Nye Renault City K-ZE

Elektrisk bybil for under 100.000 kroner

Ikke den lengste rekkevidda, men for en pris.

BILLIG BYBIL: Kan nye Renault City KZ-E bli den nye byfavoritten? Foto: Renault
BILLIG BYBIL: Kan nye Renault City KZ-E bli den nye byfavoritten? Foto: RenaultVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Renault er ikke fremmed for å lage storselgende elbiler. Deres Zoe tok elbilmarkedet med storm da den kom, men nå kan en nykommer kanskje bli den nye favoritten - i alle fall i urbane strøk.

Laget for bykjøring

K-ZE ble avduket i høst, under bilmessen i Pris.

Det er kanskje ikke bilen med lengst rekkevidde eller høyest toppfart, men for dem som trenger en elbil i de urbane strøkene, kan denne bilen være akkurat passe.

Bilen har et 27kWh batteri, noe som gir den en rekkevidde på opptil 271 km, målt etter den gamle NEDC-metoden. Det vil si at man med sikkerhet kan skrape vekk noen kilometer for å få den reelle rekkevidda.

Renault mener imidlertid at bilen skal kunne komme hele 350 km ved kjøring i hastigheter under 60 km/t.

Produsenten sier selv at de har produsert bilen for bynære strøk, og med en toppfart på 105 km/t er det kanskje også der den hører til.

Sparsomt med teknologi

Selv om den er utformet som en liten SUV, tilhører den fortsatt A-segmentet. Den har fem seter og et bagasjerom som rommer 300 liter. Dermed kan den bli en reell utfordrer til VW e-Up.

Ifølge drivingelectric.com skal interiøret i bilen ligne på merkets Kwid SUV. På dashbordet skal det være en 8 tommers berøringsskjerm som viser infotainment og navigasjon.

Bilen skal også ha 4G og stemmekontroll-egenskaper, men så er det også dette du får av digitale funksjoner i bilen.

Produsenten har også valgt å ikke gi City KZ-E regenerativ bremsing, altså funksjonen som lar bilen lade når man slipper gasspedalen. Kanskje dette bidrar til å unngå problemene med rustne skiver og bremser?

Ifølge Renault vil bilen kunne lade fra 0 til 80 prosent på 50 minutter på en hurtiglader, mens den samme ladingen vil ta om lag fire timer på en saktelader.

Europeisk marked?

City K-ZE blir bygget i Kina, som en del av et samarbeid mellom Renault, Nissan, Mitsubishi og den kinesiske produsenten Dongfeng.

Renault har sagt at de har planer om å selge 550.000 elektriske biler i Kina innen 2022, og denne bilen skal visstnok bidra sterk til å nå dette målet.

Prisen i Kina er satt til i underkant av 100.000 kroner. Hvorvidt bilen vil komme til Norge er foreløpig uvisst, men Renault sier de nå også ser mot det europeiske markedet.

Salget i Kina vil starte i løpet av våren 2019, og dersom bilen blir lansert i Europa, vil det først være i 2021.