(Elbil24):
Tidligere denne uken kunne vi fortelle om VW Roomzz, en fullelektrisk fullstørrelse SUV.
Elbil24 kan nå avsløre at det i tillegg til denne kommer en helt ny elektrisk SUV fra VW til Norge allerede neste år. Bilen blir en direkte konkurrent til Tesla Model Y, som ikke kommer til Norge før i 2022.

Den kalde vinterkrigen
Bilen er ikke tidligere annonsert, og er ikke blant de I.D.-modellene som til nå er offentliggjort.
-Det stemmer at det kommer to spennende ID-varianter på markedet i 2020, forteller Harald Edvardsen-Eibak hos den norske VW-importøren, Møller Mobility Group.
Han legger til at den ene er kompaktbilen (kjent som I.D.), som blir som en Golf i utvendig størrelse, og den andre blir en SUV som etter alt å dømme vil minne om Tiguan i størrelse.
Kort fortalt er den en SUV-utgave av I.D. Crozz, og kommer altså et år tidligere enn crossover-utgaven, som hele tiden har vært kommunisert lansert i 2021.
Lang rekkevidde
Nykommeren blir fullelektrisk, naturlig nok, og skal bygges på MEB-plattformen. Denne er som kjent klar for drivlinjer med to- eller firehjulsdrift, og vil tilbys med tre forskjellige batteristørrelser.

Skal revolusjonere elbil-batteriet
Disse blir på henholdsvis 48, 62 og 82 kWh.
Om crossoveren I.D. Crozz, har VW sagt at den største batteripakken skal kunne gi over 500 kilometer rekkevidde. Det er liten grunn til å tro at dette vil avvike nevneverdig for en SUV-versjon som er basert på samme plattform, øvrig drivlinje og batteri.
Det er også kjent at biler med den store batteripakken vil støtte opp til 125 kW ladeeffekt, mens den mellomste pakken vil støtte 100 kW lading.

Usikkert
Vi har ikke fått det bekreftet, men dersom VW skulle velge å ta i bruk den minste batteripakken i en SUV som dette, så har selskapet tidligere sagt at den minste batteripakken kun vil få støtte for 50 kW lading. Dette er allerede blitt nær avleggs lite, så vi velger heller å si venter og ser når denne kombinasjonen eventuelt kommer på markedet, hvor høy ladeeffekt den støtter.

ALT om de elektriske VW som kommer
Av ting vi er mer sikre på, så har vi god grunn til å tro at bilen blir å få med valgfri to- eller firehjulsdrift. Slik kommer VW til å sjonglere med både batteristørrelser, drivlinjer og andre muligheter MEB-plattformen gir, avhengig av modell og størrelse.
Så til de tingene den typiske Ola Normann pleier å spørre om, som hengerfeste og takboks.
Her er det lite svar å få fra Edvardsen-Eibak, men vi har fra før snakket med andre i VW-systemet som har bekreftet at det kommer biler laget på MEB-plattformen som vil få mulighet for hengerfeste.
I likhet med crossoveren, må vel dette være den av bilene i den fullelektriske porteføljen som fortjener det mest, noe VW naturligvis også vet. Nærmere en bekreftelse en dette har vi dessverre ikke kommet foreløpig, men vi både håper og tror.

Vises i Frankfurt?
Etter alt å dømme er den til nå ikke omtalte SUV’en ment som en overraskelse til høstens store bilmesse i Frankfurt. Dette er ikke noe Edvardsen-Eibak ønsker å bekrefte, men messen er å anse som tyskernes lekeplass, og stedet de virkelig ønsker å slå seg på brystet.

Startpris på under 300 000kr
Det han derimot kan bekrefte er at de skal åpne for forhåndsbestilling av nykommeren en gang til høsten, mens de allerede i mai åpner for bestilling av kompaktbien I.D.
Og hva skal barnet hete? Se det er ikke kjent, og det er heller ikke nødvendig å spørre om pris. Det vi derimot kan håpe på er at den norske importøren klarer å skaffe mange.
Når bilen kommer mot slutten av neste år, vil den akkurat klare å komme i tide før myndighetene begynner å justere moms eller avgiftsnivået på elbiler fra 2021.
Frem til da er elbilen som kjent fredet.
Disse elbilene fra VW er kjent til nå:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.