Lotus Evija

Elektrisk hyperbil med 2000 hk

Lotus' nye hyperbil gjør 0–300 km/t på ni sekunder, men du må betale for det.

Lotus' nye hyperbil har 2000 hk, og kan fullades på ni minutter. Vis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Tesla Roadster har fått en reell konkurrent fra den britiske bilprodusenten Lotus.

Deres splitter nye Evija har 2000 hestekrefter og en lynrask akselerasjon.

«Den første»

Evija betyr «den første som eksisterer», og dette er også Lotus sin første hyperbil. Det er også den første bilen fra merket med en elektrisk drivlinje.

Utseende er inspirert av både flyindustrien, racerbiler og naturen.

To lufttunneler gjennomhuller karosseriet på bakenden av bilen. Disse skal hjelpe med både aerodynamikken, ved å lede luftstrømmer, og med å presse bilen ned mot veien i høye hastigheter.

KJØLING: Batteriet luftkjøles via åpninger i chassiset.
KJØLING: Batteriet luftkjøles via åpninger i chassiset. Vis mer

Slike såkalte Venturi-tunneler finnes blant annet på bilene som deltar i det berømte Le Mans-løpet.

Flere lufttunneler langs bilens sider hjelper til å kjøle ned batteriet.

Chassiset er laget i helstøpt lettvekt karbonfiber, og er produsert på samme måte som chassiset til dagens formel 1-biler.

Totalvekt, uten fører eller passasjer, er 1680 kg.

Inspirert av 60-tallet

TUNNEL: Venturi-tunnelene på Evijas bakende. Foto: Lotus
TUNNEL: Venturi-tunnelene på Evijas bakende. Foto: Lotus Vis mer

Interiøret er inspirert av Formel 1-biler med en god dash 60-/70 talls sportsbil.

Bilens saksedører lukkes via et kontrollpanel i taket, og skal gi føreren et hint av 60-tallets sportsbiler. Elementer som synlig karbonfiber på interiøret og et Formel 1-inspirert ratt, skal ta føreren tilbake til nåtiden.

Evija har det produsenten kaller et «skibakke»-panel mellom setene, som skal gjøre det enkelt å kontrollere blant annet bilens fem kjøremoduser; Range, City, Tour, Sport og Track.

I tillegg kan funksjoner som infotainment, samtaler og klimaanlegg styres herfra. Bilen har også en skjerm foran fører som gir informasjon om hastighet, batteriprosent og liknende.

For Lotus har det vært viktig at føreren skal føle seg «i ett» med bilen, og har designet innsida av kupeen med det i tankene.

– Kjernen av det som skal gjøre en Lotus fristende, er at føreren skal føle seg helt synkronisert med bilen til enhver tid. De skal nesten føle at de har kledd den på seg, sier Russell Carr, Designsjef i Lotus.

MODERNE: Formel 1-ratt og skibakkedisplay skal gi bilen et moderne racing-preg. Foto: Lotus
MODERNE: Formel 1-ratt og skibakkedisplay skal gi bilen et moderne racing-preg. Foto: Lotus Vis mer

Batteri og rekkevidde.

Inne i bilen, plassert bak setene, er bilens 70 kWh batteri, som gir kraft til de fire motorene, plassert ved hvert av hjulene.

Med et dreiemoment på 1,700 Newtonmeter, og hele 2000 hestekrefter, når den en fart på 300 km/t på bare 9 sekunder.

0–100 tar bare 3 sekunder.

Toppfarten på bilen skal være 340 km/t, og bilen skal, på grunn av aerodynamikken og fire radiatorkjølere, kunne holde denne farten i minimum sju sekunder i Track Mode.

Rekkevidda er målt til 400 km, etter WLTP-metoden, men dette forutsetter nok at man ikke har pedalen i bånn.

– Med Lotus Evija har vi funnet en ekstremt effektiv elektrisk drivlinje som har muligheten til å levere en kraft som man aldri har sett før. Både batteriet, motorene og girkassa leverer opptil 98 prosent effektivitet, og dette setter nye standarder for ingeniørkunsten, sier direktør for Lotus Sports Car Engineering, Matt Windle.

Hyperrask lading

Ikke bare er Lotus Evija hyperrask, den har også muligheten for hyperrask lading.

Batteriet har mulighet til å motta hele 800 kW lading, men med dagens ladetilbud, som tilbyr en makseffekt på 350kW, får man ikke utnyttet dette per dags dato.

AERODYNAMISK: Det helstøpte chassiet skal gi minst mulig luftmotstand. Foto: Lotus.
AERODYNAMISK: Det helstøpte chassiet skal gi minst mulig luftmotstand. Foto: Lotus. Vis mer

Når dette blir et tilbud kan man imidlertid glede seg til å fullade bilen på bare ni minutter. Med dagens 350kW-ladere må man derimot vente 12 minutter før batteriet har 80 prosent, og 18 minutter før bilen er fulladet.

Bilen er utstyrt med et CCS2 uttak som er plassert i bakenden på bilen, beskyttet av et panel.

Pris og levering

Så hva må man ut med for å eie dette fartsmonsteret? Ikke rent lite, er svaret.

Lotus vil bare produsere 130 eksemplarer, et tall som viser til bilens typenummer.

Kun for å reservere en bil må du ut med 250.000 pund, som tilsvarer i underkant av 2,7 millioner norske kroner, etter dagens kurs.

Da har du sikret deg din plass i produksjonskøen.

Totalpris for bilen er imidlertid betydelig høyere. Svimlende 1,7 millioner pund, eller like over 18 millioner norske kroner.

Og når får du den i så fall? Ifølge Lotus skal bilen settes i produksjon til neste år, dato er ikke offentlig. Når bilen er klar for kundene er foreløpig ikke kjent.