Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mercedes-Benz er blant bilprodusentene som har begynt å eksperimentere med abonnementer for å låse opp funksjoner på sine biler.

E-tron, I-Pace eller EQC? Dette er eierne mest og minst fornøyd med
I Norge kalles dette digitale tilleggsfunksjoner, og disse er samlet på en nettside hos Mercedes.
Som eksempler kan man abonnere på fjernstyrt parkeringsassistent (569 kroner per år) slik at man kan bruke en mobilapp til å kjøre inn og ut av parkeringsplasser, en biloppsett-pakke (369 kroner for ett år) som muliggjør deling av digitale nøkler, varsling ved borttauing, fjernlåsing av dører etc. og en individualiseringspakke (969 kroner for ett år) som gir deg spill på infotainment-skjermen, nye lyder til bilen og den slags.
Nå vil produsenten snart tilby nok en pakke for amerikanske EQS og EQE-eiere. Denne har fått navnet «Acceleration increase» og låser rett og slett opp mer motorkraft i bilene slik at akselerasjonen forbedres ganske betraktelig – fra 0,8 til ett sekund på 0-60 mph-øvelsen (96,54 km/t).

Dette abonnementet får en pris på 1200 dollar i året, eller da om lag 12.000 kroner med dagens kurs.
Mercedes er ikke den eneste produsenten som tar betalt for tilleggstjenester. I sommer rullet BMW ut en varmepakke i utvalgte land, som aktiverte varme i rattet og setene for brukere som var villig til å abonnere. Andre muligheter var å abonnere på adaptiv fartsholder og fjernlysassistent.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.