<strong>TIL OSLO:</strong> En Tesla Model S står til lading på Solli supercharger i Østfold. Nå kommer superladerne til Oslo sentrum. Foto: Tore Meek/NTB scanpix.
TIL OSLO: En Tesla Model S står til lading på Solli supercharger i Østfold. Nå kommer superladerne til Oslo sentrum. Foto: Tore Meek/NTB scanpix. Vis mer

Tesla med ny strategi

Elbil24 avlsører: Nå får Oslo sin aller første superlader

Elbilgiganten gjør helmovending.

Publisert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): I mange år valgte Tesla å legge sine superladere langs motorveier og populære strekninger. Tidligere var superladerne gratis for alle Tesla-eiere og et tilbud til bilistene som kjørte langt om gangen.

Samtidig ble superladerne holdt unna byene. På den måten sikret elbilgiganten at Tesla-eierne ikke til enhver tid benyttet gratis strøm, men i stedet fulladet bilene hjemme over natten.

Med tiden, og med nye bilmodeller på markedet, har Tesla innført betaling i superladerne - avhengig av hvilken avtale du får når du kjøper bilen.

Dermed er det flere Tesla-eiere som nå betaler for å hurtiglade bilen. Da er det også enklere for Tesla å innføre lading i de mer urbane områdene også. Tesla vil nå i Norge følge etter byer som Chicago og Boston, som begge var tidlig ute med å utplassere superladere i bysentrum.

Midt i Oslo

Først ut i Norge er Oslo, og Elbil24 har nå avdekket at det kommer et ladeanlegg for Tesla i Ibsenkvartalet ved Tinghuset.

At ladeanleggene legges i parkeringshus forenkler alle oppstartsprosesser.

Det er nemlig ikke er søkeplikt for slike anlegg så lenge de befinner seg innendørs.

  • (Les videre under bildet!)
<strong>INN I SENTRUM:</strong> For første gang lanserer Tesla superladere i en norsk by. Foto: Pascal Rossignol/Reuters.
INN I SENTRUM: For første gang lanserer Tesla superladere i en norsk by. Foto: Pascal Rossignol/Reuters. Vis mer

Lynrask lading

Tesla har tidligere uttalt til Elbil24 at alle fremtidige ladestasjoner kun skal være av typen V3, deres tredje generasjon ladere, som kan levere opp til 250 kW på CCS-standarden, noe de nå igjen bekrefter.

Det betyr at også laderne i Ibsenhuset vil være av denne typen.

Det betyr også at du ikke kan forvente å bli stående parkert over lengre tid, for vår ladetest av en Tesla Model 3 Long Range viser at ladetiden kortes kraftig ned, dersom du har en bil som takler den høye ladehastigheten.

Ettersom ladeplassen legges i et parkeringshus er det naturlig at du må betale for begge deler - både parkeringen og ladingen.

Det samme ville du måtte gjøre dersom du først reiste til en ekstern ladeplass for å lade, deretter inn til byen for å parkere, og gjøre dine øvrige ærend.

- Bygger ut nettverket

Tesla ønsker ikke si noe om når stasjonen skal stå ferdig, eller hvor mange ladeplasser det er snakk om. Erfaringsmessig må det uansett et antall plasser på plass for at det skal være hensiktsmessig å sette den opp i utgangspunktet.

-God tilgang til ladeplasser er nødvendig for å sikre at flere velger en elektrisk bil, forteller Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

-Vi bygger derfor ut nettverket for både nåværende og fremtidige Tesla-eiere, fortsetter han.

Han bekrefter også at Tesla ser på flere muligheter, både i Oslo og andre byer for tiden som kommer.

I amerikanske storbyer var Tesla tidlig ute med å benytte seg av en ny stolpeutforming som gjør at superladeren tar mindre plass og er enklere å installere.

Dette er ideelt for å øke effektiviteten og gi rom for flere biler i tette, befolkede områder. Hvorvidt dette blir standarden i Oslo, gjenstår å se.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer