Rapport fra Transportøkonomisk institutt:

– Elbilen er et reelt valg for folk flest

En rapport fra TØI viser at stadig flere bilkjøpere er positive til elbiler.

REELT VALG: En ny rapport fra TØI viser at stadig flere bilkjøpere ser på elbiler som et reelt alternativ til fossilbiler. Foto: NTB Scanpix
REELT VALG: En ny rapport fra TØI viser at stadig flere bilkjøpere ser på elbiler som et reelt alternativ til fossilbiler. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Elbil stadig oftere et reelt valg for folk flest. Det er konklusjonen i en rapport nylig publisert av Transportøkonomisk Institutt (TØI).

De mener det norske elbilmarkedet har tatt nye steg mot normalisering av elbil som et reelt valgalternativ for norske bilkjøpere. Men det kommer ikke uten enkelte «bivirkninger».

Mindre forskjeller

En ny TØI-undersøkelse viser at forskjellen på elbilister og andre bilister blir stadig mindre ettersom nye kjøpergrupper tar elbiler i bruk.

Den nettbaserte spørreundersøkelse ble utført blant elbileiere, og eiere av bensin- og dieselbiler, i mai/juni 2018. Resultatet viser at elbilene også i økende grad brukes på ferieturer og andre lengre reiser.

Hovedårsakene til denne utviklingen er, ifølge TØI-rapporten, bedre modeller med lengre rekkevidde, og utbyggingen av et sammenhengende nettverk av hurtigladere som har muliggjort både langturer og bekymringsløs nærtransport.

En medvirkende faktor skal også være økt kunnskap om elbiler i befolkningen generelt.

Flere vil ha elbil

Undersøkelsen viser at stadig flere blir positive til elbiler, og dette gjelder både eksisterende elbileiere, og fossilbileiere.

En høyere andel elbilister svarte at de ville kjøpe en elbil igjen, enn det elbileiere svarte i en tilsvarende undersøkelse i 2016.

Én av årsakene kan, ifølge rapporten være at det har blitt lettere å være elbilist. Undersøkelsen viser nemlig at færre brukere har hatt utfordringer med bruk av elbilene i 2018 enn i 2016.

Også bensinbileierne har blitt mer positive til å kjøpe elbiler. Dette fordi de norske insentivene har medført at elbiler er lønnsomme å kjøpe og eie, og har en lav brukskostnad.

Mindre ladeangst

Rapporten fra TØI konkluderer med at fra 2016 og 2018 indikerer at elbilmarkedet er på vei inn i tidlig majoritet av kjøpergrupper.

En annen grunn til at flere ser på elbilen som et reelt alternativ, er ladeinfrastrukturen som er under stadig utbygging. Selv om blant andre Norsk Elbilforening mener vi har altfor få hurtigladere, ser elbilister ut til å se på ladeangsten som mindre enn før.

Undersøkelsen viser at elbileierne er generelt sett fornøyde med tilgang på hurtigladere, posisjon, kvalitet, betalingsmuligheter og pålitelighet. Kun 10 prosent mente tilbudet var dårlig.

Halvparten var villige til å endre reisetidspunkt for å unngå ladekøer, men i hovedsak innenfor samme dag.

I gjennomsnitt foretok elbileiere 19 hurtigladinger per år.

Undersøkelsen vier også at stadig flere får ladere hjemme. Hele ni av ti svarer at de lader bilen der de bor, og 80 prosent lader bilen hjemme tre ganger eller flere per uke.

43 prosent svarte også at de har investert i hjemmelader, mot 24 prosent i 2016.

«Bivirkninger»

Selv om dette er gode nyheter, sett fra et perspektiv der regjeringen vil ha flest mulig nullutslippsbiler på veiene, så peker også TØI på noen mulige uønskede bivirkninger av den økende elbilinteressen.

De mener at fordi bilene har lavere kostnad per kjørte kilometer enn bensin- og dieselbiler, så vil det være forventet at bileiere kjører mer med elbiler.

Undersøkelsen viste at elbileiere svarer at de kjørte mer, men økningen er foreløpig bare på 2,4 prosent per husholdning.

En annen bivirkning av den norske elbilpolitikken kan være at antallet biler totalt kan øke, fordi elbileiere i Norge har lavere totale årlige bilkostnader enn eiere av bensin- og dieselbiler har.

TØI skriver:

«De lave kostnadene ved å eie og bruke elbiler i Norge kan gi en risiko for at den totale trafikken øker og slik sett skape utfordringer for et annet mål i Nasjonal Transport plan, at veksten i trafikken i byene skal tas med kollektiv, sykkel eller gange.»

Så langt ser denne risikoen ut å være nokså begrenset, ifølge TØI, men de mener at dette kan endre seg når nye brukergrupper tar elbiler i bruk.