Lexus UX 300e

Elektrisk Lexus fra ca. 350.000

Lanserte første elbil i Kina, skal komme til det europeiske markedet allerede neste høst. Men er rekkevidda god nok?

Lexus UX 300e. Produsentfoto.
Lexus UX 300e. Produsentfoto. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Mens Los Angeles Motor Show har vært preget av lanseringen av Teslas Cybertruck de siste timene, har en annen nykommer blitt lansert på en bilmesse et helt annet sted i verden.

I dag lanserte nemlig Lexus sin første elbil noensinne under den internasjonale bilmessen i Guangzhou i Kina.

Store ambisjoner

Med en rekkevidde på 400 kilometer (NEDC) og en innstegspris på rett over 350.000 kroner, håper Lexus Norge å oppfylle ambisjonen om å levere over tusen biler i fjerde kvartal neste år.

– Vi har enorme forventninger til denne modellen, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

– Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon, med tanke på den posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet, sier Lexus-sjefen.

Klassens stilleste

Lexus har tatt utgangspunkt i hybridversjonen UX. Både kjørekarakteristikker og designet er videreført i den elektriske versjonen. I tillegg mener de selv å ha laget klassens best støyisolerte kupé.

UX 300e har nemlig et lag med isolasjon som fjerner lyden fra vind og småstein, som ellers ville være merkbare i en bil uten girkasse og motor. Lexus mener at deres fokus på lydisolering skal la sjåføren nyte kjøreturen optimalt.

Lang nok rekkevidde?

Bilen leveres med 54.3kWh litium-ionbatteri, som er plassert under gulvet. Maksytelsen til motoren er 150 kW og dreiemomentet er 300 Nm. Akselerasjon og toppfart er foreløpig ikke kjent.

Ifølge Lexus har effektiviteten til motor, inverter, gir og høykapasitetsbatteriet alle blitt optimalisert med bakgrunn i kunnskapen fra utviklingen av hybrider.

Ved å øke ytelsene til hele systemet har UX 300e fått en rekkevidde på 400 km (NEDC).

BATTERI: Rett under gulvet er batteriet plassert. Foto: Lexus
BATTERI: Rett under gulvet er batteriet plassert. Foto: Lexus Vis mer

Når stadig flere produsenter presser rekkevidda opp mot 600 kilometer, målt etter WLTP-metoden, gjenstår det imidlertid å se om kjøpere vil være fornøyd med Lexus' tilbud.

Lading og app

Bilen har støtte for 50 kW hurtiglading, og et temperaturregulerende system på batteriene skal overvåke og regulere ladingen, samt forhindre overlading.

Det skal være lagt til rette for den nyeste teknologien for smarttelefoner i bilen og en egen app skal la sjåfører sjekke batteristatus, lading og rekkevidde. Ladekontroller er også utformet med en timerfunksjon som informerer eieren om når bilen er fulladet, eller som hjelper eieren med å planlegge lading basert på når bilen skal kjøres neste gang.

Appen lar også eieren styre funksjoner som klimaanlegg, setevarme og vindusvarme.

Pris

UX 300e leveres med det meste av teknologi man vil forvente av en moderne elbil i dag.

Sikkerhetsmessig har den Lexus Safety System+, og Lexus sier de jobber kontinuerlig med utvikling av stadig bedre systemer som skal sikre enda tryggere kjøreopplevelser.

I Norge kommer den i tre utstyrsversjoner, Comfort, Premuim og Luxury.

Mens innstegsversjonen av Comfort er priset til 359.000 kroner, må du ut med knappe 400.000 for premium-versjonen.

Luksusversjonen har en innstegspris på 444.900 kroner. Alle prisene er uten frakt og levering.

UX 300e kommer i salg på det europeiske og kinesiske markedet i 2020, og i Japan tidlig i 2021. I Norge leveres de første kundebilene fra oktober 2020.

– Vi garanterer at alle kundene mottar bilen i henhold til avtalt leveringstid, sier Lexus-sjef Jahnsen.