Elbiltester 2020:

Elbiltest av de nye 2020-modellene

I løpet av 2020 kommer det hele 28 nye elbiler på det norske markedet. Vi har allerede testet de viktigste, og kan fortelle hvilke biler du bør kjøpe, og ikke.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Av de 28 elbilene som kommer i år vil vi påstå at godt over halvparten av modellene er svært interessante. Noen av bilene går litt over i hverandre ettersom de lanseres i nær identiske utgaver, bare med forskjellige logoer i fronten.

VW e-Up, Skoda Citigo og Seat Mii er gode eksempler på dette.

Også Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback og Opel Corsa e har identisk teknologi i bunnen, med samme batteripakke og elmotorer. Her gjelder det i stor grad å velge den bilen som tiltaler deg mest, foruten den størrelsen som passer ditt behov. Både Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback E-Tense er noe høyere, og samtidig er delitt lengre for å by på bedre bagasjeplass. Ellers er det meste likt.

Også Polestar 2 og elektriske Volvo XC40 kan omtales som toeggede tvillinger, der plattform og øvrig teknologi i utgangspunktet er lik, men med forskjellig karosseriform. Smak og behov blir avgjørende.

Merkene VW, Skoda og Audi kommer alle med tilnærmet samme bil, men pakket forskjellig. Alle bygger på VW-gruppens nye MEB-plattform, som egentlig er en rekke byggeklosser som de respektive merkene kan plukke deler fra. Resultatet blir igjen en stor likhet, men også her med forskjellige innpakninger. VW ID.4, Skoda Vision iV og Audi Q4 e-tron er typiske eksempler på dette.

Hvilken bør du velge?

Den beste måten å finne ut hvilken bil som passer deg best på, er å lese testene av de respektive bilene som er av interesse for deg. Elbil 24 har testet mange av nykommerne. Her finner du de vi har testet til nå.

Saken oppdateres.

Audi e-tron 50

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

Da e-tron 55 kom på markedet i januar 2019 var det med en batteripakke på 95 kWh. Et år senere kom samme bil, men med mindre batteri, og litt svakere motorer. Rekkevidden er også kortere, men vår konklusjon var i grunnen enkel. Dropp de siste seks milene med rekkevidde, og spar 130.000 kroner. Bilen er tilnærmet den samme, og starter på rett under 500.000 kroner. Les testen her.

DS 3 Crossback

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

PSA-gruppen gjorde eget merke ut av DS-navnet for noen år siden. Tanken var dengang at dette skulle bli premium-merket til Citroën. Nå kommer de også med en fullelektrisk versjon av DS3, og vi har testet den. Bilen er noe høyere enn slektningen Peugeot e-208, og litt mindre enn den elektriske SUV-en e-2008. Bilen må fortsatt anses som en kompaktbil, og ikke en fullverdig SUV. Men litt høyere er den, som sagt. Les hele testen her.

Peugeot e-208

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

208 er en kjent modell fra Peugeot, og i mars er den på plass i Norge i fullelektrisk utgave. Den klasser inn i B-segmentet, der VW Polo, Ford Fiesta og tilsvarende hører til. Bilen har et batteri på 50 kWh, og en motor på 136 hestekrefter. Kombinasjonen er god, ettersom biler på denne størrelsen ikke kjøres på de lengste turene. Vi har naturlgvis testet bilen. Les testen her.

Peugeot e-2008

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

Det stilles store forventninger til e-2008, langt større enn til slektningen 208. Bilen har samme drivlinjne, men er noe høyere enn 208, og den har bedre plass – spesielt i bagasjerommet. Det passer bra, ettersom markedet higer etter SUV. At Peugeot har fått sving på designen gjør heller ingen ting, og innvendig har de dratt med seg et sportslig preg, med den samme i-Cockpit som i 208. Det betyr lite ratt, med instrumenter som er synlige på oversiden, og det hele. Les hele testen her.

Porsche Taycan

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

Den første fullelektriske bilen som virkelig satser på det sportslige er kommet til Norge. Den finnes foreløpig i tre versjoner, og vi har gjort en første test av dem alle. Foreløpig er det ingen over, og ingen ved siden, med tanke på sportslige kjøreegenskaper. Porsche har også ønsket å sette standarden når det gjelder ladehastighet, med sitt nye 800-volt system. Dette for at man skal kunne utnytte sportsbilen, uten at man blir stående evigheter å lade. Om det fungerer i praksis? Her finner du den testen av Taycan Turbo.

Skoda Vision iV (konsept)

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

VW-gruppen har laget MEB-plattformen, som er felles for alle deres kommende elbiler. Skoda velger å gjøre deres første nykommer som en valgfri to- eller firehjulsdreven SUV, og senere som en kupé, en CUV. Vi fikk på et tidlig tidspunkt teste bilen på konseptstadiet. Det mest spennende er at vi også fikk vite mange av de viktige detaljene rundt produksjonsmodellen. Les hele testen her.

Mazda MX-30 (prototype)

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

Japanske Mazda har lenge snakket om sin første elbil, og i høst var de i Norge for å la oss prøvekjøre drivlinjen. På dette tidspunktet var den fordekt under karosseriet til den nye Mazda CX-30, mens den ferdige elbilen har fått navnet MX-30. Mazda har et relativt lite batteri, men de begrunner også hvorfor. Filosofien passer antagelig godt i større urbane områder enn det vi har i Norge, men kan den gjøre en god jobb også for nordmenn? Les hele testen her.

VW ID.3 (prototype)

image: Elbiltest av de nye 2020-modellene

Dette er antagelig den mest omtalte elbilen det siste året. Foreløpig har den ikke vært tilgjengelig for testkjøring av pressen, men Elbil24 var det andre mediet i verden til å få kjøre prototypen. Det ga oss et godt innblikk i hva bilen vil ha å by på, når den dukker opp i Norge en gang på sensommeren. ID.3 er en bil som skal bane vei i den elektriske delen av den såkalte Golf-klassen, eller c-segmentet, som det er definert som på fagspråket. Les testen her.

I tillegg er følgende biler testet, men foreløpig ikke publisert. Saken oppdateres.

VW e-UP (oppgradert) – test underveis

Mini Cooper SE Electric – test underveis

Porsche Taycan 4S – test underveis

Skoda Vision iV (forserie) – test underveis