Kommentar:

Elbilpolitikken er et maraton, ikke en sprint

- Vi har fortsatt en lang vei å gå, for 90 prosent av bilene på veiene er fortsatt av det forurensende slaget, melder Christina Bu fra Norsk Elbilforening.

Elbilpolitikken er et maraton, ikke en sprint
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

Kommentar av Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening:

Norge er verdensmester i elbil. Likevel er det for tidlig å puste ut, slå seg selv på brystet og juble. Det er langt fram. Skiftet fra biler som går på fossilt drivstoff til elektrisk er et maraton, ikke en sprint. Fortsatt velger over halvparten av de som kjøper ny bil noe annet enn elbil, og 90 prosent av alle bilene i Norge forurenser mens de kjører. Kun 10 prosent av den totale bilparken er elektrisk.

Likevel virker det som enkelte politikere og ekspertutvalg mener vi har kommet i mål.

Bompengeutvalget leverte sin rapport til samferdselsminister Knut Arild Hareide denne uken. De gjør det til et problem at folk velger elbil og vil ikke at det skal lønne seg å kjøre utslippsfritt i bomringen, selv om dette er ett av de viktigste virkemidlene for at bensin- og dieselbiler byttes ut med elbiler.

Argumentet er at staten taper inntekter på at folk velger elbil. Staten taper også penger på at folk slutter å røyke, eller drikker vann i stedet for brus.

Det er meningsløst å komme med forslag til et bedre bomsystem uten å ta hensyn til målene om å kutte klimagassutslipp og lokal forurensing. Vi kan ikke avvikle god klima- og miljøpolitikk fordi den virker. Elbilpolitikken må tvert om forsterkes i årene som kommer.

Folk velger det som lønner seg

Elbil må bli for alle, ikke for de få om vi skal lykkes med å kutte utslippene som trengs. Uten sterke fordeler er elbilene fortsatt for dyre og terskelen for å bytte ut dieselpumpa med strøm for høy. Elbiler er fortsatt ukjent og uprøvd for mange, og det vil ta tid før det er like enkelt å lade som å fylle diesel. Derfor kjemper vi for å få politikerne til å forstå at det er nå jobben virkelig begynner.

Elbilforeningens viktigste jobb er at det skal bli enklest mulig for alle å kjøre elbil. Vi hjelper nye elbilister. Men vi har også kunnskap og erfaring til å komme med gode råd til politikere, ladebransje og bilindustri. Vårt beste råd til politikerne er at det er altfor tidlig å kutte i elbilfordelene. Folk velger det som lønner seg. Dette jobber vi hver dag for å minne politikerne om. Med over 75.000 medlemmer har vi en sterk stemme.

Begynner politikerne å fire på fordelene nå vil elbilsalget stupe. Ikke bare er det negativt for klimamålene Norge har satt seg, det også blodig urettferdig for alle de som ventet på den rette elbilmodellen eller utsatte kjøp i påvente av mulighet til å lade bilen sin langs veiene der de bor. For det er virkelig nå elbileventyret i Norge begynner å rulle.

I befolkningsundersøkelsen Elbilbarometeret fra mars 2020 er det verdt å merke seg at kun 23 prosent er sikre på at politikerne vil sørge for at alle som kjøper ny bil i 2025, velger elbil. Folket har altså ikke tro på at politikerne kommer til å stå løpet ut. Det bør motbevises.

Utslippene synker, mye takket være elbilene

Vi som forbrukere må være trygge på at elbilfordelene fortsatt gjelder. Skapes det usikkerhet går vi lett tilbake til gamle vaner. Utslippstallene i Norge synker, og drivstoffsalget faller nå for tredje år på rad. Norge må ikke risikere å ødelegge sin viktigste klimapolitiske suksess. Skal vi lykkes med å kutte utslipp raskt nok, må alle kunne velge elektrisk når de skal kjøpe bil.

Nå gjelder det for politikerne å stå løpet ut. Å bryte halvveis er ikke noe alternativ.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer