Elbilene kan gjøre tunnelbygging billigere

Rett og slett fordi det kreves langt mindre ventilasjon.

VENTILASJON: Fremtidens tunneler kan komme med langt enklere ventilasjonsanlegg enn dagens. Her fra åpningen av Bjørvikatunnelen i Oslo, med sitt massive ventilasjonsanlegg. Foto: Per Ervland
VENTILASJON: Fremtidens tunneler kan komme med langt enklere ventilasjonsanlegg enn dagens. Her fra åpningen av Bjørvikatunnelen i Oslo, med sitt massive ventilasjonsanlegg. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere. Blant annet kan 300 millioner kroner kuttes i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i Rogfast-tunnelen.

Regjeringens klimamålet om at alle nye biler som blir solgt i 2025, er nullutslippsfrie, kan gjøre bygging av tunneler billigere.

Med de utslippsreduksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen, opplyser samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Med mindre utslepp fra biler trenger vi mindre ventilasjon enn tidligere, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), som understreker at det ikke vil gå utover brannsikkerheten i Rogfast.

– Det er spesielt viktig for en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonen i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunnelen i framtiden, sier samferdselsministeren.

Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Kostnadsrammen er satt til 24,8 milliarder kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer