Citroën markerer 100 år:

Elbilen som skal «sveve over veien»

Lang rekkevidde og skjermer på utsiden.

FREMTIDEN: Slik ser Citroën for seg at fremtidens biler vil se ut. Foto: Citroën
FREMTIDEN: Slik ser Citroën for seg at fremtidens biler vil se ut. Foto: Citroën Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

S(Elbil24):

Citroën ferier hundre år med å gi et innblikk i sin visjon av framtidas biler, gjennom en splitter ny konseptbil.

Lengre rekkevidde og induksjonslading er noen av stikkordene.

«Svever over veien»

Bilen har fått navnet 19_19, og skal ifølge produsenten vise deres tolkning av hvordan de ser for seg utviklingen av komfort for kommende modeller.

19_19 er inspirert av flyindustriens aerodynamikk, samtidig som den spiller på linjene til flere av merkets modeller, som DS, CX og XM.

Det som kanskje først tiltrekker seg oppmerksomheten, er de enormt store hjulene. Disse skal være laget i samarbeid med dekkprodusent Goodyear, og Citroën mener dimensjonene lager et inntrykk av at bilen svever over veien.

AERODYNAMIKK: Bilens design skal være inspirert av flyindustrien. Foto: Citroën
AERODYNAMIKK: Bilens design skal være inspirert av flyindustrien. Foto: Citroën Vis mer

Lang rekkevidde

Bilen har fått et 100kWh batteri og to elmotorer på til sammen 340 kW (462 hk). Sammen med et moment på hele 800 newtonmeter skal de sende 19_19 fra 0 til 100 km/t på fem sekunder og gi en toppfart på 200 kilometer i timen.

Men det er rekkevidda som kanskje er det mest spennende.

Hele 800 kilometer, målt med WLTP-metoden, skal bilen kunne kjøre på en lading.

Dette kan antagelig tillegges den aerodynamiske formen, først og fremst.

I tillegg er det lagt opp til induksjonslading, altså at bilen kan lade trådløst over et magnetfelt plassert i bakken, og den kan lades både stillestående og i fart.

Med hurtiglading skal du kunne få 600 kilometer på bare 20 minutter, ifølge produsenten.

Fokus på komfort

Komforten er imidlertid det Citroën har mest fokus på i framtidas biler. 19_19 har, i likhet med merkets C4 Cactus og C5 Aircross, Progressive Hydraulic Cushions.

I tillegg har den et kamerasystem som registrerer ujevnheter i veien for aktiv styring av støtdemperne.

Til sammen skal dette lage maksimal komfort for både fører og passasjerer.

Samtidig har de utstyrt bilen med setesoner og ulike setedesign som skal gi god plass til passasjerene.

ANNERLEDES: Citröen 19_19 har stort fokus på komfort. Foto: Citroën
ANNERLEDES: Citröen 19_19 har stort fokus på komfort. Foto: Citroën Vis mer

Skjermer på utsida

Selv om mange av de nye konseptbilene som har blitt vist den siste tiden er fullstappet med skjermer, noen så mange som 21, har Citroën valgt en annen løsning. Her brukes i stedet projeksjon på bilens glassflater.

Bilen har imidlertid skjermer, men på utsida av bilen. Ifølge produsenten for å ønske passasjerer velkommen og for å kommunisere med de på utsida av bilen.

Som andre framtidsbiler, skal 19_19 ha støtte for selvkjøring, i tillegg til kunstig intelligente assistenter som skal personliggjøre informasjon og underholdning individuelt for alle bilens brukere.

Bil for framtida

19_19 vises på den store teknologimessen VivaTech, som åpnet i Paris denne uka.

Bilen er, som nevnt, en konseptbil, og erfaringsmessig er det få av disse bilene som når veiene i sitt opprinnelige design. Men dette er heller ikke meningen, skal vi tro Citroën.

Bilen skal vise hva de ser for seg i framtida, og det er ikke nødvendigvis nå.