Årets bil 2019:

Elbil-dominans i Årets bil 2019

Jaguar I-Pace vant tittelen Årets bil 2019. Tre sterke elbil-konkurrenter var like bak.

Vinneren: Jaguar i-Pace er her omkranset av konkurrentene i kåringen av Årets Bil 2019. Foto: Fred Magne Skillebæk
Vinneren: Jaguar i-Pace er her omkranset av konkurrentene i kåringen av Årets Bil 2019. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

(Elbil24):

I dag ble det klart at elbilen Jaguar I-Pace gikk av med seieren i kåringen Årets bil 2019.

I konkurranse med 8 andre kandidater, både elektriske og fossile biler, trakk el-suv'en det lengste strået.

Tesla-konkurrent

Årets bil kåres hvert år av en jury av bilkyndige medlemmer. Bilene dømmes etter miljøegenskaper, passiv og aktiv sikkerhet, pris, økonomi, pålitelighet, kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og leseravstemning.

Vi tok en prat med juryleder Espen Stensrud om hvorfor akkurat I-Pace kom vinnende ut.

– I-Pace er det første troverdige alternativet til Tesla, som har vært enerådende og enestående i sin klasse. En elbil av i dag må kunne være en nummer 1-bil som kan brukes til hverdags og til hyttetur – og som kan være et foretrukket alternativ til en konvensjonell familiebil. I-Pace kjører usedvanlig godt, har meget habile terrengegenskaper og er en miljø-SUV slik nordmenn vil ha.

Årets Bil 2019: Seieren gikk i år nok en gang til en elbil, Jaguar i-Pace. Foto: Jaguar
Årets Bil 2019: Seieren gikk i år nok en gang til en elbil, Jaguar i-Pace. Foto: Jaguar Vis mer

– Det kunder vil ha

I-Pace konkurrerte mot tre andre nullutslippsbiler; Hyundai Kona, Hyundai Nexo (hydrogen) og Nissan Leaf. I tillegg måtte den måle seg mot Peugeot 508, Volvo XC 40, VW T-roc og Volvo V60.

Espen Stensrud er juryleder, ansvarlig redaktør i Dagbladet bil, Dinside.no og Autofil. Foto: Dagbladet
Espen Stensrud er juryleder, ansvarlig redaktør i Dagbladet bil, Dinside.no og Autofil. Foto: Dagbladet Vis mer

Stensrud sier at alle de ni finalistene er veldig bra biler, men I-Pace tok en overlegen seier. Hele 7 av 8 jurymedlemmer hadde denne som sin favoritt.

Også jurylederen selv har en klar formening om hvorfor den gikk hele veien til topp.

– I-Pace kan tilby det norske kunder vil ha: Elektrisk framdrift, firehjulstrekk og gode plassforhold – og mulighet for hengerfeste og skiboks. Den har riktignok et litt for høyt strømforbruk til å være i rekkeviddetoppen, men alt-i-alt er den en verdig vinner med det vi forventer av en SUV med premium kvalitet.

Sterke el-konkurrenter

Også på andre plass på listen finner vi en elbil, nemlig Hyundai Kona. Og den er ikke så langt unna å ta tronen selv, forteller Stensrud.

– Kona tok en klar annenplass i årets kåring. Den leverer på alle områder – kanskje med unntak av plass. Hadde Kona vært noe større rent fysisk og tilbudt noe bedre bagasjeplass, tror jeg denne kunne ha knepet topplasseringen.

Også Hyundai Nexo og Nissan Leaf var verdige konkurrenter, men mangler litt for å kunne måle seg med I-Pace.

– Nexo er en svært spennende hydrogenbil som imponerer. Dessverre er nettverket for å få tanket den lite utbygd. Leaf scorer også høyt på kriteriene, men nådde ikke helt opp. Det skyldes primært rekkevidde. Men når Leaf kommer med større batteripakke, er dette et strålende alternativ, sier jurylederen.

Hvor er e-tron?

Du savner kanskje Audi e-tron blant finalistene? Bilen stakk av med seieren i kåringen Folkets favoritt, der over 45 000 av lesere av Dinside Motor og Dagbladets lesere stemte frem bilen de syns var mest spennende. Så hvorfor var ikke den med i kåringen av Årets bil?

– Audi klarte dessverre ikke å stille bil til selve finaledagen. Dermed ble den automatisk diskvalifisert.

Et av kravene er nemlig at juryen skal få teste bilen før kåringen. Dersom e-tron hadde vært med, har Stensrud tro på at den kunne kjempet høyt i toppen.

– Det er vanskelig å spå, men basert på det vi vet, er jeg er overbevist om at den ville kommet svært høyt opp. Den ble også Folkets favoritt i vår leserkåring.

– Rivende utvikling

Dette er ikke første gang en elbil går av med seieren i Årets bil-kåringen. I 2017 vant Hyundai Ionic, og i 2014 var det Tesla Model S som gikk helt til topps. Opel Ampera-e vant tittelen Årets Bil 2018.

Stensrud sier at dette forteller noe om elbilens stilling i det norske bilmarkedet.

– Det norske markedet er jo i en særstilling når det gjelder elbiler. Det skyldes ikke minst incentivene og mulighet for avgiftsfritak. Rene elbiler utgjør i år 1,3 prosent av det globale bilmarkedet, men vi ser nå at de store bilprodusentene girer opp: Snart kommer Mercedes, Volkswagen, BMW med en storstilt satsing og skal lansere flere titalls nye elbiler de neste fem årene. I Kina er elbil i rivende utvikling og salget har virkelig tatt av der borte. Jeg er overbevist om at det samme vil skje rundt storbyer i Europa nå som stadig flere innfører dieselbilforbud i bykjernen.

2 for 1?

Det er stort variasjon i prisene for de ulike bilene. For en I-Pace må du ut med 650 000 kroner bare for innstegsmodellen. Spørsmålet da er om det er verdt å bruke så mye penger på en bil, hvis en annen koster halvparten. Får man det man betaler for?

– Pris – og hva som er mulig å hente ut i markedet – er alltid en vurderingssak. Man får for eksempel to Hyundai Kona for prisen av en Jaguar I-Pace. Men det har vist seg at det norske folk ønsker å bruke mye penger på bil.

– Bil handler i stor grad om «value for money», men også mye om følelser. Elbiler er enn så lenge ikke beheftet med verken engangsavgifter eller moms, og dermed får disse en solid prisfordel i det norske markedet. Det ser vi også på salgstallene. 56,8 prosent av alle biler som ble solgt i Norge i november, var ladbare, 41,3 prosent rene elbiler, avslutter Stensrud.