El-strategi fra Honda:

Elektrifiserer alle modeller innen 2022 - her er planen

Produsenten har en offensiv elektrisk strategi som vil gjøre alle modeller elektrifiserte tre år tidligere enn planlagt.

TEKNOLOGISK: Honda e er den første i rekken av merkets helelektriske biler. Om resten av bilene får det samme skjermoppsettet er ikke klart, men her demonstreres det hvordan Honda e vil styres. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det er ikke altfor lenge siden Honda viste sin aller første elektriske bil, Honda E, i Norge.

Den kompakte pendleren blir av flere omtalt som årets søteste elbil så langt, men den er kun starten på en offensiv el-satsing fra produsenten.

Nylig annonserte nemlig den japanske produsenten at de fremskynder sitt tidligere elektrifiseringmål. Det nye målet er at 100 prosent av alle bilmodeller skal være elektrifiserte innen 2022, som er tre år tidligere enn planlagt.

Det dristige nye målet ble kunngjort under arrangementet «Electric Vision» i Amsterdam, og viser at Honda trolig har tro på sine elektriske og hybride drivlinjeteknologier.

Seks nye elektrifiserte modeller

Allerede de neste tre årene vil det komme 6 nye hel- eller delvis elektriske modeller, og det starter med hybriden Jazz, i tillegg til Nevnte Honda E, fortalte Tom Gardner, Senior Vice President i Honda Motor Europe under kunngjøringen.

- Dette skiftet til elektrifisering endrer ansiktet til modellsortimentet vårt betraktelig. Vår tomotors hybridteknologi tas i bruk over hele modellutvalget, og vi bringer flere batterielektriske produkter til markedet.

Årsaken til det fremskynnede målet, er at markedet krever det, skal vi tro Gardner.

- Forskriftene, markedet og forbrukeradferden i Europa forandrer seg i en slik takt at skiftet i retning av elektrifisering skjer raskere her enn andre steder i verden. Endringstakten fortsetter å akselerere, og vi trenger derfor å handle raskere for å møte disse utfordringene.

Bilene skal merkes med «e:Technology», som i tillegg til å vise drivlinjen, også skal si noe om produktets miljøvennlige egenskaper.

Vil øke bruken av hjemmeladere

Mens flere bilprodusenter fokuserer på hurtiglader-utbygging, har Honda valgt å heller hjelpe kunder å lade mer effektivt hjemme.

Nylig inngikk de et samarbeid med det svenske energiselskapet Vattenfall, og målet for Honda er å skape sitt eget selskap for energistyring for Europa. Samarbeidet skal gjøre det mulig for Honda å tilby verdens første fleksible energikontrakt spesielt tilpasset eiere av elektriske biler i Europa.

I en intensjonsavtale, undertegnet i oktober, bekreftet de to selskapene sine intensjoner om sammen å utvikle og markedsføre en fleksibel energikontrakt som gjør at elektriske biler kan lades når det er mest kostnadseffektivt, i forhold til etterspørselen i elektrisitetsnettet.

Den har til hensikt å spre bruken av kraftige ladere i hjemmet, urbane ladeløsninger, kommersielle energitjenester og avansert teknologi fra kjøretøy til strømnett.

Prisene, som skal være tilgjengelig for eiere av alle typer elektriske kjøretøy, uansett merke, skal også fremme bruken av strøm generert ved hjelp av fornybare kilder, deriblant vannkraft og vindparker.

Tjenesten skal lanseres i Storbritannia og Tyskland til neste år, men skal utvides også til resten av Europa.