Like bra som andre biler

Elbiler i ekstrem-krasj

I denne ekstreme krasjen viser to elektriske biler at de har det samme høye sikkerhetsnivået som en tradisjonell bensin- eller dieselbil.

EKSTREM: I 75 km/t krasjer Nissan Leaf sideveis inn i stolpen. Bilen klarer seg like bra som en vanlig bensin- eller dieselbil. Foto: Dekra
EKSTREM: I 75 km/t krasjer Nissan Leaf sideveis inn i stolpen. Bilen klarer seg like bra som en vanlig bensin- eller dieselbil. Foto: Dekra Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det er tyske Dekra, et av verdens største inspeksjons-selskap for kjøretøyer, som sammen med universitetet i Göttingen, har gjennomført kollisjonstester av to vanlige elektriske biler. Tre Nissan Leaf av forrige generasjon og en Renault Zoe ble krasj-testet mot en stolpe, noe som simulerer krasj med et tre langs veien. Kollisjonene ble gjennomført i betydelig høyere hastighet enn det som er normalt i de testene som blant annet EuroNcap gjennomfører.

Ekstrem kollisjon

Konklusjonen var at høyspent-anlegget i bilene ble koplet ut på en trygg måte. Selv med sterk deformasjon, oppsto det ingen fare for brann i batteriet.

I tre av testene ble bilene kjørt sideveis inn i stolpen. Først Renault Zoe i 60 km/t, deretter to Nissan Leaf i henholdsvis 60 og 75 km/t. I den fjerde testen frontkolliderte en Nissan Leaf med stolpen i 84 km/t. Det er med andre ord snakk om ekstreme tester og påkjenninger på bilene.

BATTERIET: Selv med sterk deformasjon, oppsto det ingen fare for brann i batteriet i den elektriske bilen. Foto: Dekra.
BATTERIET: Selv med sterk deformasjon, oppsto det ingen fare for brann i batteriet i den elektriske bilen. Foto: Dekra. Vis mer

- Skadebildet fra de fire krasjene er omtrent like de vi får når vi krasjtester konvensjonelle biler på samme måte, sier Dekras ulykkesforsker Markus Engelhaaf.

- Høyspent-systemet i de to bilene koplet automatisk ut, slik regelverket sier at de skal. Ti tross for kraftig deformasjon av batteriene under bilene, var det heller ingen tegn til at dette skulle forårsake brann, sier Engelhaaf.

Ville blitt drept

Han legger til at det er tvilsomt om sjåføren i bilen ville ha overlevd en slik ekstrem kollisjon, men at utfallet ville vært det samme i en tilsvarende kollisjons med en vanlig bensin- eller dieselbil.

- De store produsentene har tydeligvis forstått at sikkerheten i de elektriske bilene ikke kan være dårligere enn i tradisjonelle biler. Våre tester viser at det ikke er noen grunn til å føle seg mindre sikker i en elbil enn i en konvensjonell bil, fastslår Engelhaaf.

MOT ET TRE: Kollisjonen simulerer krasj mot et tre i 84 km/t. Føreren ville neppe overlevd, men det er ingen tegn til brann fra høyspent-anlegget eller batteriet. Foto: Dekra
MOT ET TRE: Kollisjonen simulerer krasj mot et tre i 84 km/t. Føreren ville neppe overlevd, men det er ingen tegn til brann fra høyspent-anlegget eller batteriet. Foto: Dekra Vis mer

Som en del av forskningsprosjektet til Dekra og universitetet i Göttingen, inngår også utvikling av slukkemetoder for brannvesenet dersom deler av det store batteriet i en elbil skulle ta fyr. En slik brann kan være svært krevende å slukke. En slukke-lanse, som kan slås rett inn i batteriet, er utviklet og viser seg mer effektiv enn dagens slukkemidler for å begrense og slukke brann i et elbilbatteri.