(Elbil24):
Renault er ikke fremmed for å lage storselgende elbiler. Deres Zoe tok elbilmarkedet med storm da den kom, men nå kan en nykommer kanskje bli den nye favoritten - i alle fall i urbane strøk.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Laget for bykjøring
K-ZE ble avduket i høst, under bilmessen i Pris.
Det er kanskje ikke bilen med lengst rekkevidde eller høyest toppfart, men for dem som trenger en elbil i de urbane strøkene, kan denne bilen være akkurat passe.
Bilen har et 27kWh batteri, noe som gir den en rekkevidde på opptil 271 km, målt etter den gamle NEDC-metoden. Det vil si at man med sikkerhet kan skrape vekk noen kilometer for å få den reelle rekkevidda.
Renault mener imidlertid at bilen skal kunne komme hele 350 km ved kjøring i hastigheter under 60 km/t.
Produsenten sier selv at de har produsert bilen for bynære strøk, og med en toppfart på 105 km/t er det kanskje også der den hører til.

Ordrestopp for VW e-Up
Sparsomt med teknologi
Selv om den er utformet som en liten SUV, tilhører den fortsatt A-segmentet. Den har fem seter og et bagasjerom som rommer 300 liter. Dermed kan den bli en reell utfordrer til VW e-Up.
Ifølge drivingelectric.com skal interiøret i bilen ligne på merkets Kwid SUV. På dashbordet skal det være en 8 tommers berøringsskjerm som viser infotainment og navigasjon.
Bilen skal også ha 4G og stemmekontroll-egenskaper, men så er det også dette du får av digitale funksjoner i bilen.
Produsenten har også valgt å ikke gi City KZ-E regenerativ bremsing, altså funksjonen som lar bilen lade når man slipper gasspedalen. Kanskje dette bidrar til å unngå problemene med rustne skiver og bremser?

TEST: Spennende ny elbil - uten lang venteliste
Ifølge Renault vil bilen kunne lade fra 0 til 80 prosent på 50 minutter på en hurtiglader, mens den samme ladingen vil ta om lag fire timer på en saktelader.
Europeisk marked?
City K-ZE blir bygget i Kina, som en del av et samarbeid mellom Renault, Nissan, Mitsubishi og den kinesiske produsenten Dongfeng.
Renault har sagt at de har planer om å selge 550.000 elektriske biler i Kina innen 2022, og denne bilen skal visstnok bidra sterk til å nå dette målet.
Prisen i Kina er satt til i underkant av 100.000 kroner. Hvorvidt bilen vil komme til Norge er foreløpig uvisst, men Renault sier de nå også ser mot det europeiske markedet.
Salget i Kina vil starte i løpet av våren 2019, og dersom bilen blir lansert i Europa, vil det først være i 2021.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.