Spesiallaget for elbiler

Elektrisk campingvogn - fleip eller fakta?

Produsenten mener i det minste alvor, og ruster seg for endringene i bilmarkedet.

NYTENKING: Dethleffs har valgt å utstyre campingvognen med et stort batteri, solceller og to elmotorer. Foto: Fred Magne Skillebæk
NYTENKING: Dethleffs har valgt å utstyre campingvognen med et stort batteri, solceller og to elmotorer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Tidligere i høst gikk verdens største caravanmesse av stabelen i Düsseldorf. En av de store bombene stod Dethleffs for.

De nærmest kuppet showet med en elektrisk campingvogn. Nyheten er basert på Coco-konseptet, derav navnet eco-Coco.

Hemmeligheten sitter i akslingen, som her har fått to elmotorer – en ved hvert hjul. I tillegg til disse har den en batteripakke på hele 80 kWh, en kapasitet som faktisk overgår de fleste elbiler i dag. Batteriet mater de to motorene, som maks yter 40 kW hver, men som aldri gir like mye fremdrift som bilen. Det vil alltid være igjen rundt 100 kg belastning på kula.

Dette for at bilen skal få så liten belastning som mulig, uten å gi slipp på kjøreegenskapene.

Med en motor ved hvert hjul vil det også kjennes som om vognen har en momentfordeler (torque vectoring) hjulene imellom, og at den på denne måten til en viss grad styrer. Hele vognen går fra å være passiv til å bli aktiv, forteller produsenten, Dethleffs. De legger til at systemet på mange måter kan sammenlignes med hvordan ESP-systemene fungerer på biler.

ELVOGN, FOR ELBILER: I fremtiden skal det bli mulig å trekke campingvogn, uten at det suger kreftene ut av elbilen på et blunk. Foto: Fred Magne Skillebæk
ELVOGN, FOR ELBILER: I fremtiden skal det bli mulig å trekke campingvogn, uten at det suger kreftene ut av elbilen på et blunk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Skal bevise

Dethleffs forteller at den perfekte turen med dette systemet vil være på typiske alpeveier, der det svinger mye. Med en elbil som trekkbil vil ikke dette la seg gjøre med en ordinær campingvogn, mener produsenten, men med den elektriske bistanden man her får vil turen gå som en lek.

Dette har de tenkt å bevise med å kjøre et av fjellpassene over til Gardasjøen i Italia til våren – med en elbil foran.

Et annet aspekt er parkeringen. Nå som vognen har eget batteri og en motor på hvert hjul, kan den enkelt styres frem og tilbake eller svinges ved hjelp av en app på telefonen. Det blir litt som en stor radiostyrt bil, men her av et praktisk behov mer enn lek. Med solceller på taket kan den også lade seg selv til en viss grad, og aldri mer skal du vel trenge å tenke på at forbruksbatteriet kan gå tomt.

NYE VALG: Også innvendig har Dethleffs tenkt nytt, med egne materialvalg og farger. Foto: Produsenten
NYE VALG: Også innvendig har Dethleffs tenkt nytt, med egne materialvalg og farger. Foto: Produsenten Vis mer

En realitet?

Så var det realiteten da, for er det hensiktsmessig å utstyre vognen med så stort batteri, så stor vekt, og så kostbar teknologi? Kanskje ikke i dag, men etter hvert som batteriene blir både billigere og lettere skal man slettes ikke se bort fra at det kan være en løsning.

Da er man også selvforsynt med strøm en god stund, og i mellomtiden lades batteriene som sagt fra solcellepaneler på taket.

Etter hvert vil det også bli vanlig å putte elbiler inn i et energisystem der batteriet på elbilen like gjerne kan levere strøm til nettet for å demme opp for de største toppene.

Der kan en slik vogn utgjøre en buffer, som først lader seg selv gjennom solcellepanelene, for deretter å levere til nettet - en såkalt V2G løsning (vehicle to grid).

Prisen på feriedrømmen? Det er det alt for tidlig å si noe om.