Elbiltest av DS 3 Crossback E-Tense:

Elektrisk glamour på fire hjul

Når fransk mote får fire hjul og fullelektrisk drivlinje, ender man opp med DS3 Crossback E-Tense. Men er det bare form, eller er det også funksjon?

KOMPAKT SUV: DS 3 Crossback E-Tense er formet som en kompakt SUV med ekstra bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKT SUV: DS 3 Crossback E-Tense er formet som en kompakt SUV med ekstra bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): PSA-konsernet har utviklet en helt ny plattform som de i løpet av de nærmeste årene skal spy ut en rekke elbiler på. De første personbilene dukker opp rett over nyåret.

Vi har tidligere prøvekjørt den nye fullelektriske Peugeot e-208, og nå har vi endelig fått rattet den kommende DS3 Crossback E-Tense. DS er som kjent skilt ut fra Citroën som eget merke, og skal være premium-merket fra konsernet.

DS vant som kjent merkemesterskapet i Formel-E sist sesong, så nå er det dags for å se hva de har klart å dra med seg av erfaring fra den elektriske motorsporten. Vi har nå testet deres første elbil under eget merke.

DS 3 er en relativt kompakt sak som måler 412 centimeter i lengde, samtidig som den har en relativt høy bakkeklaring, og defineres – i motsetning til Peugeot e208 - som en SUV. Den skal også skille seg ut med å ha bedre opplevd kvalitetsfølelse, flere spesielle designelementer, og samlet by på så mye mer at kunden skal bli fristet til å betale ekstra for den, sammenlignet med de andre bilene som lages på samme plattform.

Lik teknikk

DS 3 har det samme batteriet som i Peugeot e-208 og Opel Corsa e, med en kapasitet på 50 kWh. Dette skal være nok til å gi bilen en rekkevidde på 32 mil etter den nye WLTP-standarden.

DS har også fått de samme lademulighetene som Peugeot leverer, noe som betyr at batteriet kan lades fra en hurtiglader med opptil 100 kW effekt, og den har en ombordlader på 11 kW for typisk hjemmelading. Sistnevnte krever riktig nok at du har tilgang på 3-fas 230V. Om ikke, vil du ende opp med maksimale 7,4 kW på en 1-fas kurs på 32A.

LADER: Bilen har CCS-kontakt, og kan lade med opptil 100kW effekt. Foto: Fred Magne Skillebæk
LADER: Bilen har CCS-kontakt, og kan lade med opptil 100kW effekt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

DS 3 får naturligvis også mulighet for å styres fra en app, der du kan forvarme bilen, programmere tidspunkter for lading, forhåndsprogrammere kjørerute, og overvåke en rekke funksjoner. Dette er nær sagt en selvfølge for alle nye ankommende elbiler i dag, selv om enkelte av de eksisterende modellene kan leveres med app. For fremtiden vil jeg påstå at den elbilen som ikke kommer med app-styring, heller ikke er med på leken.

En liten hake med appen er at du kan forvarme eller kjøle, men med en fastsatt temperatur på 21 grader, og denne er ikke justerbar.

Også motoriseringen i DS 3 er lik som i e208. Det betyr en elmotor mellom forhjulene på 100 kW, eller 136 hestekrefter, om du vil. Dette er nok til å gi bilen en sprint til 100 km/t på 9 sekunder, og en toppfart på 150 km/t.

Både rekkevidde og akselerasjon er marginalt svakere enn det Peugeot e-208 har å by på, noe som i hovedsak skyldes høyere vekt og mer luftmotstand, ettersom den ruver høyere over bakken.

Både Peugeot e-208, DS3 Crossback E-Tense og den elektriske utgaven av kommende Opel Corsa er laget på selskapets nye CMP-plattform. Batteriet er plassert i bunnen av bilen, med et ekstra nivå under baksetet.

Dette gjør at PSA-konsernet gjør mye av det samme som VW-konsernet, nemlig å lage et system med byggeklosser som bilene bygges av. Forskjellen er at PSA-gruppen har laget en plattform som skal passe både bensin, diesel og batterielektriske versjoner. De har helgardert, men dette tvinger også frem noen kompromisser.

Kompromissene

Ettersom bilen også skal selges med ordinære forbrenningsmotorer, må det naturlig nok settes av plass til bensin- og dieselmotorene under panseret. Dette gjør at bilene ikke kan dra fordel av kortere front og panser, og mer innvendig plass, som vi eksempelvis ser på Opel Ampera-e, VW ID.3 og andre biler som er laget som ren elbil fra bunnen av.

Takket være dette kompromisset, har de heller ikke kunnet strekke akselavstanden, som de nevnte andre bilene.

Dette gir lite utslag innvendig for de som sitter i forsetene, for her har de gjort god plass. Det er derimot bakseteplassen som får lide, som rett og slett er marginal, ettersom mye av den totale lengden er forbeholdt elementer som bare de fossildrevne utgavene trenger. Bagasjeplassen er derimot ikke dårlig, for her er det ikke lagt batterier på undersiden. DS har dermed fått til et bagasjerom som måler 350 liter når seteryggene er oppe, eller 1.050 liter når ryggene legges ned.

GOD PLASS: Bilen har godt med bagasjeplass. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD PLASS: Bilen har godt med bagasjeplass. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Et godt sted å være

Innvendig blir dere flere muligheter for individualisering, og vi kjørte en modell som kalle Performance. Denne hadde et dashbord trukket i alcantara skinn, det samme med detaljer i dørene og i taket. Andre er kledd i skinn med rutemønstrede sømmer.

Alt i alt er det ingen ting som mangler, og du kan også få head-up display i form av den typiske plastplaten som popper opp når du skrur det på.

Dette er å finne på toppmodellen, som i Norge heter Grand Chic.

Selv om bilen er noen skarve centimeter lenger enn Peugeot e-208, er det likevel ikke veldig mye mer romfølelse innvendig. Det eneste er at man sitter en god del høyere, og man krabber ikke ned i bilen på samme måte. Man setter seg mer rett inn. Når man først er på innsiden finner man den høyt plasserte skjermen i midtkonsollen, rett under der en rekke funksjonsknapper, og foran rattet et standard instrument som faktisk er mindre enn i e-208, men like velfungerende.

HAR DET SOM TRENGS: Ingenting mangler når det kommer til display og kontrollfunksjoner: Foto: Fred Magne Skillebæk
HAR DET SOM TRENGS: Ingenting mangler når det kommer til display og kontrollfunksjoner: Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ute på veien

Så hvordan er elbilenes glamourmodell å kjøre? Vel, rent praktisk kjenner vi oss godt igjen fra Peugeot e-208. Menyene er relativt like når de er tent, og bilen har også de samme knappene, bare noe annerledes plassert.

Også her er det tre kjøreprogram å velge mellom – Eco, Normal og Sport. De gjør i grunnen ikke særlig annet enn å moderere responsen fra gasspedalen. Eco gir i tillegg en redusert effekt fra klimaanlegget, men bortsett fra dette endres verken understell eller styring, og girkasse har den jo ikke. Om du skulle være i et av de mer forsiktige programmene, så får du alltid full effekt når du trykker gasspedalen over et slags kick-down punkt.

Det er klart merkbar bedre komfort i DS 3, takket være en lengre hjulvandring. Dette kan vi takke den høyere bakkeklaringen for, for her er det mulig. Det ga ikke bakkeklaringen i e-208 rom for. DS 3 er også langt stillere enn e-208. Det er tydelig at dette har vært et tema for DS, men noe av det skyldes også høyere dekkprofil.

Form før funksjon

DS 3 er utvilsomt annerledes når det gjelder design. Her er det smak og behag som gjelder, men noe faller litt merkelig ut, som den oppstikkeren fra dørplaten som gjør seg gjeldende på bakdørene. For det første stjeler den mye av utsynet for barn i baksetet.

Deretter stjeler den faktisk også utsyn fra dødvinkelen når man ser bakover ved filskifte og annet. Med andre ord, den er ment som et designelement, men til hinder for det praktiske. Det er typisk slike ting vi gjerne kaller form før funksjon, og vi er slettes ikke sikker på om bilen hadde sett dårligere ut uten denne detaljen.

Utover dette kan vi også trekke frem justering av volum for radio og annet. Her er det knapper for pluss eller minus – opp eller ned. Det skjer derimot ingen ting dersom du holder disse knappene nede, verken på rattet eller på dashbordet. Du må rett og slett trykke uendelig mange ganger for å komme dit du ønsker.

HINDRER SIKT: Den oppstikkene dørplaten kan hindre utsikt. Foto: Fred Magne skillebæk
HINDRER SIKT: Den oppstikkene dørplaten kan hindre utsikt. Foto: Fred Magne skillebæk Vis mer

Crossback E-Tense kommer i to forskjellige utstyrsnivåer, med de fengende navnene So Chic til 312.000 kroner, og Grand Chic til 342.000. På toppen av dette kan du velge et sett tilleggspakker, eller inspirasjonspakker, som DS kaller dem.

Konklusjon

DS 3 vil ha sin herskare med tilhengere og potensielle kunder, på samme måte som Peugeot e-208 vil ha det samme. Det er rett og slett valgets kval som gjelder, eller smak og behag. Et tredje alternativ er å vente på det som blir den gylne middelvei – Peugeot e-2008. Da vil du få designen fra e-208, men den høyere bakkeklaringen og komfortelementer fra DS 3.

Prismessig mener vi Peugeot e-208 har en knallgod pris. Vi er ikke like sikre på at mengden kommer til å kjøpe en DS 3 til nærmere 350.000, men garantert noen. For det er ingen verken mange eller store ting som hindrer deg i å burde kjøpe den. Det er bare konkurransebildet som begynner å tette seg. Terning? Vi ville gitt DS 3 Crossback E-Tense en sterk firer, kanskje en svak femmer.

DS 3 Crossback E-Tense
MotorElektrisk
Type:Synkron, permanent magnet
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Rekkevidde:320 km
Ombordlader:11 kW (3-fas) / 7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:9 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (mm):4118x1791x1534
Akselavstand (mm):2.558
Dekkdimensjon:215/60 R17 alt. 215/55 R18
Egenvekt:1.525 kg.
Bagasjerom (VDA):350 / 1050 liter
Garanti bil:5 år /
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år / 160.000 km
Pris fra kr.:312.000