(Elbil24):
OPPDATERT 27.4: I dag ble det bekreftet at de første Fisker Ocean blir utlevert til europeiske kunder 5. mai. Det er foreløpig uklart om norske kunder får bilen fra denne dagen, det kommer vi tilbake til.
Videre er det blitt kjent at bilen får en rekkevidde på inntil 707 kilometer, målt etter WLTP-normen. Det opplyser Fisker i pressemelding. Dermed får Ocean klasseledende rekkevidde i mellomklasse SUV-segmentet. I pressemeldingen kommer det også fram at europeisk godkjenning vil være på plass 28. april, og nå altså - at utlevering vil skje fra 5. mai.
Henrik Fisker er den karismatiske, dansk-amerikanske gründeren og bildesigneren som tidlig på 2000-tallet satte sin signatur på ikoniske modeller som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Arbeidet førte til at Fisker ble og fortsatt blir regnet som en av verdens mest anerkjente bildesignere.
Senere startet han også egen bilproduksjon, og linjelekre Fisker Karma var blant verdens første ladbare hybrider da den kom på markedet i 2011.

Eventyret ble imidlertid kortvarig. Etter at A123 Systems, som leverte batteripakken i bilen, gikk konkurs, strandet både prosjektet og selksapet Fisker Automotive i 2013. Men det ble bygget nærmere 2500 eksemplarer av Fisker Karma, flere av dem ruller faktisk fortsatt rundt på norske veier den dag i dag.
- Vi var uansett for tidlig ute. Mange av kundene var mer opptatt av å ha en kul sportsbil enn å plugge den i laderen for å redusere forbruk og kjøre miljøvennlig. Men nå har tidene forandret seg, sier Henrik Fisker til Elbil24.

De nye rekkevidde-vinnerne: Nå løsner det!
Straks klare med Fisker Ocean
Hans nye bilsatsing har fått navnet Fisker Inc, og høsten 2020 kom nyheten om at selskapet hadde inngått avtale med østerrikske Magna Steyr om produksjon av deres første elbil, Fisker Ocean.
Dette er en mellomstor SUV med lett gjenkjennelig og sportslig design. Den kommer i flere utgaver, innstegsutgaven har drift på forhjul og en elmotor som yter 275 hestekrefter, nok til å klare sprinten fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 440 kilometer på én lading.
Topputgaven Ocean Extreme skal derimot klare hele 707 kilometer på fulladet batteri (oppjustert fra 630 kilometer). Denne har to elmotorer med drift på alle fire hjul, 550 hestekrefter og skal klare 0-100 på pene 3,9 sekunder.
Ocean kan også leveres med solcelletak. Energien panelene produserer, kan for eksempel brukes til strømforbrukere i bilen som musikkanlegg, vifte og vindusviskere - eller til å forlenge rekkevidden.
Bilen ble vist fram i Norge for første gang under Oslo Motor Show i helgen. Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen:
- Ingen vil lenger inngå kompromisser på kvaliteten
Magna Steyr har lang erfaring med bilproduksjon, og produserer blant annet biler for Mercedes-Benz, BMW og elbilen I-pace for Jaguar. Toyota Supra produseres også på Magna Steyrs fabrikkanlegg i Graz, Østerrike.
Og da skulle man kanskje forvente at Fisker Ocean blir en dyr bil, men i stedet sikter selskapet seg inn i «mye for pengene»-segmentet. Ocean er en temmelig stor bil, men startprisen er så lav som 394.000 kroner i Norge (oppdatert 27. mars 2023).
- Ville det ikke vært billigere å få bilen produsert for eksempel i Kina?
- Mange glemmer at selve produksjonen kun utgjør rundt 10 prosent av totalkostnaden ved å utvikle og lansere en ny bilmodell, sier Fisker, og fortsetter:
- Vi valgte Magna Steyr fordi kvalitet er viktigere enn noen gang. De nye elbil-kjøperne er ikke villige til å inngå kompromisser på kvalitet, slik første generasjon kjøpere, teknologientusiastene, var. Magna Steyr kan dette. De trenger ingen opplæring. Kvaliteten og lønnsomheten sikres dermed fra første eksemplar som ruller ut av fabrikken.

Duell: BMW iX1 mot Audi Q4: Vi har en knepen favoritt!
2000 forhåndssalg til Norge
Interessen for bilen har i hvert fall vært stor. Ifølge Fisker er den allerede forhåndssolgt i 61.000 eksemplarer. 2000 av kundene kommer fra Norge, og for en gangs skyld er vi ikke på topp i Norden: I Fiskers hjemland Danmark er det nemlig solgt enda flere eksemplarer.
- Det er veldig morsomt. Nå kommer alle familiemedlemmer og gamle naboer i hjembyen min til å kjøre rundt i Ocean, sier han spøkefullt, før han fortsetter:
- Vi hadde mål om at vi skulle klare 50.000 forhåndssalg innen nyttår. Nå har vi faktisk solgt flere biler enn vi klarer å produsere i hele 2023.
- Hva med de norske kundene, når kan de regne med å få bilene sine da?
- De 2000 i Norge som har kjøpt Fisker Ocean hittil, vil få bilene sine i 2023. Produksjonen starter i november, og jeg tipper de første norske kundene vil få bilene sine i februar, sier Fisker, som hevder at selskapet ikke har de samme utfordringene med databrikker som mange av konkurrentene.

Disse elbil-eierne vil kjøpe et annet merke neste gang
- Takket være at vi har brukt kort tid på å utvikle Ocean, har vi de nyeste brikkene. Dem er det ikke mangel på i markedet. Flere av konkurrentene våre bruker gjerne fem år på å utvikle nye modeller. Det er dem som sliter med brikketilgangen, sier han.
Neste bil ut: Pear
Fisker strutter av selvtillit når han snakker om veien videre.
- Dette er bare begynnelsen. Den neste modellen vår, Pear, blir en kompakt SUV på størrelse med en Volkswagen Golf, som skal koste 29.900 dollar (rundt 300.000 norske kroner, red.anm). Målet vårt er å lage en million eksemplarer av Pear i året.

Fisker Pear: Billig amerikansk elbil med hårete mål
Pear står for Personal Electric Automotive Revolution, og er en «minimalistisk elbil med fremtidsrettede funksjoner som gir intuitiv kontroll og sporty kjøring», som Fisker selv presenterer dem som. Den er planlagt lansert i 2024.
Elbil24 kommer naturligvis med flere saker så snart vi vet mer, både om Ocean, Pear og andre nyheter fra den kanten. Ocean står også naturligvis på testplanen vår, så snart den ankommer landet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.