Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nylig undersøkte Forbrukerrådet hvilke bilmerker som bød på den beste nybilgarantien.
Som lovet har de nå fulgt opp den initielle undersøkelsen med en egen undersøkelse som fokuserer på elbiler, og da nærmere bestemt elbilenes batterier.
Den er det imidlertid verdt å ta en ekstra kikk på.
Mercedes til topps, men …
Det er tyske Mercedes-Benz som topper lista hos Forbrukerrådet denne gangen med 49,6 poeng. Det får Mercedes fordi de har 9 år og 205.000 km garanti både på batteriet og batterikapasiteten. Samtidig mister produsenten poeng fordi garantien forutsetter service.
Men ingen av Mercedes' modeller har 9 år og 205.000 km batterigaranti. Mercedes er nemlig blant produsentene som tilbyr ulik garanti på de ulike modellene, og som derfor får beregnet et gjennomsnitt. De gjeveste modellene, EQE og EQS, har bedre garantivilkår enn de mer folkelige modellene EQA, EQB og EQC. Henholdsvis 10 år/250.000 km og 8 år/160.000 km.

50 elbiler rekkevidde-testet: Så langt går de på motorvei
Det betyr at mens EQE og EQS ville ha tatt en klar førsteplass i Forbrukerrådets undersøkelse, ville de tre andre ha endt på en 31. plass av 37. Ser vi på registreringsstatistikken står EQA, EQB og EQC for nesten 93 prosent av Mercedes EQx-salget i Norge, og som i våre øyne da burde ha vært vektlagt tyngre i beregningen av gjennomsnittspoengene.
Tesla klatrer voldsomt
Siden forrige undersøkelse i 2018 er det Tesla som står for den største fremgangen – fra 11,4 til 48,9 poeng – og tar dermed sølvmedaljen i åretes undersøkelse. Tesla tilbyr 8 år/197.000 kilometer både på batteriet og dets kapasitet og får dessuten ekstrapoeng for at dette ikke forutsetter service.
Men heller ikke her er det noen Tesla-modeller som tilbys med 8 år og 197.000 kilometer batterigaranti – det ville jo ha vært en ganske snål kilometerangivelse.
Modellene S og X, med 240.000/8 år og uten krav til service ville ha kommet på andreplass etter EQE/EQS dersom man så på modell for modell, Long Range og Performance-utgavene av Model 3/Y (8 år/192') ville ha kommet på plassen bak de to nevnte, og på samme poeng som de på bronseplass i undersøkelsen hadde vi funnet standard-utgavene av Model 3 og Y som kommer med 8 år/160.000 km.

Kjøpt Model Y? Her er 12 smarte triks
For det er hele 15 bilmerker som får bronsemedaljen i Forbrukerrådets oversikt. De tilbyr alle den klassiske 8 år/160.000 km-garantien, der ingen av dem forutsetter service for at garantien skal opprettholdes.
Toyota-protest
Toyota kommer forholdsvis svakt ut i Forbrukerrådets undersøkelse og deler 27. plassen med søstermerket Lexus.
Her er uttalelsen fra Forbrukerrådet i rapporten:
De mest avvikende garantivilkårene er det imidlertid søstermerkene Lexus og Toyota som har. Når det kommer til kapasitetsgaranti, lover de to merkene 70% i 8 år/200.000 km, noe som er meget bra. De krever heller ikke at service følges, alle merkeverksteder har kompetanse til å utføre kapasitetskontroll og tjenesten er i tillegg gratis.
Det som er så synd, og uvanlig, er at Lexus og Toyota kun tilbyr 5 år batterigaranti. Dermed taper de mange, mange poeng. Forbrukerrådet synes det er underlig at Lexus og Toyota ikke garanterer mot feil på batteriene mer enn 5 år, når de samtidig garanterer at batteriene skal ha minst 70 prosent kapasitet i 8 år. Hadde deres batterigaranti vært like god som deres kapasitetsgaranti, hadde Lexus og Toyota vunnet vår kåring overlegent med 52,3 poeng.
– Forbrukerrådet tar i sin rapport ikke hensyn til den utvidede garantien som gis til kundene som benytter våre verksteder. Et flertall av kundene våre benytter allerede Toyota-verkstedet årlig, og for disse vil kapasitetsgarantien utvides til 10 år eller inntil én million kilometer kjørt. Med dette mener vi at Toyota tilbyr sine kunder de beste vilkårene i markedet, sier informasjonssjef Espen Olsen til Elbil24.

Flere overraskelser: Dette mener eierne om bZ4X og Solterra
10 år og én million kilometer er altså en kapasitetsgaranti Toyota gir dersom man velger å ha service på merkeverksted, men Forbrukerrådet har ikke gitt noe ekstrapoeng for det, siden de er tydelige på at norske bilkunder skal stå fritt til å velge verksted.
Merk imidlertid at årlig service hos Toyotas merkeverksteder ikke gir noe utvidet batterigaranti – dette gjelder kun kapasitetsgarantien. Men hadde Toyotas 10 år / 1.000.000 km vært å finne i tabellen, ville de selvsagt ha fått langt flere poeng akkurat der.
Hongqi på jumboplass
Det er kinesiske Hongqi som kommer svakest ut i Forbrukerrådets undersøkelse. Som mange andre tilbyr de 8 år/160.000 km både på batteriet og dets kapasitet, men denne garantien forutsetter service.
Det som vipper kineserne det siste hakket ned, er at ingen av merkeverkstedene har utstyr for å utføre kapasitetskontroll av batteriet.
Hele Forbrukerrådets undersøkelse finner du her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.