Trafikkbildet:

Elbiler kjøres mer enn hybridene

Likevel utgjør kjøring med elbiler forsvinnende lite av totalen.

TRAFIKK: Det kjøres flere kilometer med elbiler enn med hybrider i dag. Foto: Scanpix
TRAFIKK: Det kjøres flere kilometer med elbiler enn med hybrider i dag. Foto: Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Visste du at personbilene står for hele 78 prosent av all kjøring på norske veier? Dette kommer frem av tall fremlagt av Statistisk Sentralbyrå om trafikken for 2019.

Den viser også at trafikken faktisk har gått ned, om vi teller antall kjørte kilometer.

For klimaet er det likevel positivt at andelen kjørte kilometer med en elbil er naturlig nok er økende, men fortsatt forsvinnende liten, om vi ser tallene opp mot bensin og diesel. Det er med andre ord et stort potensial for ytterligere reduksjon av utslipp fra personbiltrafikken, som altså er den største gruppen.

image: Elbiler kjøres mer enn hybridene

Splittet på drivstoff

Mens personbiler altså hadde en nedgang, stod lastebiler og busser for henholdsvis 4,6 og 1,3 prosent av antall kjørte kilometer. Begge disse gruppene hadde en svak økning. Hvorvidt vi kjører mer buss fordi vi kjører mindre personbil kjenner vi ikke grunnlaget for, men det er ingen hemmelighet at det offentlige i større grad ønsker oss over på offentlig transport.

Som kjent har vi nå rundet 50 prosent salg av elbiler i Norge. Det skjedde nå i mars måned, der elbilene stod for 50,2 prosent av alle registrerte personbiler.

image: Elbiler kjøres mer enn hybridene

Dette gjør at antall kjørte kilometer med elbil økte med 39 prosent, mot året før – 2018. Men det er fortsatt en lang vei å gå – eller kjøre – for elbilene stod kun for 9 prosent av den totale kjørelengden med personbiler i fjor. Så mye som 54 prosent av personbiltrafikken ble i fjor foretatt med en dieselbil, mens bensinbiler stod for 27,6 prosent. Disse tallene inkluderer ikke hybrider og ladbare hybrider, som kun stod for henholdsvis 4,1 og 4,4 prosent. Det betyr at de fullelektriske bilene faktisk ruller lenger på norske veier enn alle hybridvarianter tilsammen.

Vi har testet elbil mot bensin:

Treg aldring

Hovedårsaken er naturligvis at det fortsatt kjøpes bensin- og dieselbiler, og gjennomsnittsalderen på bilene er rundt 10,2 år, mens levetiden er nærmere 18. Vi vil med andre ord nærme oss år 2030 - 2035 før de fossildrevne bilene kommer til å utgjøre en liten andel av totalen. Salget vil derimot ligge tilsvarende mange år i forkant, og som vi kjenner til, fra 2025 skal det kun selges nullutlippsbiler.

Om vi legger disse tallene til grunn, vil ikke de siste solgte bensin- og dieselbilene bli borte fra markedet før vi har rundet 2040, dersom levetid og gjennomsnittsalder på bilparken består.

Men vi skal ikke lenger tilbake enn tidligere denne uken for å finne rop om tiltak for å gjøre bilparken yngre.

Om nærmere 20 år har vi fasiten.