere utålmodige kan dette være en måte å få bilen raskere på. Men dette advarer Ryhjell mot.

– Det finnes mennesker der ute som gjerne betaler ekstra for å få bilen med en gang framfor å vente. Her bør man imidlertid tenke seg godt om hva gjelder verditap. Biler taper seg nok i verdi som det er, om man ikke skal betale overpris i tillegg.