Bürstner Campervan Lineo Electric

Elektrisk bobil vises i Norge for første gang

En forsmak på fremtidens norgesferie?

NESTEN KLAR: Bürstner Campervan Lineo Electric er en bybobil som er bygd på Ford E-Transit. Nå vises den i Norge for første gang. Foto: Bürstner
NESTEN KLAR: Bürstner Campervan Lineo Electric er en bybobil som er bygd på Ford E-Transit. Nå vises den i Norge for første gang. Foto: Bürstner Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Interessen for bobiler har skutt i været de siste årene, ikke minst under pandemien, der mange tilbrakte feriene på fire hjul rundt i det ganske land. Med de bom- og drivstoffkostnadene vi er vitne til for tiden, er det imidlertid ingen billig fornøyelse å feriere i bobil.

El-bobilene kommer

Det kan det derimot bli en endring på i fremtiden, når også bobilparken skal elektrifiseres. Foreløpig har vi kun sett prototyper, blant annet fra Nissan og Iridium, men tyske Bürstner er kanskje den produsenten som er nærmest serieproduksjon av sin elektriske bobil.

Modellen har fått navnet Campervan Lineo Electric, og bruker en helelektrisk Ford Transit som base. Detaljene om bilen ble sluppet i august, og nå skal den vises fram under Caravanmessen på Lillestrøm fra 15. - 19. september, skriver Din Fritid.

Dette er en såkalt bybobil, som er en campinginnredet varebil. Campervan Lineo Electric er utstyrt med blant annet kjøkken med kjøleskap, koketopp og oppvaskkum, bad med toalett, vask og dusj, samt soverom med dobbeltseng.

Detaljer fra interiøret i Campervan Lineo Electric. Foto: Bürstner
Detaljer fra interiøret i Campervan Lineo Electric. Foto: Bürstner Vis mer

Foreløpige tekniske data

Bobilen er utstyrt med en elmotor som yter maks 269 hestekrefter, samt et framdriftsbatteri på 68 kWh. Rekkevidden er oppgitt til 317 kilometer på fulladet batteri.

For mange vil det være aktuelt med destinasjonslading om natten, og vi vet at ombordladeren i nye E-Transit, en 11 kW AC 3-fas, gjør at bilen kan fullades på rundt åtte timer. Den støtter også DC-hurtiglading på opptil 125 kW. Bürstner oppgir 34 minutter å lade den opp fra 15 - 80 prosent under optimale forhold.

Tyske EntdeckerFuchs har lagt ut en video på Youtube der de går gjennom eksteriør og interiør.

Nesten klar

Bilen er foreløpig kun en prototype, men den skal være så godt som ferdigutviklet og klar for produksjon. Når det skal skje, sier imidlertid ikke Bürstner noe om, men vil nok se an interessen - blant annet fra elbillandet Norge - før de tar neste steg.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.