(Elbil24):
Det ble solgt 147.929 personbiler i Norge i 2018. Av disse var 46.092 en ren batteri-elektrisk bil, pluss 51 hydrogenbiler. Når vi tar med de 11.899 såkalte bruktimporterte, men der flertallet i realiteten er nye, så kom det et tilskudd på 54.768 nullutslippsbiler på norske veier i 2018.
Den mest solgte bilen i 2018 var elbilen Nissan Leaf, men det stopper ikke der. Også på de tre neste plassene finner vi ladbare biler.
For på andreplass finner vi VW Golf, på tredje havnet BMW i3, og fjerdeplassen stakk Tesla Model X av med.

1 av 5 i bomringen er en elbil
Elbilene må dermed sies å ha sparket skikkelig fra seg i året som har gått, for mens salget av bensin og dieselbiler sank fra 47,8 prosent i 2017 til 39,7 prosent i 2018, skvatt salget av elbiler opp fra 20,8 prosent i 2017 til hele 31,2 prosent markedsandel - en andelsøkning på akkurat 50 prosent.
Dersom også tar med de bruktimporterte elbilene øker andelen til 34,2 prosent av totalen.
I 2018, som i 2017, var det likevel VW som stakk av med seieren for flest solgte biler, når alle drivlinjer medregnes. Toyota havnet på andreplass, mens Nissans innsats holdt til en tredjeplass på totallisten.

Takk, Norge. Dere gjør jobben min mye enklere
Den økende andelen elbiler var i 2018 sterkt medvirkende til at CO2-utslippet for solgte personbiler sank fra et snitt på 82 gram per kilometer i 2017, til 71 gram i 2018.
Hva med 2019?
Mens Opplysningsrådet for veitrafikk bruker en prognose-modell for å se hva krystallkulen har å fortelle, gjør Bilimportørenes landsforbund sine beregninger basert på informasjon fra de forskjellige importørene. DNB Markets har også gjort beregninger, og alle de tre partene er skjønt enige.
Bilsalget i 2019 skal ned, men elbilsalget skal opp.
Mens Bilimportørene har tro på 150.000 solgte biler i 2019, mener at 146.300 biler er mer korrekt. DNB Markets er den mest pesimistiske av disse tre, og har en prognose på 142.000 biler.

Prøver å tjene penger på køplasser
Av disse bilene mener Bilimportørenes Landsforbund at andel elbiler vil havne på ca. 45 prosent i 2019, mot 31,9 i 2018.
Norsk Elbilforening er noe mer optimistiske med et anslag på opp mot 50 prosent markedsandel nå i 2019, og da fra et totalmarked på 150.000 biler. Enkel hoderegning forteller da om rundt 75.000 nye elbiler på norske veier i løpet av 2019. Men det er ikke bare lys i tunellen.
-Det var avgjørende for fremtiden at Norge ble en del av EUs 95-grams mål, forteller Erik Andresen fra Bilimportørene, men legger til at det slettes ikke er sikkert at det blir enklere å skaffe nok elbiler i årene som kommer, når de store markedene i Europa våkner til liv, og vil slåss om de samme bilene.

Heftig bruktmarkedet for elbiler
På et seminar i regi av Opplysningsrådet for vegtrafikken var mange skjønt enig om at det er vanskelig å gi noen gode spådommer for året 2019.
Mye avgjøres av tilgangen på elbiler. Blir denne knapp vil totalsalget stupe. Fasiten får vi på samme tid neste år.
Her er salget fordelt på modeller:
Plass | Modell | Antall | Andel |
1 | Nissan Leaf | 12 303 | 26,7 |
2 | Volkswagen Golf | 7 238 | 15,7 |
3 | BMW i3 | 5 687 | 12,3 |
4 | Tesla Model X | 4 981 | 10,8 |
5 | Tesla Model S | 3 633 | 7,9 |
6 | Renault Zoe | 3 141 | 6,8 |
7 | Hyundai IONIQ | 2 523 | 5,5 |
8 | Kia Soul | 1 469 | 3,2 |
9 | Jaguar I-PACE | 1 081 | 2,3 |
10 | Opel Ampera-e | 920 | 2 |
11 | Hyundai Kona | 842 | 1,8 |
12 | Volkswagen up! | 629 | 1,4 |
13 | Nissan NV200 | 341 | 0,7 |
14 | Peugeot iOn | 249 | 0,5 |
15 | Mitsubishi I-MiEV | 205 | 0,4 |
16 | Smart ForTwo | 189 | 0,4 |
17 | Ford Focus | 151 | 0,3 |
18 | Citroen C-Zero | 146 | 0,3 |
19 | Peugeot Partner | 126 | 0,3 |
20 | Citroen Berlingo | 103 | 0,2 |
21 | Smart ForFour | 53 | 0,1 |
22 | Chevrolet US Bolt | 34 | 0,1 |
23 | Kia Niro | 34 | 0,1 |
24 | Audi e-tron | 7 | 0 |
25 | Mercedes-Benz B-klasse | 6 | 0 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.