Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Så er det duket for nok en elbil fra Ford. I dag offentliggjør de nemlig Ford Explorer som elbil, et modellnavn som nær sagt fra tidlig morgen er forbundet med en SUV. Bilen er bygget på VW-konsernets MEB-plattform, og vil dra med seg både motorer og batterier derfra.
Elbil24 har allerede sett bilen med egne øyne, og vi kan bekrefte at den sklir rett inn i segmentet der alle de andre mellomklasse SUV’ene befinner seg.
Denne kan fort vise seg å bli en storselger, men bilen må finne seg i å møte sterk konkurranse, og da mot biler som Tesla Model Y, VW ID.4 og ID.5, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, med flere. Dette segmentet stjeler per i dag de aller fleste kundene av elbiler, og utgjør dermed den største bilklassen, per nå.

Kjent plattform
At Ford Explorer bygges på MEB-plattformen gjør at den vil bestå av velkjent teknologi, fra biler vi har sett og testet i flere år allerede. I likhet med VW-gruppens biler, vil også Ford lansere Explorer med valgfri to- eller firehjulsdrift. Det betyr at den får én enkel motor på den bakhjulsdrevne utgaven, da med 204 hestekrefter. Den firehjulsdrevne utgaven vil by på 299 hestekrefter, basert på to elmotorer – en foran og en bak.
Når det gjelder batterikapasitet og rekkevidde, så vil nok også Ford benytte seg av batteriet på 82 kWh brutto, eller 77 kWh netto, om du vil. Da er det også logisk at Ford får tilsvarende rekkevidde som de øvrige bilene med MEB-plattform, med samme batteri og motorisering.
I praksis snakker vi da om i overkant av 50 mil for den tohjulsdrevne utgaven, og rett under for den firehjulsdrevne.
Disse tallene er ganske runde, og foreløpig ikke bekreftet av Ford enda.
Når det gjelder ladehastigheter forteller Ford at de skal kunne hurtiglade bilen fra 10 til 80 prosent på 25 minutter, samtidig som de legger til at dette er tider hentet gjennom datasimuleringer. Med andre ord, vi må også se på dette som ganske så runde tall.
Også Explorer vil ha flere valgfrie kjøreprogrammer, som i praksis endrer gassrespons, virkemåte for elektriske forbrukere, og annet som påvirker energibruken.

Godt utstyrt
Ettersom Ford nå lanserer en ny elbil på en plattform som ble designet for 6-8 år siden – avhengig av hvor dypt man går – så må Ford også komme opp med noen nye tanker. For det er unektelig en snarvei Ford kjøper seg her.
Nye Ford Explorer skal bygges på Fords fabrikk i Køln, Tyskland, der Ford har sitt elektrifiseringssenter. Fra start kommer bilen i to alternative utgaver, Explorer og Explorer Premium, men selv enkleste utgave skal ifølge Ford være godt utstyrt.
Fra listen over standardutstyr finner vi blant annet LED frontlys, oppvarmet ratt og forseter, førersetet vil være elektrisk justerbart med minne og massasjefunksjon, og du vil ha en rekke assistansesystemer som hjelper det underveis.
Den vil blant annet også ha 12 ultrasoniske sensorer, fem kameraer, tre radarer og den vil bli å få med 360 graders fugleperspektiv på best utstyrte modell. Enkleste modell vil ha ordinært ryggekamera som standard.
I tillegg til adaptiv fartsholder vil bilen også få assistert filskift som en funksjon, og et resultat av dette er at bilen overvåker blindsonene for deg. Skulle du finne på å stoppe bilen og lukke opp døren før du har sett deg for, så vil du ikke få opp døren dersom det kommer en syklist eller annet i denne blindsonen.

Et trivelig indre
Innvendig vil Explorer skille seg fra VW-bilene ved at den har en stående skjerm, som på elektriske Ford Mustang, mens VW-bilene har liggende skjerm. I Explorer er den på 14,6 tommer, større enn i noen bil fra VW-gruppen. Du vil også kjenne igjen mye av brukergrensesnittet fra Mustang, selv om deler av programvaren er hentet fra MEB-plattformen.
-Også programvaren er hentet fra MEB-plattformen, men modifisert i et samarbeid mellom VW og Ford, fortalte en representant til Elbil24 da vi var i Køln for å se på bilen tidligere i år.
Ford Explorer vil være 4,46 meter i lengde, og etter alt å dømme ha en akselavstand på 2,76 meter. Bagasjerommet vil by på 450 liters volum før stolleken begynner, og med alle seterygger lagt ned vil du ha mer enn 1400 liter å fylle. Gulvflaten i bagasjerommet har to nivåer, og kan senkes eller heves etter behov, men volumet er etter alt å dømme målt med denne gulvplaten i nederste nivå.
Heller ikke Ford Explorer vil komme med en frunk under panseret foran, annet enn at Ford har funnet plass til reparasjonssettet for dekk.
En lykkepille?
Ford gjorde det bra med nye Mustang, og de vil helt sikkert flytte mange fullelektriske Explorer også. Samtidig skal vi være ærlige på at vi helst hadde sett at en så stor aktør som Ford gjerne kunne sparket hardere fra seg i kampen om å utvikle elbiler fra bunnen av. Noen må dra verden videre, fremfor å kjøpe seg tid ved å benytte andres løsninger.
Heldigvis er ikke alle land kommet så langt som Norge i introduksjonen av elbiler, så Ford er ikke så sent ute som det kan virke her til lands.
Ford har også erkjent at de er sent ute, og at de derfor har bestemt at de skal investere mer enn 50 milliarder dollar i elektrifiseringen frem mot 2026. Fra 2035 skal de kun selge bare nullutslippsbiler, men her skal det sies at de knapt har noe valg.
Elbil24 ser frem mot de første testene, og vi kan røpe at Ford Explorer bare var én av flere kommende elbiler vi allerede har sett. Fortsettelse følger.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.