Testes:

Elbilen Porsche Macan nærmer seg

Og vi har fått enda flere detaljer. Slik blir den.

TESTES: Macan skal kjøres rundt 3 miliioner kilometer før den er klar for lansering.
TESTES: Macan skal kjøres rundt 3 miliioner kilometer før den er klar for lansering. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Porsche har hatt en travel reise det siste halvannet året. Først introduserte de elbilen Taycan, for deretter å lansere forskjellige utgaver av den. Sist ut var den såkalte Base-utgaven, med tohjulsdrift og lav prislapp til Porsche å være.

For øyeblikket er det Cross Turismo som er på vei, du vet den som ligner litt mer på en stasjonsvogn. Men hva kommer så?

Vel, mandag 10. mai skal de offentliggjøre en helt ny elbil, men Elbil24 har snakket med prosjektsjefen, Dr. Michael Steiner, og kan allerede nå avlsøre at det er snakk om den fullelektriske Porsche Macan.

At de skal lansere en elektrisk Macan har vært kjent en stund, noe også vi har omtalt. Detaljene er derimot ikke like kjent. Ikke det at vi har fått vite alt heller, men noe klokere er vi blitt.

Deler plattform

Som kjent deler Porsche plattformen fra Taycan med nylanserte Audi e-tron GT.

Macan skal derimot bygges på PPE-plattformen, som de også skal dele med Audi. De som følger godt med husker kanskje at vi skrev om Audi A6 e-tron for ikke lenge siden. Dette er den første bilen som er presentert med PPE-lattformen, en plattform som også vil være basisen til Audi Q6 e-tron, når den dukker opp.

Porsche Macan skal komme på markedet i 2023, og det er ventet at Q6 e-tron - som også er en SUV – kommer rundt de samme tider.

Slik blir den

Det mest spennende med nye biler er hvordan de blir seende ut, og hva de skal inneholde. Bare det at navnet er Macan forteller at det er snakk om en SUV, og i et mer kompakt format enn Cayenne, som er en anelse større.

Ettersom Audi allerede har frigitt noen av spesifikasjonene på A6 e-tron, var spørsmålene til Dr. Steiner ganske enkle. Vil Porsche dele grunnteknologien med Audi? Svaret var ganske enkelt ja, også når det gjelder batteriet.

PÅ TEAMS: Elbil24 under en Teams-prat med prosjektsjef og styremdlem i Porsche AG, Dr. Michael Steiner. Foto: Skjermdump
PÅ TEAMS: Elbil24 under en Teams-prat med prosjektsjef og styremdlem i Porsche AG, Dr. Michael Steiner. Foto: Skjermdump Vis mer

-Vi vil dele mye teknolog, og dra nytte av det samme batteriet, bekrefter Steiner til Elbil24, et batteri Audi har kommunisert blir på 100 kWh.

Audi oppgir samtidig en rekkevidde på 70 mil for sin A6 e-tron, noe det er lite sannsynlig at Macan vil klare. Det er rett og slett de fysiske lover som setter en stopper for dette, med tanke på aerodynamikk og luftmotstand.

Det er heller ikke utenkelig at Porsche må kjøre en bredere dekkdimensjon, noe som også er med på å dra forbruket opp, og rekkevidden ned.

Dr. Steiner kan også fortelle at Macan naturligvis vil kunne lade på 800 volt, og han bekrefter at de vil strekke strikken en smule høyere med tanke på ladeeffekt enn det vi har sett på Taycan. Mens sistnevnte har en peak ladeeffekt på 270 kW, vil Macan antagelig nærme seg 300 kW.

Noe av dette skyldes at batteriet i Macan vil ha 7 prosent høyere kapasitet enn Taycan, og de dermed kan legge på tilsvarende mer effekt. Porsche opplyser at det er høye temperaturer som er utfordring. Dette er rett og slett en utfordring med dagens batteriteknologi.

For en ting er å kjøre bilen. Der er det ingen utfordring å håndtere batteriets temperatur, men det er under lading utfordringene dukker opp, spesielt med høye effekter i varme klimatiske forhold. Da kreves det god kontroll i form av BMS-systemet, og her lover Porsche et helt nytt system.

Men fortsatt er det mer å gå på fra 300 kW, ettersom Ionity-laderne er i stand til å levere 350 kW på det meste. Det blir spennende å se hvilken bil som blir den første til å utnytte dette fullt ut.

ILLUSJON: Tradisjonen tro, har Porsche klistret på et sett overdådige lykter for å skjule de faktiske detaljene.
ILLUSJON: Tradisjonen tro, har Porsche klistret på et sett overdådige lykter for å skjule de faktiske detaljene. Vis mer

Ekte kjøremaskin

Mens Audi kommer til å gjøre et samarbeid med to kinesiske produsenter når det gjelder produksjonen, skal Macan produseres på Porsches eget anlegg i Leipzig.

-Dette er viktig for kundene våre, forteller Steiner, og begrunner det med at Porsche befinner seg i det øvre premiumsjiktet, der kundene forventer det beste.

Det er da også liten tvil om at Macan kommer til å bli en sportsversjon av sitt eget produkt. Bilen vil kunne leveres med alle de hjelpemidler og tekniske løsninger vi kjenner fra øvrige Porsche-modeller. Den kommer verken til å lide av å være den minste suv’en, eller at den er elektrisk.

-Målet er å være den mest sportslige modellen i segmentet, blir vi fortalt. Verken mer eller mindre.

Allerede på veien

Porsche forteller at de allerede har gjort uendelig mye testing allerede. Det meste er gjort gjennom datasimuleringer, en arbeidsform som har utviklet seg kraftig de senere årene.

Porsche forteller at de har 20 digitale prototyper i fullt arbeid for å simulere en rekke funksjoner, deriblant aerodynamikk, energistyring, betjening og støy.

Vi samordner stadig data og informasjon fra de forskjellige prototypene for å sette sammen en fullverdig virtuell bil, forteller Dr Andreas Huber, som er ansvarlig for de digitale prototypene i Porsche.

-Det er fortsatt viktig at den siste delen av arbeidet gjøres i virkeligheten, forteller Dr. Steiner til Elbil24.

Digital testing: 80-90 prosent av testingen foregår på
Digital testing: 80-90 prosent av testingen foregår på Vis mer

Når vi spør hvor stor del av jobben som kan gjøres digitalt mot det som må gjøres ute på veien, svarer han at de siste ti prosentene alltid må gjøres på den tradisjonelle måten ute på veien.

Selve kjøretestene ute på veien starter i disse dager. Testene vil foregå over hele verden, i alle slags miljøer. Skulle du befinne deg i nordre del av Finland til vinteren skal du ikke se bort fra at du kan møte på en og annen Macan som er ute på vintertester. Det samme med Sør-Afrika, for bilene må også testes under ekstrem varme.

-Innen bilen kommer på markedet, har vi nok rundet tre millioner kjørte kilometer i den virkelige verden, under varierende forhold, forteller Steiner.

Macan vil komme i flere varianter, og navnrekken vil være den samme som for Taycan og øvrige Porsche-modeller. Toppmodellen blir dermed en Turbo S, og det går videre med Turbo, 4S, og 4. På sikt vil det etter alt å dømme også komme en tohjulsdreven versjon - en basemodell. AS

Se flere bilder her:

Ultimate hytteracer?

SUV er blant nordmenns favoritter, og når det kommer gode fullelektriske utgaver blir valget enkelt. Mange vil nok ønske seg en Macan som hytteracer, og Elbil24 ser frem til å gjennomføre Trysil-testen, der vi først og fremst sjekker om du kommer deg til hytta, og gjerne hjem igjen på en lading. Vil en Macan klare det?

Kanskje, og om ikke, så er det ikke sikkert det er veldig langt unna at den klarer Oslo-Trysil tur-retur.

Svaret får vi først i 2023, men vi er lovet langt flere detaljer en gang til høsten.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer