Statsbudsjettet 2021:

Elbilen får avgift fra 2021

Men det vil bli enda rimeligere å velge elektrisk enn tidligere.

ELBIL OG AVGIFT: Foto: Henrik Skolt / NTB
ELBIL OG AVGIFT: Foto: Henrik Skolt / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en lang rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Forslag til statsbusdsjettet for 2021 ble i dag fremlagt. Her kommer det frem at det blir avgifter på elbiler, dersom forslaget vinner frem.

Avgiften legges likevel ikke som engangsavgift, men på trafikkforsikringsavgiften - det som tidligere ble kalt vegavgift.

I forslaget fra Regjeringen står det følgende å lese:

"Traffikkforsikringsavgift for elbiler

For 2021 foreslår regjeringen å innføre lik trafikkforsikringsavgift for elbiler som for motorsykler. Med den forventede økningen i antallet elbiler i bilparken i årene fremover, ville fritaket medført et stadig større provenytap om det ble videreført. Forslag om å innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler vil bidra til å begrense det økende fallet i inntekter fra bilavgiftene."

Så hva er trafikkforsikringsavgiften for motorsykler?

Disse beregnes på dagsbasis, ettersom biler registreres og avregistreres delvis inn i året.

Prisen for motorsykler er per i dag kr. 5,65 per døgn, noe som utgjør 2062 kroner per år.

For elbiler utgjør samlet skattefordel i skatte- og avgiftssystemet 19,2 milliarder kroner i 2020. Når regjeringen nå ønsker å legge til trafikkforsikringsavgift for elbiler, med samme sats som for motorsykler, ønsker de samtidig å videreføre de resterende avgiftsfordelene.

Dersom nybilsalget i 2021 estimeres til 150.000 biler, og halvparten av disse blir elbiler, vil bidraget fra den estimerte avgiften bidra med rett under 310 millioner kroner til statskassa.

Samtidig strammes nivået på forskjellige avgifter for biler som går på fossilt drivstoff, så forskjellen mellom elbiler og fossilt drevne biler blir større enn tidligere. Dette for å gjøre det enda mer attraktivt å velge miljøvennlig.

Også bilbransjen virker fornøyd med det nye forslaget.

- Forutsigbarhet er viktig både for kundene og bransjen. Nå kan vi med større sikkerhet si at vi skal nå målet om 90 prosent elbilsalg neste år, og kundene har tilgang til et enda bredere utvalg elbiler i de fleste segmenter i 2021, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

NAF deler ikke dette synet, og mener dette bare er startskuddet for innfasing av avgifter på elbiler, og en ytterligere økning på avgifter for biler som har en forbrenningsmotor.

- Regjeringens forslag til statsbudsjett er et startskudd for økte avgifter på elbil. Vår frykt er at dette vil gi en uheldig avgift-spiral, der alle nye biler blir dyrere, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun legger til at Regjeringen heller ikke følger opp løftene om å etablere en støtteordning for lading i borettslag.

Det er heller ingen tydelig beskjed til Enova om å få på plass et ladenettverk som følger veksten i elbiler, slik NAF har krevd, sier Ryste.

Ryste for støtte fra MDG.

- Dette er alvorlig for norsk klimapolitikk. Regjeringen holder bensinprisen nede, samtidig som alle som eier elbil må betale 2000 kroner ekstra i året. De gjør det altså mer attraktivt å eie bensinbil og mindre attraktivt å eie elbil, sier Une Bastholm, partileder i MDG i en kommentar til Elbil24.

- Dersom regjeringen ville ha ivaretatt konkurransefortrinnet til elbil, burde de økt trafikkforsikringavgiften for bensin- og dieselbiler tilsvarende det de nå øker den for elbil, mener Bastholm.

Saken oppdateres.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer