Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24:) Nissan Ariya ble i dag lansert via webcast fra Yokohama i Japan. Bilen har vært kjent en stund, selv om Nissan hele tiden har ønsket å gjøre den så mystisk som mulig. Nå er den offisiell, og bilen kommer på markedet mot slutten av 2021.
Ariya er merkets nye elektriske crossover, selv om de også kaller den en SUV, og skal ut og slåss om kundene med VW ID.4, Skoda Enyaq, og ikke minst Tesla Model Y.
Bilen kommer i fem versjoner. Disse er delt opp med to- eller firehjulsdrift, eller e-4ORCE som Nissan kaller det, og med valgfri 63- eller 87 kWh batteri. Den heftigste av disse har ytterligere økt effekt, og kalles Performance. Alle fem versjonene har forskjellig ytelse, basert på miksen av én eller to motorer, og hvor mye Nissan har valgt å gi disse av krefter. Heftigste utgave skal gi bilen en sprint til 100 km/t på 5,1 sekunder, noe som må sies å være mer enn raskt nok.
(Se tabellen i bunnen av artikkelen for flere spesifikasjoner)

Laget som elbil
Elbil24 har tidligere snakket med designeren, Givanny Arroba, og han har gjort det klart hvor viktig romfølelse var, da bilen ble tegnet. Ariya er tross alt laget på en helt ny plattform, som naturlig nok er dedikert elbiler, og som kommer på flere fremtidige modeller.
Den får derfor et flatt gulv, ingen tunnel gjennom kupéen, og midtkonsollen mellom forsetene er til å flytte fremover eller bakover etter behov. Frontruten er trukket langt frem mot fronten, både for å gi ytterligere økt romfølelse innvendig, men også for å skape en viss vektbalanse når man ser bilen utenfra. En stor klump av en kupé montert langt bak på bilen ville ikke sett like bra ut.
Som på alle moderne biler er hjulene trukket langt ut mot hjørnene, og akselavstanden er dermed blitt på 2.775 millimeter.

Det beste bilkjøpet som finnes nå?
Dette er eksempelvis 10 millimeter lengre enn på VW-konsernets MEB-produkter, VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq, og så videre.
Bagasjerommet oppgis å være 468 liter på de tohulsdrevne bilene, og 415 liter på de firehjulsdrevne. Det er dermed lett å konkludere med at de tohjulsdrevne blir forhjulsdrevne, ettersom de etterlater et større bagasjerom når motoren bak ikke er der.
Hvorvidt bilen også har en frunk, et bagasjerom foran, har vi ikke foreløpig ikke fått klarhet i enda.
Derimot har den fått en funksjon, eller et verktøy om du vil, som nordmenn vil sette veldig stor pris på. Den kan nemlig trekke tilhenger på inntil 1.500 kg.
Slik ser den ut utvendig:
Endelig
Nissan har som kjent levd lenge med Chademo som ladestandard. Dette blir endret til CCS på Ariya. Vi vet foreløpig ikke hvor ladekontakten blir plassert, for på de asiatiske bilene vi foreløpig har sett bilder av, sitter det en luke på siden av hver forskjerm. Der har de etter alt å dømme splittet AC og DC til hver sin side.
Ladeeffekten er begrenset til 130 kW, forteller Marco Fioravanta til Elbil24 i et videointervju.

Slik skal Nissan lage rimeligere elbiler
Han er visepresident for produktplanlegging, og lover samtidig at det har vært svært viktig for dem å få en så flat ladekurve som mulig. Det er dermed gode muligheter for at de 130 kW i ladeeffekt Nissan lover, faktisk er en reell ladehastighet, ikke bare en markedsføringstopp som hos flere andre produsenter.
Han poengterer samtidig at det nå skal være mulig å gjøre flere hurtigladinger innenfor et nært tidsvindu, uten at bilen reduserer ladefarten andre og tredje gang du lader. Dette har vært en utfordring på langturer med eksempelvis Nissan Leaf, ved at den lader langt tregere andre når du må hurtiglade flere ganger underveis på langturen.
Et neste interessant punkt er at Ariya har svært lite gap mellom brutto og netto batterikapasitet. Tidligere var det ikke uvanlig med rundt 8 prosent buffer mellom batteriets totale kapasitet og den kapasiteten du fikk anvende.

Her er Nissans nye el-SUV
Her er det kun 2 kWh buffer på minste batteriutgave, og 3 kWh på største. Det vitner om erfaring og selvsikkerhet, fra en produsent som har laget flere elbiler enn de mange av de andre produsentene til sammen.
I praksis betyr dette at du får anvende mer av batteriets faktiske kapasitet til kjøring, noe som gir økt rekkevidde. Og angående rekkevide forteller Nissan at Ariya har en rekkevidde på 360 – 500 kilometer, avhengig av om du velger to- eller firehjulsdrift, samt lite eller stort batteri.
Se flere bilder innvendig:
Godt utstyrt
Nissan har lagt stor vekt på å gjøre bilen klar for den oppkoblede verdenen. Den har alle såkalte OTA-løsninger (Over The Air), som betyr at den oppgraderes over nettet, enten i form av forbedringer, eller oppgraderinger av utstyr.
Den støtter også Alexia stemmestyring, og du kan faktisk gjøre stemmestyrte kontroller av huset ditt fra bilen din, om du ønsker.
Det er helt tydelig at Nssan har sett til Norge og den erfaringen vi her har, når det gjelder elbiler. De nevnte også Norge spesifikt i et par av presentasjonene sine under dagens lansering.
Bilen treffer det norske markedet svært godt, både med tanke på størrelse, utstyr og tekniske løsninger. I hvert fall slik markedet ser ut i dag. Vi skal ha i minnet at det er nesten halvannet år til bilen kommer på markedet, og da kan det være at markedet ser noe annerledes ut. Men kanskje også Ariya.
Elbl24 har også tidligere intervjuet Francisco Carranza, som er sjefen for batteriutvikling hos Nissan. Han fortalte at de jobber med faststoffbatterier, som naturligvis ligger noe lenger frem i løypa, men at de også jobber med 800 volts teknologi.

Nissan letter på sløret om neste generasjon elbil-batterier
Sistnevnte var for å gjøre bilene enda rimeligere, men begge teknologiene ligger enda lenger frem, og vil ikke bli å finne nye Ariya.
Alt i alt ser det likevel ut som om Nissan har truffet en innertier. Bilen byr på akkurat så mye den må for å være interessant. Den er også akkurat passe stor, så får vi også håpe at den blir akkurat passe dyr. Men noen prisindikasjon er det for tidlig å komme med. Eller som enhver bilprodusent ville svart – den vil bli priset riktig til markedet. Så gjenstår det å se hva det vil være, en gang mot slutten av 2021.
Nissan Ariya spesifikasjoner:
Spesifikasjoner: | Ariya (2WD) | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) |
63kWh | 87kWh | 63kWh | 87kWh | 87kWh Performance | |
Batterikapasitet netto/brutto; | 65 kWh /)63 kWh | 90 kWh /87 kWh | 65 kWh(nominal)63 kWh (usable) | 90 kWh(nominal)87 kWh (usable) | 90 kWh(nominal)87 kWh (usable) |
Effekt: | 160 kW | 178 kW | 205 kW | 225 kW | 290 kW |
Dreiemoment: | 300 Nm | 300 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t | 7.5 sek | 7.6 sek | 5.9 sek | 5.7 sek | 5.1 sek |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Rekkevidde (WLTP): | Up to 360 km | Up to 500 km | Up to 340 km | Up to 460 km | Up to 400 km |
Bagasjerom: | 468 liter | 468 liter | 415 liter | 415 liter | 415 liter |
Charging type | CCS | CCS | CCS | CCS | CCS |
Maks ladeeffekt: | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
Dekkdimensjon originalt / valgfritt: | 235/55R19 (255/45R20) | ||||
Lengde: | 4595 mm | ||||
Bredde: | 1850 mm | ||||
Høyde: | 1660 mm | ||||
Vekt: | 1.800 - 2.300 kg | ||||
Akselavstand: | 2775 mm |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.