(Elbil24): Salget av elbiler i mars i år ble tidenes rekord her til lands, en rekord som vil stå seg lenge. Mars har generelt vært en årlig rekordmåned hvert eneste år siden salget av elbiler begynte å ta seg opp i 2013, noe grafen lenger ned viser. Men i år var det veldig spesielt.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Tesla kunne omsider levere et stort antall Model 3 til kunder der de eldste reserverasjonene stammer fra helt tilbake til 2016.
Dette utløste et elbil-ras uten like i mars, med over 11.000 registrerte elbiler. Dette er en situasjon vi vil se flere ganger, at antall registreringer svinger i takt med at fraktebåtene med biler legger til en norsk kai.
Så hva da med april?
Normalisert
Måneden er over, og de foreløpige tallene for april viser at situasjonen igjen har normalisert seg. Samtidig må vi ta høyde for at april var en måned med færre arbeidsdager, på grunn av påsken. Dette utgjør likevel ikke en så stor forskjell for elbilene, siden de fleste er bestilt for lenge siden, og antall registreringer mer er et resultat av hva som er ankommet, enn hva som er solgt denne måneden.

Norsk politi vurderer elbiler
De foreløpige tallene viser at det ble registrert 4.672 nye elbiler i april, når det som kalles bruktimport ikke tas med. Når disse tas, skvetter totalen opp til 5.182 biler.
Blant bruktimporten er det mange splitter nye biler, som i stor grad er hentet fra forhandlere i spesielt Tyskland.
Dette er et resultat av at etterspørselen i Norge er større enn tilgangen, noe som til en viss grad er motsatt av situasjonen i Tyskland.
Utviklingen i elbilsalget:
Gammel traver
Mens Tesla Model 3 var den store vinneren i mars, måtte den se seg slått på målstreken av VW e-Golf i april. Golf er en svært populær bil, også med elektrisk drivlinje, og som i lang tid har hevdet seg helt i toppen av registreringsstatistikkene.

Denne el-bilen er ikke helt som de andre
Antall registrerte elbiler totalt i april i år var omtrent på merket identisk med samme måned i fjor, med kun 17 flere registrerte biler i år.
2019 har frem til nå blitt trukket frem som optimistenes år, hva elbiler angår. Elbil24 har vært mer moderat i spådommene, ettersom vi ser at markedet for battericeller er trangt, og at flere av bilene som skal lanseres i 2019 faktisk ikke får hjulene på bakken her til lands før i 2020.
Her er listen over registrerte biler i april, inkludert bruktimport:
Elbiler registrert i april: | |
Volkswagen e-Golf | 987 |
Tesla Model 3 | 721 |
Nissan Leaf | 538 |
BMW i3 | 497 |
Audi e-tron | 375 |
Jaguar i-Pace | 360 |
Hyundai Kona | 343 |
Hyundai Ioniq | 279 |
Nissan e-NV200 | 238 |
Renault Zoe | 209 |
Kia e-Soul/Soul EV | 127 |
Volkswagen e-Up | 108 |
Kia e-Niro | 80 |
Opel Ampera-e | 71 |
Tesla Model X | 71 |
Fiat 500e | 47 |
Peugeot Partner | 34 |
Tesla Model S | 30 |
Renault Kangoo Z.E. | 19 |
Citroën Berlingo Electric | 9 |
Opeugeot iOn | 8 |
Smart Fourtwo Elecctric | 6 |
Chevrolet Bolt EV | 6 |
Citroën C-Zero | 5 |
Smart Forfour Electric | 4 |
Ford Focus Electric | 3 |
Mitsubishi i-Miev | 3 |
Chevrolet Spark EV | 3 |
Mercedes-Benz B250 | 1 |
5182 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.