Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Foruten tilgang til PRO-artiklene vil du også få en rekke andre medlemsfordeler.
(Elbil24:) Mercedes-Benz har som kjent elbilen EQC i porteføljen, en bil som forøvrig har solgt svært godt denne måneden – nest best faktisk.
I dag starter salget av den andre elbilen fra Mercedes-Benz, og den kan være en innertier for veldig mange.
Bilen byr på bedre plass enn alle konkurrentene, og den kan leveres med opptil åtte seter, uten en eneste ekstra krone i avgift. Vi snakker naturligvis om den nye EQV, en premium bil som mange sikkert forbinder med varebilen Vito, eller personbilen V-klasse. Nå kommer el-versjonen EQV først og fremst som personbil, noe som gjør den til en av de mest eksklusive personbilene som er å få i denne størrelsen.

Få inntil 50.000 kroner i støtte ved kjøp av elektrisk varebil
Langt nok
For å ta det tekniske først, så leveres bilen med bakhjulsdrift, 204 hestekrefter, og et dreiemoment på 362 Nm. Samtidig har EQV fått et større batteri enn slektningen EQC, og kan med dette skryte av et energilager på 100 kWh.
Det gir den store bilen en rekkevidde på mellom 355 – 357 km etter den mer troverdige WLTP-standarden.
Dette er mer enn langt nok for de fleste som trenger en slik personfrakter i det daglige, enten de skal frakte mine, dine og våre, eller om det er et halvt fotballag som skal til dyst. Skulle den gå tom, så forteller Mercedes-Benz at kan den lades opp igjen fra 10 til 80 prosent på 45 minutter, noe som gir deg et sted mellom 25-30 nye mils rekkevidde.

Seter eller benker
Når vi sier at bilen er stor, så kommer den faktisk i to alternative størrelser. Den korte er 5,14 meter, mens den lange er 5,37 meter lang. Akselavstandene er henholdsvis 3,2 og 3,43 meter.
Om du ikke får plass til alt stæsjet inne i bilen, så har den også mulighet for taklast på inntil 100 kg.
Som nevnt kan bilen leveres med sitteplass til åtte, og du sitter naturligvis igjen med mer bagasjeplass i den lange versjonen enn i den korte. I begge versjoner kan du derimot velge om du trenger seter til syv eller åtte. Med syv seter får du separate stoler, fremfor en hel benk som i åtteseteren, og du sitter igjen med en enda mer eksklusiv utførelse.

Til dels luksuriøst
Premiumfølelsen vil du antagelig få bak rattet også, for det vi normalt kjenner som varebilen Vito er ikke lenger en varebil. Her er den en personbil med detaljer slik vi kjenner dem fra personbilene, det samme med brukergrensesnittet.
I midtkonsollen sitter en berøringsskjerm på 10,25 tommer, som har det nye MBUX-systemet. Det betyr at det meste kontrolleres fra denne skjermen, og den byr på det samme som i personbilene, som navigasjon, telefonoppkoblinger, Apple Car Play, Android Auto og naturligvis stemmestyring.

Lover at denne elbilen kan trekke ett tonn
Av andre standardelementer finner vi skinnseter, multifunksjonsratt, adaptiv fartsholder, og elektrisk kontrollerte skyvedører på begge sider.
Det er først fra nå det har vært mulig å bestille bilen, men importøren lover at de første bilene vil bli levert til kunder allerede i år. Så var det prisen da, for hvor mye koster egentlig en premium personbil med 100 kWh batteripakke?
Fra 749.900 kroner svarer importøren.
Så vet vi det.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.