AUDI E-TRON SPORTBACK: Med to motorer bak gir denne bilen deg en helt unik kjørefølelse. Vis mer

Audi e-tron Sportback S:

Elbiltest: Når to motorer ikke er nok

Audi tar et dobbelt-frekt grep med sin nye e-tron S. Vi har testet den.

Publisert

(Elbil24): Audi e-tron 55 kom på markedet for litt over et år siden, og vi har allerede sett varianter dukke opp, som e-tron 50, med litt mindre batteri og kortere rekkevidde. Nå lanserer de Audi e-tron Sportback, som i utgangspunktet er en karosseriversjon.

Det virkelig spennende er at de nå lanserer e-tron i S-utgave, en tremotors utgave som har helt spesielle egenskaper å by på.

Løsningen er like enkel som den er genial, og resultatet gjør den ellers tunge bilen langt mer sportslig enn sitt opphav. Men alt har sin pris, ikke bare i kroner og øre, men i vekt og ytelser.

LEKEN: Audi e-tron S har krefter nok, og lar deg leke uten filter. Foto: Tobias Sagmeister
LEKEN: Audi e-tron S har krefter nok, og lar deg leke uten filter. Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

Enkelt og genialt

En standard e-tron 55 er satt opp med en kraftig motor bak, og en mindre motor foran, for på den måten å få firehjulsdrift. Samlet leverer disse to motorene i kombinasjon en total effekt på 408 hestekrefter.

I den kommende e-tron S har de snudd hele konfigurasjonen på hodet.

Her er den store motoren på 150 kW flyttet frem. Deretter er den lille flyttet bak, men har samtidig fått besøk av en helt maken. De to motorene bak driver med dette hvert sitt hjul, som kan kontrolleres helt uavhengig av hverandre. Det betyr at man kan tilføre forskjellig mengde energi til de to bakhjulene, uavhengig av hverandre.

Alle som har kjørt traktor med to bremsepedaler vet hva dette kan bety. For dersom venstre bakhjul på traktoren bremses, vil traktoren automatisk svinge til venstre fordi man da får mer fremdrift på det høyre hjulet, og motsatt den andre vegen.

På en tremotors elbil bremser man ikke opp det innerste hjulet, men gir heller mer krefter til det ytterste. Hvilket hjul som skal ha tilført mer krefter bestemmes i stor grad av rattutslaget, som også måles elektronisk, i tillegg til å lese av informasjon fra gyrosensorene. Bilens datamaskin vet med dette hvilke retning bilen skal, og den kan tildele krefter til riktig bakhjul. Hvor mye bestemmes av foten som styrer gasspedalen. Løsningen blir et genialt system for «torque vectoring».

Du trenger forøvrig ikke frykte at de elektroniske støttesystemene skal drepe all glede, for her kan absolutt alt skrus av.

Batteriet i e-tron S er det samme som i e-tron 55. Brutto kapasitet er 95 kWh, med 86,5 kWh anvendbar kapasitet. Forbruket på e-tron S vet vi foreløpig ikke mye om, og det var ikke akkurat i fokus under banekjøringen heller.

BREDERE: S-utgaven er 2,3 centimeter bredere på hver side, takket være skjermbreddere. Foto: Tobias Sagmeister
BREDERE: S-utgaven er 2,3 centimeter bredere på hver side, takket være skjermbreddere. Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

Krefter i fleng

Samlet gir de tre motorene bilen en effekt på 503 hestekrefter, og det totale dreiemomentet er 973 Nm. Det er med andre ord krefter i fleng, noe som også gjenspeiles i ytelsene. Vi fikk muligheten til å utfolde oss på en testbane rett utenfor Ingolstadt.

Føret var tørt og grepet var godt. Likevel var det bare å legge høyrepedalen i gulvet, og de to bakhjulene lot seg lett rive løs, noe som medførte en herlig drift, dersom man ønsket.

Alternativet er å la systemet jobbe for deg ved å tilføre mer krefter til ytterhjulet mens det fortsatt har grep. Dette ga ekstra hjelp til å komme seg i den retningen man ønsker på en mer uanstrengt måte. Det bidrar også til å gjøre den ellers tunge bilen langt lettere i sin oppførsel, men ikke alle naturkrefter kan oppheves.

Bilen veier tross alt rundt 2,5 tonn, og når dette skal bremses krever det sitt. For å yte bedre skrubb har Audi derfor puttet på med 19-toms bremseskiver foran, med 6-stemplede kalipere.

For å tydeliggjøre at det er noe ekstra, har de naturligvis fått et stort S-merke. Fordelen på en elbil er at de mekaniske bremsene også får bistand av elmotorene, og tre kan skrubbe mer enn to.

SOM FØR: Det er lite innvendig som skiller en S fra den ordinære e-tron. Foto: Tobias Sagmeister
SOM FØR: Det er lite innvendig som skiller en S fra den ordinære e-tron. Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

De små detaljer

Foruten S-merkene på bremsekaliperne, er det også satt på bredere skjermbreddere. På hver side stikker disse 2,3 centimeter lenger ut enn på en standard e-tron, noe som naturlig nok gir en 4,6 centimeter bredere bil. En ting er at det ser noe tøffere ut, en annen er at det rett og slett er nødvendig på grunn av de større hjulene. I forkant av de fremste skjermbredderne er det i tillegg gjort hull for luftgjennomstrømning.

En e-tron S ruller rundt på bredere hjul, og du kan få den med dimensjoner helt opp i 285/35 R22 på alle fire.

Også luftfjærer og dempere er tunet ytterligere, sammenlignet med en standard e-tron, men også disse har sitt opphav fra Audi SQ7. Utover dette er det aller meste tatt med videre fra en standard e-tron, og dersom jeg ikke allerede har sagt det, så kan du få både SUV’en og Sportback i S-utgave.

LEPPE: Som en slags spoiler, har e-tron S fått en leppe på bakluka. Foto: Tobias Sagmeister
LEPPE: Som en slags spoiler, har e-tron S fått en leppe på bakluka. Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

Kappet tak

Når e-tron Sportback kommer på markedet, så er det egentlig ikke de store forskjellene på denne og den e-tron vi kjenner fra før. Det er i hovedsak snakk om at taklinjen er lagt ned for å gi bilen et mer kupé-lignende design, men fortsatt i en SUVs innpakning.

Dette gjør lite annet enn å gi bilen et frekkere utseende, med mindre bagasjerom som en ytterligere konsekvens.

Men hvor ofte fyller du bagasjerommet til randen egentlig? De fleste holder seg stort sett nedenfor toppen på seteryggen og sidevinduene. Da taper du rett og slett ingen ting.

Både Sportback-modellen og S-utgaven er ventet på markedet i andre halvår i år. Prisen er klar for de som ønsker seg en Sportback med standard drivlinje. Du får den fra 519.221 kroner, ferdig levert i Oslo. S-utgaven er foreløpig ikke priset, men bilene kommer mot slutten av året. Også Tesla går svanger med en tremotors løsning, så gjenstår det å se hvilken av dem som havner hos kundene først. Uavhengig av hvem, så er det hevet over enhver tvil at systemene har noe for seg.

DETALJER: Skjermbreddere med luftspalte, 19-toms bremser og 22-toms hjul. Foto: Tobias Sagmeister
DETALJER: Skjermbreddere med luftspalte, 19-toms bremser og 22-toms hjul. Foto: Tobias Sagmeister Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.