Lucid Air

Elbilen feier all konkurranse av banen

Med en rekkevidde på 83 mil har den ingen konkurrenter. Toppfart? 387 km/t.

SOBERT: Lucid Air skal være en eksklusiv elbil, og er antagelig ikke ment for mengden. Foto: Lucid Motors
SOBERT: Lucid Air skal være en eksklusiv elbil, og er antagelig ikke ment for mengden. Foto: Lucid Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) 9. september lanseres det som sies å bli elbilens Rolls-Royce, en overdårdig luksuriøs elbil, og det fra et merke de færreste har hørt om – Lucid Motors.

Nå er det kjent at den kommer til å få markedets beste rekkevidde, langt over det noen Tesla foreløpig har på markedet.

Med en rekkevidde på 83 mil, eller 517 miles for å være eksakt, bør bilen duge for de aller fleste forhold - også for langtraverne.

Rekkeviddetestene er utført og verifisert av det frittståede organet FEV, som har testet bilen etter den amerikanske EPA-standarden. Denne er forøvrig sett på som den mest realistiske målestandarden som finnes når det gjelder forbruk - dermed også rekkevidde.

Det er modellen Air selskapet nå skal lansere, den første i merkets historie. Det er først og fremst fire områder en bil må sjekke av på for å oppnå en rekkevidde på over 80 mil.

Den må ha et stort energilager, i form av et batteri. Den må i tillegg ha lav luftmotstand og lav rullemotstand, og basert på disse punktene må den oppnå lavt forbruk.

Lucid Air er oppgitt å skulle komme med tre alternative batteripakker på respektive 75 kWh, 100 kWh og 130kWh. Ut fra den nå testede rekkevidden er det å anta at dette er målt med den største batteripakken, på 130 kWh.

Det er forøvrig LG Chem som skal levere batteriene - ikke SDI som først annonsert. Lucid er klare på at de har bestilt battericeller ut fra det som vil gi best rekkevidde, best energitetthet og best mulig opp- og utladingsrate, samtidig som de skal ta liten plass.

Når det gjelder luftmotstanden, er Lucid Air tidligere målt til lave 0,21 Cda, noe som er markedets laveste per nå.

Se mer av Lucid Air:

Ekstreme ytelser

Til nå har Lucid laget 80 eksemplarer av det de kaller beta prototyper, som de iherdig bruker som testbenker. Bilen skal tross alt tekke de mest betalingsvillige kundene som finnes, og skal derfor utstyres deretter, og den må virke.

Her får du blant annet 32 sensorer av forskjellige slag, og 14 kameraer. Disse overvåker alt som foregår rundt bilen, såvel under kjøring som stillestående. At bilen skal ha en høy grad av selvkjørende funksjoner sier seg nesten selv.

Det står heller ikke på ytelsene. For med 1000 hestekrefter skal den gjøre sprinten til 100 km/t på 2,5 sekunder. Lucid forteller også at de selv har utført tester der de har nådd en toppfart på 378 km/t.

Dette er de mest ekstreme ytelsene vi har sett i noen elbil som skal i produksjon til nå. Eneste som kan måle seg er den kommende Tesla Roadster, som er en helt annen type bil. Da er det også naturlig å tenke at denne kommer til å bli dyr.

Vel, sjefen i selskapet, Peter Rawlinson, har sagt at Lucid Air vil starte på nordsiden av 100.000 dollar merket, altså at den vil koste over 900.000 norske kroner i USA, etter dagens kurs.

Forvent derimot ikke at de heftigste ytelsene, eller den lengste rekkevidden, er inkludert i denne prisen. Dette er en fra-pris, og da ender du nok opp med minste batterialternavtiv, 75 kWh, og en langt mer folkelig ytelse enn toppversjonen.

Sistnevnte har vi ingen prisindikasjon på, men 9. september vet vi langt mer.

Det er nok en grunn til at Lucid velger å slå seg opp i Dubai, og deromkring, før de kommer med en norgesvennlig utgave. Lucid har forøvrig startet reservasjonsløsningen allerede, om noen skulle være interessert.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer