NVE advarer:

Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen

Det kan bli dyrere å lade elbilen på tider av døgnet der presset mot strømnettet er stort, ifølge NVE-direktør Kjetil Lund.

DYRERE Å LADE: Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
DYRERE Å LADE: Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det kan bli dyrere å lade elbilen på tider av døgnet der presset mot strømnettet er stort, ifølge NVE-direktør Kjetil Lund.

Onsdag la Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) fram forslag til nye regler for hvordan nettleien for strøm skal bli i årene fremover.

Forslaget innebærer at kunder skal betale nettleie ut fra hvor mye nettkapasitet de har behov for, ikke ut fra hvor mye energi de forbruker.

NVE foreslår blant annet høyere nettleie på tider av døgnet med høyt strømforbruk.

– Forslaget vil ikke få store konsekvenser for de aller fleste. Det er et forslag som gjør at du kan spare en del over tid ved å fordele forbruket bedre gjennom døgnet og gjennom uka, sier NVE-direktør Kjetil Lund til NRK.

Feilaktig premiss

Nettleien utgjør om lag en tredel av strømprisen og finansierer kostnaden til strømnettet på om lag 27 milliarder kroner i året.

Lund påpeker at stadig flere bruker mye strøm på en gang, og at utviklingen av elbiler, elbusser og elferjer innebærer behov for nye investeringer i nettkapasitet.

– Det er en utvikling som setter strømnettet vårt under press, sier Lund.

Elbilforeningen er ikke enig i NVEs analyse.

– Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader normalt om natta, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgiving i Norsk elbilforening, til NTB.

Dyrere og mer komplisert

Også organisasjonen Huseierne er kritisk til NVEs forslag. De frykter det vil bli mer komplisert og dyrere å være strømkunde.

– Tusenvis av norske husstander som allerede har investert i ENØK-tiltak som isolering og varmepumpe, vil sitte igjen med høyere strømregning enn i dag, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseierne til NTB.

Öberg etterlyser dokumentasjon på at det er kapasitetsproblemer i nettet.

– Det må på plass før man straffer forbrukerne, sier hun.

Ny pris for hurtiglading

NVE vil også gjøre det mer lønnsomt å bygge ut infrastruktur for hurtiglading av elbiler i hele landet. Dette forslaget tas bedre imot av Elbilforeningen.

Lorentzen kaller det en gedigen seier for elbilister i Distrikts-Norge.

– Forslaget om ny pris for hurtiglading i strømnettet er en gedigen seier for Elbilforeningen og for elbilister i Distrikts-Norge, sier Lorentzen.

Cirkle K og Ionity åpner ladekorridoren mellom Oslo og Stavanger. Her fra Cirkle K ved Ringdalsskogen utenfor Larvik. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.