(Elbil24):
KOMMENTAR: Det er mange måter å teste elbiler på, men man kommer ikke unna det som aller flest fortsatt er opptatt av: Måling av rekkevidde.
Utfordringen er at det blir mer og mer tidkrevende å gjøre det skikkelig.
Skal man si noe sikkert om rekkevidden, må man starte med fulladet batteri, og slutte når det står 0 prosent og 0 kilometer igjen på telleren. I tillegg må man legge opp en representativ rute som ender på samme høydemeter som på stedet man starter.
Nye elbiler går gjerne minst 50 mil på fulladet batteri. Dermed tar en rekkeviddetest en hel arbeidsdag - og vel så det i mange tilfeller.
For Toyota bZ4Xs del, gikk det raskere. Faktisk var det hele over så raskt at vi besluttet å gjøre hele testen om igjen - men fikk omtrent samme resultat.
Etter litt over 300 kilometer viste instrumentene i bilen at vi hadde 0 kilometer rekkevidde igjen. Dette, til tross for at oppgitt rekkevidde fra Toyota var på 459 kilometer på gjeldende utstyrsversjon.

Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X
Vi var det første mediet som gjorde denne øvelsen med bZ4X, og var derfor godt forberedt på at resultatene kom til å bli lagt merke til.
Her hjemme var blant annet Motor, Nettavisen, Tek (VG), TV2 og Broom raskt ute med omtale av resultatene.
Motor rakk i ettertid å gjøre sine egne tester som underbygger våre resultater.

Like etterpå var det svenske Mest Motor som omtalte de oppsiktsvekkende resultatene våre. Og nå begynte snøballen å rulle. Den australske videobloggeren Electric Viking fikk raskt over 50.000 visninger på sin Youtube-video som i sin helhet var viet Elbil24s test.
Polske Elektrowoz fulgte opp med omtale og kommentarer til testen. Nå kom større aktører som Autoevolution og multinasjonale InsideEVS på banen. Youtube-kanalen EVPedia fulgte deretter, sammen med blant andre Headtopics og Topcarnews - bare for å nevne noen.
Det er ikke hverdagskost for verken Elbil24 eller andre norske nisje- og forbrukernettsteder.
Det viser at det vi gjør både er riktig og viktig for alle som vurderer å kjøpe ny elbil. Vi tror også arbeidet vårt bidrar til at bilprodusentene skjerper seg.
Tilbakemeldingene fra Toyota er i hvert fall at saken har høyeste prioritet, og de jobber iherdig med å finne ut av hva som kan ha gått galt.
I neste uke skal vi gjøre nye tester av bilen.
Siste ord er altså ikke sagt i denne saken.
Oppdatert 26. november klokka 23:35: I artikkelen skrev vi først at Toyota stoppet utleveringen av testbiler etter at Elbil24 og Motor hadde publisert sine resultater. Det medfører ikke riktighet, ifølge Toyota Norge, som presiserer at utlån av bilen har gått etter planen.
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.