Uniti One:

Elektrisk bybil med «skandinavisk design»

Skal vise hva som er mulig for fremtidens elektriske kjøretøy.

Video: Uniti forteller hvordan Uniti One ble dannet, og historien bak. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Svenske Uniti sin første elbil er snart klar for markedet.

Med et såkalt skandinavisk design skal bilen skille seg ut både på innsida, og utsida.

Treseters bybil

Uniti ble etablert som et forskningsprosjekt på innovasjon ved Lund Universitet i Sverige i 2015. Prosjektet skulle se på bilers miljøpåvirkning, og pendleres behov i framtida. Samtidig startet de utviklingen av en egen bil, som kunne møte framtidas problemstillinger.

Finansiert gjennom bidrag fra følgere av prosjektet, såkalt «crowdfunding», har de siden den gang jobbet med utviklingen av et karbonnøytralt kjøretøy, som har blitt til deres første produksjonsklare bil.

Se video om Unitis historie øverst i artikkelen.

Uniti One er, i motsetning til de andre nykommerne på markedet en treseter, og er bygget for urbane områder.

Bilen har en «en pluss to» seteplassering, som vil si at fører er plassert i midten av kupeen foran, mens to passasjerer får plass i bilens bakseter.

Ifølge produsenten skal denne måten å plassere fører på både gi en mer ergonomisk riktig førerposisjon, samtidig som fører får bedre oversikt en i biler med tradisjonell seteplassering.

Bilen er ikke store karen, og måler bare 3,222 mm i lengden og 1,709 mm i bredden, inkludert speil. Svingradiusen er på bare sju meter. Men fordi Uniti har plassert batteriet i gulvet, så frigjør dette mye bagasjeplass, til tross for bilens størrelse. I tillegg kan ett eller begge av baksetene legges ned som frigjør enda mer plass.

Ifølge Uniti skal 155 liter bagasje få plass i bagasjerommet. Dersom begge bakseter slås ned, øker denne plassen til 760 liter. Men da blir bilen også i praksis en enseter.

Skandinavisk-inspirert

Det skandinavisk-inspirerte designet skal komme fram både på bilens ut- og innside.

Utvendig har bilen rene og enkle linjer. Et panoramatak strekker seg fra panser til bakluke, som i tillegg skal gi fører godt utsyn, også skal by på mye naturlig lys inne i bilen.

Selve chassiset er også det man må kunne kalle minimalistisk. Håndtak som trekker seg inn i siden under kjøring, og minimalistiske lykter gir hele bilen et rent design. Til og med hjulene har fått en ren finish med såkalte aero-disker, i samme farge som chassiset.

Og dette fortsetter på innsida, for produsenten har gått for det de kaller en minimalistisk og ren stil. Panoramataket kan gjøres mørkere og lysere fra fører, og vil også tilpasse seg solforhold for å holde kabinen avkjølt.

Bilen er utstyrt med to skjermer på hver side av rattet, i tillegg til en skjerm plasser foran rattet. Disse berøringsskjermene gir nødvendig informasjon, og lar også fører styre infotainment som kan kobles opp mot Android Automotive OS. Foruten dette har de stort sett holdt innsida fri for knapper og andre detaljer.

Uniti har som mål at bilen skal føles som en smarttelefon for føreren. Dette håper de å få til gjennom Android Automotive OS, et integrert system som lar fører bruke funksjoner fra Play Store Apps, som Google Maps eller Spotify.

Bilen kommer for øvrig også uten nøkkel, og fører benytter seg i stedet av telefonapplikasjon for å åpne og lukke bilen.

Ytelse

Uniti One er bakhjulsdrevet og motoren kan by på 67 hestekrefter. Dreiemomentet er på 85 Nm, og dette gir bilen en toppfart på 120 km/t.

Nå er kanskje ikke akselerasjon det viktigste for en bybil, men vi nevner likevel at bilen kan gjøre 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder.

Bilen kan leveres med to ulike batteripakke. Standardversjonen leveres med et 12 kWh batteri, som gir en foreløpig målt rekkevidde på 150 km. Man kan også velge et 24 kWh batteri, som øker rekkevidda til 300 km.

Bilen skal kunne lades på en 50 kW hurtiglader, og få 100 km rekkevidde på 10 minutter.

Å lade det største batteriet fra 20–80 prosent skal ta 17 minutter på en hurtiglader, mens på en saktelader med en effekt på 7 kW, skal de samme prosentene ta to timer og seks minutter. På det minste batteriet er disse tidene henholdsvis en time og tre minutter, og ni minutter. Dette er imidlertid tider estimert på foreløpige målinger.

Forbruket er foreløpig målt til 8 kWh på 100 km, og forklares i stor grad med bilens lave vekt på 600kg.

Pris og levering

Uniti One er designet i Sverige, men utviklingen og produksjonen finner sted i Norfolk, England.

Bestillingene skal åpne om kort tid, og de som er raske på labben, og bestiller før utgangen av november, vil også få et medlemskap i Unitis Founders Club, som gir en livslang tilgang på gradvis oppdateringer og tilbud.

Den norske prisen er foreløpig ikke kjent, men i Sverige er innstegsprisen satt til 224.000 kroner, mens den i Storbritannia har fått en prislapp på 15.100 pund.

Bilen vil, kanskje naturlig nok, først leveres ut til svenske og britiske kunder. Dette skal etter planen skje neste sommer. Når den kommer til Norge er ikke offentliggjort.