<strong>Fremtiden:</strong> Slik illustrerer Elkem sine nye fasiliteter i Porsgrunn. Illustrasjon: Elkem
Fremtiden: Slik illustrerer Elkem sine nye fasiliteter i Porsgrunn. Illustrasjon: Elkem Vis mer

Northern Recharge:

Elbilbatterier fra Norge

Elbilbatteriene med norsk opphav er i ferd med å bli en realitet.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) Svenskene har fått sitt Northvolt, en produsent av batterier som skal levere i stor skala til elbiler. Investorene har ikke uteblitt, og Volkswagen er blant de virkelig store og pengesterke som har hoppet på. Nå skjer det store ting også i Norge.

Gjennom to testfaser utreder Elkem mulighetene for å bygge opp det de kaller Northern Recharge.

Dersom Northern Recharge blir en realitet, skal de først og fremst være en leverandør av matieraler til batteriprodusentene – ikke produsere batteriene i seg selv. Gjennom to pilotprosjekter skal de utrede muligheten for å bygge opp en stor fabrikk for dette på Herøya Industripark i Porsgrunn.

Allerede i gang

Det første trinnet er allerede i gang, i Kristiansand. Målet med dette er å se på mulighetene, dog i en mindre skala, mest beregnet for utredning. Her skal de lage rundt 1 tonn av materialene per år.

Fase to av prosjektet er å skalere denne produksjonen opp i en mer industriell målestokk, tilsvarende 200 tonn årlig.

Denne fase to er under opparbeidelse, og forventes å være i drift tidlig i 2021. Prosjektet representerer en investering på 65 millioner norske kroner. Da skal som sagt hele prosessen i praksis være oppe og gå på et industrielt og målbart nivå. Men fortsatt altså i Kristiansand.

<strong>Tre faser:</strong> Inkludert oppstart, har prosjektet tre faser. Illustrasjon: Elkem
Tre faser: Inkludert oppstart, har prosjektet tre faser. Illustrasjon: Elkem Vis mer

Miljøvennlig produksjon

Senere neste år vil man kunne evaluere resultatene fra fase to av prosjektet, og da vil avgjørelsen rundt oppstart av Northern Recharge i Porsgrunn kunne tas. Dette vil i så tilfelle bli fasiliteter som skal være skalerbar i størrelse, med tanke på ytterligere vekst i både produksjon og investeringer.

Elkem ser naturligvis den forventede veksten av behov for batterier, og mener Norge har gode forutsetninger for å lage «grønnere» batterier enn eksempelvis produsentene i Asia.

Det er de asiatiske produsentene som dominerer markedet per i dag, men i form av en produksjon som stort sett bruker fossilbasert energi i produskjonsleddet.

I Norge kan denne produksjonen for det meste foregå med vannkraft, som anses som en miljøvennlig kraftforsyning.

En underleverandør

Som sagt er ikke Elkem per i dag ute etter å lage de komplette batteriene, slik Northvolt gjør. Det nye Northern Recharge skal først og fremst bli en underleverandør til batteriprodusentene ved å produsere grafitt som anodemateriale i lithium-ion battericeller for elbiler.

De vil med dette også være en del av den europeiske batterialliansen (EBA) som samler en hel verdikjede, som til slutt ender opp med batterier i den andre enden.

De kommende årene vil det bli et skrikende behov for nettopp materialer til batterier. I en plansje forteller Elkem at det i 2020 produseres batterier med en kapasitet på 258 GWh, mens det i 2030 forventes et behov for 1485 GWh, altså nær seks ganger så mye.

Behov for 200 Gigafactory

Det produseres årlig snart 100 millioner biler, selv om bare en brøkdel av disse er fullelektriske. Teslas batterifabrikk, Gigafactory i Nevada, dekker ved full produksjon nok batterier til 500.000 elbiler – en andel på en halv prosent.

I et intervju med Elon Musk gjorde undertegnede et anslag om at vi derfor trenger 200 slike Gigafactory for å kunne supplere hele verdens bilproduksjon på 100 millioner biler med batterier, dersom alt på sikt blir batterielektriske biler. Han tok et skråblikk opp i taket et par sekunder, før han bekreftet.

-Jeg håper uansett jeg slipper å lage alle disse selv, svarte han med et smil.

Selv har han akkurat inngått en utvidet avtale med Panasonic, der sistnevnte nå investerer i ytterligere en produksjonslinje for battericeller på den nevnte Gigafactory i Nevada. Men Panasonic er i denne sammenhengen kun en celleprodusent, og er avhengige av råvarer fra underleverandører.

Kanskje vi på sikt vil finne råvarer fra Porsgrunn i en Tesla?

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer